brøk som tekst oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lillestrøm1818

hei kan noen hjelpe meg med denne?

Eva etterlater seg en stor formue. Ektefellen arver 2/3 et veldedig fond får 1/12 og resten skal deles likt mellom tre nevøer. Hvor stor brøkdel får hver av nevøene?

hvordan skal man løse denne ?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Først, hvor mye er etterlatt til nevøene?

$n = 1 - \frac23 - \frac12$ er brøkdelen de skal dele mellom seg.

Så hver nevø får da en tredel av dette, altså $\frac n3$.
Bilde
lillestrøm1818

Aleks855 skrev:Først, hvor mye er etterlatt til nevøene?

$n = 1 - \frac23 - \frac12$ er brøkdelen de skal dele mellom seg.

Så hver nevø får da en tredel av dette, altså $\frac n3$.
dette er alt som står i oppgaven.

hvordan kom du fram til n/3 ?.

2/3 1/12 og tre nevøer. 2/3 + 1/12 fellesnevner er 12. 4*2/3*4 = 8/12 . 1-3 for tre nevøer 1*4 3*4 = 4/12.
8/12+4/12+1/12=13/12 men jeg skjønner jo at ikke dette kan være rett :) ..
Gjest

lillestrøm1818 skrev:hei kan noen hjelpe meg med denne?

Eva etterlater seg en stor formue. Ektefellen arver 2/3 et veldedig fond får 1/12 og resten skal deles likt mellom tre nevøer. Hvor stor brøkdel får hver av nevøene?

hvordan skal man løse denne ?
Fellesnevner er en fin sak som gjør brøk mye greiere å ha med å gjøre. Det står at 2/3 går til ektefellen og 1/12 går til en fond. Med erfaring klarer du denne i hodet, men fram til da må du tenke: hvordan kan jeg legge sammen 2/3 og 1/12 så jeg finner ut hvor mye som er igjen? Kan jeg gjøre om 1/12 til tredjedeler så jeg kan finne ut hvor mange tredjedeler de blir tilsammen? Kan jeg gjøre om 2/3 til tolvtedeler? Tenk litt på den...
lillestrøm1818

Gjest skrev:
lillestrøm1818 skrev:hei kan noen hjelpe meg med denne?

Eva etterlater seg en stor formue. Ektefellen arver 2/3 et veldedig fond får 1/12 og resten skal deles likt mellom tre nevøer. Hvor stor brøkdel får hver av nevøene?

hvordan skal man løse denne ?
Fellesnevner er en fin sak som gjør brøk mye greiere å ha med å gjøre. Det står at 2/3 går til ektefellen og 1/12 går til en fond. Med erfaring klarer du denne i hodet, men fram til da må du tenke: hvordan kan jeg legge sammen 2/3 og 1/12 så jeg finner ut hvor mye som er igjen? Kan jeg gjøre om 1/12 til tredjedeler så jeg kan finne ut hvor mange tredjedeler de blir tilsammen? Kan jeg gjøre om 2/3 til tolvtedeler? Tenk litt på den...
blir det 1/12 ?
kreativitetNO
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 20/08-2015 15:47

Bra! :)
Gjest

Noen som kan forklare den her litt nærmere?
Svar