Geogebra - hvordan vise "definisjonsmengden" i 1P?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
310487

Hei!

Jeg har tidligere hatt S1 og tar nå 1P opp igjen.
I kapittelet som omhandler digital graftegning lyder oppgavene ofte som følgende:

"(......) y=1500x+10 000
Tegn en digital linje som viser hvor mye penger det er i skrinet de neste 24 mnd.
Linjen vil jo her være uendelig, men oppgaven spør kun om de neste 24 mnd. I S-matten angir man jo definisjonsmengden, men kommandoen i geogebra vil da være: f(x)= Funksjon(1500x+10000) [0,24]

Mitt spørsmål er da om det vil være ufordelaktig å bruke denne i slike oppgaver, eller om det kun er forventet at man bare skal tegne opp linjen og ta et skjermbilde i det gitte området?
Hva tror dere?
Gjest

Oppgaven spør jo bare etter 24 mnd., så slik jeg ser det er det mest riktig å definere funksjonens start og slutt slik du gjør.
123987

Hei, jeg har akkurat samme oppgave. Men jeg får bare en rett linje når jeg skriver inn funksjonen på geogebra og jeg lurte derfor på hvordan du løste stykke?
Svar