Prosentregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
LilleTrille

Her er spørsmålet:
Prisen på en vare er endret flere ganger. Først ble den satt opp med 20%. Senere ble den satt opp med 10% til. En stund etter ble prisen så satt ned med 30%. Nå koster varen 3234 kr. Hva kostet varen før prisen ble endret første gang?

Jeg går bare rundt grøten her, å får ikke til noe.
Kan noen hjelpe meg?
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Generelt, så har vi at:

Når du skal øke en verdi med p %, blir vekstfaktoren [tex]1+\frac{p}{100}[/tex]
Når du skal redusere en verdi med p %, blir vekstfaktoren [tex]1−\frac{p}{100}[/tex]

Dermed blir din likning:

[tex]x\cdot 1.20\cdot 1.10 \cdot 0.70 = 3234[/tex]
LilleTrille

Andreas345 skrev:Generelt, så har vi at:

Når du skal øke en verdi med p %, blir vekstfaktoren [tex]1+\frac{p}{100}[/tex]
Når du skal redusere en verdi med p %, blir vekstfaktoren [tex]1−\frac{p}{100}[/tex]

Dermed blir din likning:

[tex]x\cdot 1.20\cdot 1.10 \cdot 0.70 = 3234[/tex]
Takk!
Rart at det er så lett, bare du vet hvordan du gjør det.
cartooni
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 08/12-2015 14:43

En måte som hjalp meg å forstå dette på, "snu" problemet, for å jobbe seg bakover.

Altså starte med ny pris, for så å finne den forrige prisen, osv.

Dette funket bedre for meg enn å lære seg formlene, da jeg forsto hva det egentlig var jeg dreiv med!
asdas

Bare gjør den samme prosessen motsatt. så først tar du 3234 : 0,7 også tar du svaret du får også deler du med 1,1 så da får du x:1,1 også tar du det siste tallet du får å deler med 1,2 også får du x:1,2. Da burde du få 35000
Svar