Skalarproduktet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
barca123

Hei

Jeg har en oppgave som jeg sliter med, og det kunne vært fint om noen kunne har hjulpet meg med den.

Gro og Mette trekker en kasse 10 m langs et horisontalt golv. Kraften vektor F de trekker med, er på 600 N rettet oppover med en vinkel på 35 grader med fartsretningen.

b) Vektor F er summen av en horisontal og en vertikal kraft. Den horisontale kraften har lengden Fx, og den vertikale kraften har lengden Fy. Tegn disse kreftene og finn Fx og Fy.

Jeg har klart å tegne kreftene, men vet ikke hvordan jeg skal finne Fx og Fy.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

F = hyp, Fx = hos, Fy = mot

$\sin \theta = \frac{mot} {hyp}$

$\cos \theta = \frac {hos}{hyp}$

$F_x =\cos \theta * hyp$

$F_y = \sin \theta * hyp$
barca123

Sant det. Tusen takk
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

barca123 skrev:Hei

Jeg har en oppgave som jeg sliter med, og det kunne vært fint om noen kunne har hjulpet meg med den.

Gro og Mette trekker en kasse 10 m langs et horisontalt golv. Kraften vektor F de trekker med, er på 600 N rettet oppover med en vinkel på 35 grader med fartsretningen.

b) Vektor F er summen av en horisontal og en vertikal kraft. Den horisontale kraften har lengden Fx, og den vertikale kraften har lengden Fy. Tegn disse kreftene og finn Fx og Fy.

Jeg har klart å tegne kreftene, men vet ikke hvordan jeg skal finne Fx og Fy.
Dette er dekomponering av krefter.

Du har kraften din F, og Fx og Fy er kreftene du får når du dekomponerer den.

Her har du et eksempel:
image010.jpg
image010.jpg (2.57 kiB) Vist 3114 ganger
Vi har en vektor F som er 600N lang.
For å finne en hosliggende side i forhold til vinkelen, som da blir [tex]Fx[/tex], så har vi: [tex]cosv=hos/hyp[/tex], som her er: [tex]cos35=Fx/600[/tex]. Da har vi at [tex]Fx=cos35*600[/tex]Det samme gjelder da for [tex]Fy[/tex]. Da har vi at [tex]sinv=mot/hyp[/tex], som her er: [tex]sin35=Fy/600[/tex]. Da har vi at [tex]Fy=sin35*600[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
barca123

Dolandyret skrev:
barca123 skrev:Hei

Jeg har en oppgave som jeg sliter med, og det kunne vært fint om noen kunne har hjulpet meg med den.

Gro og Mette trekker en kasse 10 m langs et horisontalt golv. Kraften vektor F de trekker med, er på 600 N rettet oppover med en vinkel på 35 grader med fartsretningen.

b) Vektor F er summen av en horisontal og en vertikal kraft. Den horisontale kraften har lengden Fx, og den vertikale kraften har lengden Fy. Tegn disse kreftene og finn Fx og Fy.

Jeg har klart å tegne kreftene, men vet ikke hvordan jeg skal finne Fx og Fy.
Dette er dekomponering av krefter.

Du har kraften din F, og Fx og Fy er kreftene du får når du dekomponerer den.

Her har du et eksempel:
image010.jpg
Vi har en vektor F som er 600N lang.
For å finne en hosliggende side i forhold til vinkelen, som da blir [tex]Fx[/tex], så har vi: [tex]cosv=hos/hyp[/tex], som her er: [tex]cos35=Fx/600[/tex]. Da har vi at [tex]Fx=cos35*600[/tex]Det samme gjelder da for [tex]Fy[/tex]. Da har vi at [tex]sinv=mot/hyp[/tex], som her er: [tex]sin35=Fy/600[/tex]. Da har vi at [tex]Fy=sin35*600[/tex]

Tusen takk for hjelpen!
barca123

Hei

Jeg sliter igjen med oppgave c her.

"Hvilket arbeid gjør Fx, og hvilket arbeid gjør Fy?"

Jeg vet at formelen sier arbeid = kraft * strekning som betyr at arbeid = kraft (N) * strekning (m) * cos u.
I Fx er kraften 491 N, og i Fy er kraften 344 N. Jeg forstår ikke hvilken vinkel man skal bruke og hvilken strekning? :?

På forhånd takk!
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Det er vinkelen som kraften danner med fartsretningen. En kraft som er vinkelrett på fartsretningen gjør ikke arbeid, siden cosinus til 90 grader er 0. Ett typisk eksempel på en slik kraft er tyngdekraften når du kjører på en rett vei.
barca123

Fysikkmann97 skrev:Det er vinkelen som kraften danner med fartsretningen. En kraft som er vinkelrett på fartsretningen gjør ikke arbeid, siden cosinus til 90 grader er 0. Ett typisk eksempel på en slik kraft er tyngdekraften når du kjører på en rett vei.
Men i fasiten står det at arbeidet til Fx er 4,91 kJ og for Fy er det 0 J.Jeg forstår nå hvordan Fy blir 0 J,som du sa at cosinus 90 blir 0. Men hvordan kom svaret 4,91 kJ for Fx?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

barca123 skrev:
Fysikkmann97 skrev:Det er vinkelen som kraften danner med fartsretningen. En kraft som er vinkelrett på fartsretningen gjør ikke arbeid, siden cosinus til 90 grader er 0. Ett typisk eksempel på en slik kraft er tyngdekraften når du kjører på en rett vei.
Men i fasiten står det at arbeidet til Fx er 4,91 kJ og for Fy er det 0 J.Jeg forstår nå hvordan Fy blir 0 J,som du sa at cosinus 90 blir 0. Men hvordan kom svaret 4,91 kJ for Fx?
[tex]W=Fs[/tex] hvor F er krefter og s er distansen. Altså [tex]491N*10m=4910J=49,1kJ[/tex].
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
mattenøtta

Kan noen forklare hvorfor Fy blir sinus? For meg ser det ut som at Fy også er den hosliggende siden, bare til en vinkel 90-35?
Svar