Parallelle vektorer i planet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Jibe42
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 20/09-2015 17:56

Bilde

Heisann

Jobber med oppgaveboken og kom bort i denne oppgaven.
Problemet mitt når det kommer til liknende oppgaver, er at jeg sliter med å plassere punktene riktig i tegningen. :?:

Har dere noen tips til hvordan man løser slike oppgaver? Gjerne forklar om du kan :)
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Jibe42 skrev:Bilde

Heisann

Jobber med oppgaveboken og kom bort i denne oppgaven.
Problemet mitt når det kommer til liknende oppgaver, er at jeg sliter med å plassere punktene riktig i tegningen. :?:

Har dere noen tips til hvordan man løser slike oppgaver? Gjerne forklar om du kan :)

Har en presentasjon til i morgen, så derfor er ikke dette et fullstendig svar:

Bilde


Det at [tex]\vec{AP}=\frac{2}{5}\vec{a}\Leftrightarrow \vec{AP}=\frac{2}{5}\vec{AB}[/tex]
betyr bare at disse to vektorene er parallele ettersom det er en konstant ([tex]\frac{2}{5}[/tex]) ganget med vektoren. Nå ser jeg punktet P skal ligge på sidelengden AB, men gidder ikke å skifte dette nå...

Det at [tex]\vec{BQ}=t\vec{b}\Leftrightarrow \vec{BQ}=t\vec{AC}[/tex]. Altså det må bety at vektor BQ ligger på AC siden det er en konstant gange et tall (er parallele vektorer).

Hva er kravet for at C, P og Q ligger på samme linje? Hint: tenk pparallelle linjer.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar