sinus og cosinus ikke rettvinklete trekanter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
marte99

På tirsdag skal jeg ha prøve i cosinus,sinus og tangens. Jeg vet ikke hvordan jeg skal løse oppgaver der vi har trenkanter som har en vinkel større enn 90 eller er en firkant. Kan noen hjelpe å forklare hvordan slike oppgaver kan løses.
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Hei!

Da må du nok f. eks bruke sinussetningen eller cosinussetningen. Mange ganger kan man få for eksempel en firkant, som man kan dele inn i to trekanter, og da kan den ene trekanten være rettvinklet, også kan man bruke de vanlige definisjonene for sin, cos og tan for rettvinklede trekanter. OG den andre kan da være en trekant som ikke er rettvinklet, og da kan man for eksempel bruke sinus- eller cosinussetningen. Det avhenger da egentlig hva du skal finne/beregne, også må man vurdere hvilken av setningene man lettest kan bruke. Ofte kan man faktisk bruke begge to til å løse samme oppgavetype. Mitt råd til deg er at du kan gå hit:

http://matematikk.net/side/Eksamensoppgaver

Skum gjennom de tidligere eksamensoppgavene, og se på trekant- og firkantoppgavene der du blant annet skal finne en ukjent vinkel, lengden av en eller flere sider og arealet av en trekant eller firkant. Da er det smart å se på oppgave, laste ned løsningsforslagene som du finner knyttet til hvert eksamenssett, også ser du hva som blir gjort og hvorfor. Du finner sannsynligvis også mange slike oppgaver i boka di. Denne typen oppgaver som du henviser til, altså sinus og cosinus for ikke rettvinklede trekanter er egentlig bare å øve seg mye på. Jeg er ganske sikker på at hvis du prøver deg på noen oppgaver, også titter på løsningsforslagene, så vil du forstå hva som blir gjort. Her er det bare mengdetrening som gjelder! :)
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Presenterer en litt triksete trignometrioppgave jeg fikk i mine gamle 1T-dager (terminprøve)



Nedenfor ser du en tomt. [tex]AB=20M[/tex], [tex]c_1B=1,0M[/tex], [tex]BE=3,0M[/tex], [tex]c_1D=32M[/tex] og [tex]HE\parallel\:Ac_1[/tex]

Bilde


a)
Vis at [tex]\angle Ac_1D=108,4^o[/tex]

b)
Bestem arealet av [tex]\bigtriangleup Ac_1D[/tex]

c)
Bestem lengden av [tex]AD[/tex]

d)
Bestem [tex]\angle A[/tex]

e)
Bestem arealet av [tex]\square ABEH[/tex]



Det var for øvrig denne oppgaven som bare et fåtall i klassen fikk full pott på =)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar