R2 - Eksamen Vår 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Mittle
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 13/05-2016 21:42

Heisann!!

Relativt ny bruker her, men jeg har lest mye gjennom åra og har bestemt meg for å bidra litt! :D

Har meldt meg opp i R2 som privatist. Eksamen er den 23. og jeg tenkte å lage denne tråden for alle andre som enten er kommet opp i- eller har meldt seg opp i R2.

I og med at det er ny eksamensform så er jeg nysgjerrig på hva de kan finne på, med tanke på at det er så få eksamener å ta utgangspunkt i.

Men en ting er vel klart som solen, og det er vel at del 2 kan løses 100% ved hjelp av GeoGebra? Det kreves vel også at man skal vise ferdigheter med CAS.
none

Hva er karakterskalaen vanligvis?
Gjest

er det smart p gjøre en oppgave per ark for å unngå rot og opprettholde god orden? istendefor å skrive 2-3 oppgaver på 1 ark for så å måtte stryke over hvis du oppdager du har gjort noen feil?
noen tanker?

er jo litt tidkrevende å drive med kladd for så å føre inn på innføringsarket, sikkert smartere med å ta 1 oppgave per ark?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Anbefaler et ark per oppgave. Fører du noe feil når du har begynt på oppgave 2 på arket så bør du gjøre oppgave 1 om igjen også.
Skanin
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 02/03-2015 17:02
Sted: Trondheim

Mittle skrev:Heisann!!

Relativt ny bruker her, men jeg har lest mye gjennom åra og har bestemt meg for å bidra litt! :D

Har meldt meg opp i R2 som privatist. Eksamen er den 23. og jeg tenkte å lage denne tråden for alle andre som enten er kommet opp i- eller har meldt seg opp i R2.

I og med at det er ny eksamensform så er jeg nysgjerrig på hva de kan finne på, med tanke på at det er så få eksamener å ta utgangspunkt i.

Men en ting er vel klart som solen, og det er vel at del 2 kan løses 100% ved hjelp av GeoGebra? Det kreves vel også at man skal vise ferdigheter med CAS.
Det er riktig at del 2 kan løses 100% med Geogebra, en annen sak er om det er nødvendig. Unngå helst unødvendig bruk av geogebra, klarer du å regne det for hånd, kan dette være like lurt :) noen oppgaver vil også være formulert "Bruk graftegner til å..." eller "Bruk CAS til å..." her SKAL Geogebra brukes for å få full uttelling på oppgaven.
Gjest

Fysikkmann97 skrev:Anbefaler et ark per oppgave. Fører du noe feil når du har begynt på oppgave 2 på arket så bør du gjøre oppgave 1 om igjen også.

men mener du deloppgaver osm

1 a på et eget ark

1 b på et eget ark

eller heile oppgave 1 på 1 eget ark

og oppgave 2 på et nytt ark (ikke baksiden av det arket du gjor oppgave 1 på)

har det forresten noe å si om oppgavene nummeres tilfeldig?

kan du gjøre d slik på besvarelsen:

oppgave 1

oppgave 6
oppgave 2
oppgave 5
oppgave 3

eller må alt vær i skikkelig rekkefølge?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Jeg vet ikke om du har vært oppe til eksamen før, men:

Oppgaver kan bare føres på ene siden, og arkene skal nummereres. Du får 5 min på å fylle ut dette når tiden er ute (for del 1). Når jeg mente oppgaver så tenkte jeg på deloppgaver. Om du f.eks. skal finne nullpunkt i oppgave a), og gjør det rett, men klusser det til når du skal finne topp- og bunnpunkt i oppgave b), så slipper du å evt. måtte gjøre oppgave a på nytt om du roter til på b). Alternativet er å kladde før du skriver det inn på oppgavearket, men det tar jo tid.
Gjest

Fysikkmann97 skrev:Jeg vet ikke om du har vært oppe til eksamen før, men:

Oppgaver kan bare føres på ene siden, og arkene skal nummereres. Du får 5 min på å fylle ut dette når tiden er ute (for del 1). Når jeg mente oppgaver så tenkte jeg på deloppgaver. Om du f.eks. skal finne nullpunkt i oppgave a), og gjør det rett, men klusser det til når du skal finne topp- og bunnpunkt i oppgave b), så slipper du å evt. måtte gjøre oppgave a på nytt om du roter til på b). Alternativet er å kladde før du skriver det inn på oppgavearket, men det tar jo tid.
blir det ikke utrolig mange ark da?

hvis du bruker et helt ark bare til å finne nullpunkt?
Gjest

Gjest skrev:
Fysikkmann97 skrev:Jeg vet ikke om du har vært oppe til eksamen før, men:

Oppgaver kan bare føres på ene siden, og arkene skal nummereres. Du får 5 min på å fylle ut dette når tiden er ute (for del 1). Når jeg mente oppgaver så tenkte jeg på deloppgaver. Om du f.eks. skal finne nullpunkt i oppgave a), og gjør det rett, men klusser det til når du skal finne topp- og bunnpunkt i oppgave b), så slipper du å evt. måtte gjøre oppgave a på nytt om du roter til på b). Alternativet er å kladde før du skriver det inn på oppgavearket, men det tar jo tid.
blir det ikke utrolig mange ark da?

hvis du bruker et helt ark bare til å finne nullpunkt?
ja?

Forresten, når det står regn ut med vektoregning,, kan vi bruke geogebra? eller kan vi gjøre det manuelt ?
Gjest

Fysikkmann97 skrev:Jeg vet ikke om du har vært oppe til eksamen før, men:

Oppgaver kan bare føres på ene siden, og arkene skal nummereres. Du får 5 min på å fylle ut dette når tiden er ute (for del 1). Når jeg mente oppgaver så tenkte jeg på deloppgaver. Om du f.eks. skal finne nullpunkt i oppgave a), og gjør det rett, men klusser det til når du skal finne topp- og bunnpunkt i oppgave b), så slipper du å evt. måtte gjøre oppgave a på nytt om du roter til på b). Alternativet er å kladde før du skriver det inn på oppgavearket, men det tar jo tid.
Dette med ark varierer nok fra sted til sted. I Buskerud får man ihvertfall et heftet ark, dvs. fire sider per hefte. Mens andre steder er det som du skriver, et ark man skal skrive på, også bytte, noe jeg personlig mener er helt på trynet, for det gjør det veldig rotete mot slutten når du skal samle sammen alt og levere.
Mittle
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 13/05-2016 21:42

I Bergen får man også et "hefte" bestående av 4 sider. Alternativt får man stryke over det man har gjort feil og henvise til et annet ark. For min del ville jeg helst hatt single ark...
valdeml8

Hei.
Har også meldt meg opp i R2 som privatist.
Jeg sitter å gjennomgå eksamensettet for våren 2015, og geogebra er ikke helt vennlig med meg på oppgave 1 b) og c).
Oppgaven går ut på at man skal løse differensiallikningen s'(t)=26-0.08s(t) når s(0)=0. Selve likningen ble løst via CAS uten problemer, men når oppgave c) kom og man skulle sette inn for s(1), da ga CAS meg et helt feil svar.

Jeg valgte å løse oppgaven på ark, men ønsker også å kunne bruke geogegra til slike oppgaver.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

valdeml8 skrev:Hei.
Har også meldt meg opp i R2 som privatist.
Jeg sitter å gjennomgå eksamensettet for våren 2015, og geogebra er ikke helt vennlig med meg på oppgave 1 b) og c).
Oppgaven går ut på at man skal løse differensiallikningen s'(t)=26-0.08s(t) når s(0)=0. Selve likningen ble løst via CAS uten problemer, men når oppgave c) kom og man skulle sette inn for s(1), da ga CAS meg et helt feil svar.

Jeg valgte å løse oppgaven på ark, men ønsker også å kunne bruke geogegra til slike oppgaver.
Ikke bruk "e" på tastaturet ditt, men heller "e" i symbolmenyen.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6861
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Dolandyret skrev:
valdeml8 skrev:Hei.
Har også meldt meg opp i R2 som privatist.
Jeg sitter å gjennomgå eksamensettet for våren 2015, og geogebra er ikke helt vennlig med meg på oppgave 1 b) og c).
Oppgaven går ut på at man skal løse differensiallikningen s'(t)=26-0.08s(t) når s(0)=0. Selve likningen ble løst via CAS uten problemer, men når oppgave c) kom og man skulle sette inn for s(1), da ga CAS meg et helt feil svar.

Jeg valgte å løse oppgaven på ark, men ønsker også å kunne bruke geogegra til slike oppgaver.
Ikke bruk "e" på tastaturet ditt, men heller "e" i symbolmenyen.
Kanskje feil timing, men man kan spare tid ved å lage en variabel som heter $e$ og gi den verdien av symbolet $e$. Sparer litt skrivetid hvis du skal bruke den ganske mange ganger videre.
Bilde
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

$e$ har også hurtig tast alt + e,
Svar