2T - den stygge andungen?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
angrende_privatist

Hei!

Da jeg meldte meg opp til eksamener i vinter tok jeg valget å gå for utfordringen med den mer teoretisk rettede matten kontra den praktiske (angrer nå). På bakgrunn av det meldte jeg meg opp til 1T og 2T. Siden den gang har jeg fått forståelse for at det ikke nødvendigvis er en naturlig vei å gå. :oops:

Kan noen forklare for meg hva som er den naturlige veien videre fra 1T og evt. hva som er hensikten med 2T?
vgb
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 29/11-2011 21:07

Hvis du ønsker sivilingeniørutdanning i alle fall, er det R1+R2 som gjelder etter 1T. Og minimum karakteren 4 i R2. Du må også ha Fysikk 1.

Det er uvanlig med 2T, vanligere med R1+R2 eller S1+S2.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det mest naturlige steget fra 1T er R1, og videre til R2 etterpå.

2T er rimelig kort, og virker i stor grad som en mellomsteg mellom 1T og R1, men et mellomsteg som er helt unødvendig i min mening. Alt i 2T læres uansett når du tar R1, og R1 er i tillegg mer nødvendig for videre skolegang.

Så ja, jeg synes at 2T helt klart kan klassifiseres som den stygge andungen.
Bilde
Baaz
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 21/04-2016 19:38

angrende_privatist skrev:Hei!

Da jeg meldte meg opp til eksamener i vinter tok jeg valget å gå for utfordringen med den mer teoretisk rettede matten kontra den praktiske (angrer nå). På bakgrunn av det meldte jeg meg opp til 1T og 2T. Siden den gang har jeg fått forståelse for at det ikke nødvendigvis er en naturlig vei å gå. :oops:

Kan noen forklare for meg hva som er den naturlige veien videre fra 1T og evt. hva som er hensikten med 2T?
Den naturlige veien fra 1T, blir R1 også R2. Selv om jeg synes man er klar for høyere matte enn R2, hvis man mestrer R1
angrende_privatist

Takk for oppklarende svar! Da har jeg en bedre forståelse av hva som hadde vært det riktige valget. Ser ut som det blir mer matte til vinteren igjen. :)
Svar