Ta opp 1P eller 2P?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

mattemokk

hei.

har veldig gode karakterer i alt annet enn eksamenene mine!!! kom opp i 1P i fjor og fikk 3 (standpunkt var 5)! kom opp i 2P iår og får max 4 har jeg på følelsen (får 6 i standpunkt!!).

driter meg alltid ut på eksamen..nesten litt utrolig. syns 2P er så lett, men likevel dret det seg i går! ;(

Det jeg skal frem til; vil ta opp en av disse to eksamenene (har jo ikke fått tilbake 2P enda, men regner med rundt 45 poeng, og det holder neppe til 5ern).

Jeg syns 1P er mye vanskeligere enn 2P. Er jeg rar eller flere som syns dette? Jeg husker jo jeg syns det var lett når jeg gikk i førsteklasse, men når jeg ser oppgavene og pensum nå så blir jeg litt skremt (kanskje fordi det er lenge siden jeg har hatt det?).

hva bør jeg gjøre?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Om du tar opp et fag, og velger å beholde karakteren på privatisteksamen, faller standpunktkarakteren bort. Så om du tar opp igjen 2P, så må du få minst fem for å opprettholde samme karakter, gitt at du får minst fire på eksamen. Min anbefaling er å gå opp i 1P, siden du der allerede har en firer (snitt av eksamen og SP), og kan med litt jobb oppnå en sekser. Jeg har ikke hatt 2P, men tok 1P forrige semester.

Regn gjennom et eksamensett som om det var en eksamen, sjekk hva du må jobbe mer med, og regn oppgaver i de emnene til du kan de godt nok. Å regne oppgavene vil også gjøre deg tryggere, og gi deg bedre tid på eksamen.
mattemokk

Fysikkmann97 skrev:Om du tar opp et fag, og velger å beholde karakteren på privatisteksamen, faller standpunktkarakteren bort. Så om du tar opp igjen 2P, så må du få minst fem for å opprettholde samme karakter, gitt at du får minst fire på eksamen. Min anbefaling er å gå opp i 1P, siden du der allerede har en firer (snitt av eksamen og SP), og kan med litt jobb oppnå en sekser. Jeg har ikke hatt 2P, men tok 1P forrige semester.

Regn gjennom et eksamensett som om det var en eksamen, sjekk hva du må jobbe mer med, og regn oppgaver i de emnene til du kan de godt nok. Å regne oppgavene vil også gjøre deg tryggere, og gi deg bedre tid på eksamen.
mulig jeg formulerte meg feil.

jeg vil bare forbedre eksamenskarakteren. ikke "ta opp" fagene.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Eneste måten å forbedre eksamenskarakteren på er å ta opp faget som privatist.
mattemokk

og det vil koste 2000 kr? slik jeg har forstått?

ufattelig kjipt og nesten litt virkelighetsløst det som skjedde i går. var SÅ knallsikker på at jeg skulle lukte på 6ern i 2P eksamen før jeg møtte opp på skolen i går. Så får jeg totalpanikk på prosentoppgavene (!!!! hjernemiss), taper masse tid og driter meg loddrett ut. hadde aldri sett for meg at jeg skulle klare dette kunststykket!! hater meg selv!!!!!!!
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

mattemokk skrev:
Fysikkmann97 skrev:Om du tar opp et fag, og velger å beholde karakteren på privatisteksamen, faller standpunktkarakteren bort. Så om du tar opp igjen 2P, så må du få minst fem for å opprettholde samme karakter, gitt at du får minst fire på eksamen. Min anbefaling er å gå opp i 1P, siden du der allerede har en firer (snitt av eksamen og SP), og kan med litt jobb oppnå en sekser. Jeg har ikke hatt 2P, men tok 1P forrige semester.

Regn gjennom et eksamensett som om det var en eksamen, sjekk hva du må jobbe mer med, og regn oppgaver i de emnene til du kan de godt nok. Å regne oppgavene vil også gjøre deg tryggere, og gi deg bedre tid på eksamen.
mulig jeg formulerte meg feil.

jeg vil bare forbedre eksamenskarakteren. ikke "ta opp" fagene.
Eneste måten å forbedre eksamenskarakteren er å ta opp faget, dvs. gå opp som privatist. Med de karakterene hadde jeg gått for 1P.

Edit: 2000kr ja.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
mattemokk

Fysikkmann97 skrev:Eneste måten å forbedre eksamenskarakteren på er å ta opp faget som privatist.
Så hvis jeg tar opp 1P;

nå har jeg 5 (SP) og 3 (eksamen). hvis jeg tar det opp som privatist, og får f.eks. 5, er den eneste karakteren jeg har i dette faget 5?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Det er korrekt.
mattemokk

og hvis jeg skulle drite meg ut (igjen!) og få dårligere på privatisteksamen enn det jeg hadde fra før; kan jeg velge hvilken karakter jeg vil beholde da?

(da vil jo tid, innsats, 2000kr og min egentlige karakter gå i vasken. vet ikke om jeg vil klare å komme meg opp mentalt etter en slik potensiell smell... ;P)
mattemokk

Tusen takk for hjelpen forresten! beroliger meg litt etter en skikkelig smell i går... ;( forventningene var skyhøye, fallet ble stort. nå er jeg bare sur og gretten.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Du velger selv hvilke karakterer som skal føres på vitnemålet. Om det går helt skeis kan du velge å beholde SP og eksamenskarakter.
mattemokk

Fysikkmann97 skrev:Du velger selv hvilke karakterer som skal føres på vitnemålet. Om det går helt skeis kan du velge å beholde SP og eksamenskarakter.
takk for svar! du aner ikke hvor mye det betyr! gitt meg et nytt syn på "problemstillingen" min. Hadde i utgangspunktet tenkt å ta opp 1P uansett, men ble litt usikker etter gårsdagens smell (mao om jeg heller skal ta opp 2P).

Skal låne 1P-bok til mandagen, starte prosessen med å lese meg opp og begynne å gjøre oppgaver i ferien.

Dette nettstedet virker jo som en meget god informasjonskilde. Forumet består av matematikkentusiaster/studenter? :D Kan jeg regne med å få hjelp her inne hvis jeg sliter med en oppgave eller to?

Har jo vært igjennom 1P før, så bør ha et noenlunde OK grunnlag.I tillegg har jeg hatt 2P i år, som vel bygger på mye av det vi hadde i 1P. Men er mye mer å forholde seg til i 1P da, eller hva synes dere?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Nå har jeg hatt S1 og S2, så 1P var nok ikke en altfor stor barriere. Men det er jo mer praktisk rettet og krever bruk av regneark. Å skaffe seg oversikt over hva man kan og ikke kan er smart. En lærebok for 1P er utarbeidet av de som drifter dette nettstedet, og i kombinasjon av eksamenssett var det den boken jeg brukte når jeg tok opp faget.

Link til boken:
http://matematikk.net/side/Hellerud
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Skulle du noen gang lure på noe, så er det bare å spørre! Det er jo nettopp derfor forumet eksisterer :wink:

Jeg hadde hatt 1T, R1 og halve R2 før jeg tok 1P, så jeg følte ikke at det var fryktelig vanskelig. Problemet mitt ble at jeg glemte grunnleggende ting som hvordan man runder av riktig i muktiplikasjonsstykker o.l.
Det er mulig du synes at 1P-pensum ser stort ut nå, men mye er veldig basic matematikk som du vil huske når du begynner å regne oppgaver igjen :)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
mattemokk

Dolandyret skrev:Skulle du noen gang lure på noe, så er det bare å spørre! Det er jo nettopp derfor forumet eksisterer :wink:

Jeg hadde hatt 1T, R1 og halve R2 før jeg tok 1P, så jeg følte ikke at det var fryktelig vanskelig. Problemet mitt ble at jeg glemte grunnleggende ting som hvordan man runder av riktig i muktiplikasjonsstykker o.l.
Det er mulig du synes at 1P-pensum ser stort ut nå, men mye er veldig basic matematikk som du vil huske når du begynner å regne oppgaver igjen :)
Helt konge!

Lov å spørre hva som "driver" folk til å være aktive her inne? Kun stor interesse for matematikk, eller mange lærere/studenter her inne også?

Helt nydelig forum og nettsted. Vil garantert hjelpe meg i tiden som kommer.
Svar