Ta opp 1P eller 2P?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

mattemokk skrev:
Helt konge!

Lov å spørre hva som "driver" folk til å være aktive her inne? Kun stor interesse for matematikk, eller mange lærere/studenter her inne også?

Helt nydelig forum og nettsted. Vil garantert hjelpe meg i tiden som kommer.
Hva som "driver" folk til å være inne her er nok individuelt, men for meg er det egentlig bare at jeg er glad i matematikk. Jeg synes det er artig å hjelpe andre når de står fast i oppgaver og jeg får samtidig en slags "god" følelse av å hjelpe dem. Forumet er også en god kilde til å friske opp i gammel matematikk(metoder etc.) som en kanskje har glemt av. Samtidig er det også mulig å lære ny matematikk ved å se på problemer folk legger ut fra et høyere matematisk nivå enn du selv er på. Når jeg ser problemer som ser interessante ut, så leter jeg på nett og ser på videoer o.l. om teorien bak, og på den måten lærer ny matematikk.

På forumet finner du nok folk på alle nivåer. Alt fra barne- og ungdomskoleelever til matematikere av yrke, men flertallet er nok studenter på vgs og høyskole/universitetsnivå.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Stryk

Hei,jeg har tatt en 1p som privatist.Tida fløy og jeg er redd for at jeg havner på 2.Skal ta 2p til våren.Om jeg får 4 eller 3,hvor mye har det å si for karakteren på vitnemålet?
Tar2Psomprivatist
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/11-2016 15:06

Stryk skrev:Hei,jeg har tatt en 1p som privatist.Tida fløy og jeg er redd for at jeg havner på 2.Skal ta 2p til våren.Om jeg får 4 eller 3,hvor mye har det å si for karakteren på vitnemålet?
Det spørs vel helt hva du har på vitnemålet fra før av.
eksssamen

Hadde også 1p eksamen idag, vet ikke om det er bare jeg som synes det men 2p er mye lettere. Har kanskje bare noe med at jeg hater all økonomi relatert matte. Greie oppgaver, men for min del fikk jeg for dårlig tid fordi jeg måtte styre med excel og all småpirket. Men on that note, så er det mye mer pc bruk i 2p, noe jeg husker at jeg virkelig hatet.

Jaja.. Det var den prøven! Satser på en helt greit karakter (tørr ikke ha for høye forventninger), og heller se fram til neste semester med r1. Er det forresten noen som vet om det er mer "rein" matematikk i r1 (mener, ordentlig mattestykker med regning, mindre tekstoppgaver?), likninger er favoritten min men det var det ikke å se på 1p eksamen. Håper det blir mer av det på r1! :)
Tar2Psomprivatist
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/11-2016 15:06

eksssamen skrev:Hadde også 1p eksamen idag, vet ikke om det er bare jeg som synes det men 2p er mye lettere. Har kanskje bare noe med at jeg hater all økonomi relatert matte. Greie oppgaver, men for min del fikk jeg for dårlig tid fordi jeg måtte styre med excel og all småpirket. Men on that note, så er det mye mer pc bruk i 2p, noe jeg husker at jeg virkelig hatet.

Jaja.. Det var den prøven! Satser på en helt greit karakter (tørr ikke ha for høye forventninger), og heller se fram til neste semester med r1. Er det forresten noen som vet om det er mer "rein" matematikk i r1 (mener, ordentlig mattestykker med regning, mindre tekstoppgaver?), likninger er favoritten min men det var det ikke å se på 1p eksamen. Håper det blir mer av det på r1! :)
Helt enig med at 2P er mye enklere, men det kan ha noe med at pensumet i 2P er mye mindre. Jeg hater også alt i det økonomi kapittelet som må gjøres på excel da det kan gjøres 10 ganger raskere for hånd.
likninger

2P er et ganske mye enklere fag generelt. Mindre og enklere pensum. Når det kommer til likninger i r1, så synes vel alle at likninger er noe av det enklere og morsommere temaene? :)
Svar