Medisinstudiet?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

3.klassing

Er det noen her som har søkt medisin? Hvor mange poeng har dere? Selv har jeg 58.6 - og laveste poenggrense i fjor var 58. Jeg tror likevel ikke jeg har kommet inn ettersom det økte fra 5,72 til 5,8 fra 2013 til 2014, og det i år er minst 6% flere søkere enn da. Hva tror dere? Aner ikke hva jeg skal gjøre hvis jeg ikke kommer inn.
3.klassing

3.klassing skrev:Er det noen her som har søkt medisin? Hvor mange poeng har dere? Selv har jeg 58.6 - og laveste poenggrense i fjor var 58. Jeg tror likevel ikke jeg har kommet inn ettersom det økte fra 5,72 til 5,8 fra 2013 til 2014, og det i år er minst 6% flere søkere enn da. Hva tror dere? Aner ikke hva jeg skal gjøre hvis jeg ikke kommer inn.

* fra 2014 til 2015, og det i år er minst 6% flere søkere enn i 2015.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

3.klassing skrev:Er det noen her som har søkt medisin? Hvor mange poeng har dere? Selv har jeg 58.6 - og laveste poenggrense i fjor var 58. Jeg tror likevel ikke jeg har kommet inn ettersom det økte fra 5,72 til 5,8 fra 2013 til 2014, og det i år er minst 6% flere søkere enn da. Hva tror dere? Aner ikke hva jeg skal gjøre hvis jeg ikke kommer inn.

Vanskelig for oss å si, men å ha 58.6 ligger du ganske godt ann til å komme inn. Likevel kan alt skje(F.eks. ligger den på 60 ved NTNU). Hva har du søkt som 2.valg? Kommer du ikke inn i år kan du enten studere i utlandet, eller søke igjen neste år. Lykke til =)
Lapskaus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 25/05-2016 16:57

Hadde 58.5 i snitt før eksamenane, men blei trekt opp i mine dårligste fag (for tredje året på rad, kjekt med balansert eksamenssystem) så ryke nok ned litt. Vik tru eg landa på 57.9 eller 58.2. Som meir eller mindre betyr ingen medisin på meg i år. :/ Trur eg ende opp med å gå treårig psykologi eller sjukepleien i trondheim, for så å komme inn på medisinstudiet der når eg har nok alderspoeng i ryggen.

Vil tru at sjølve snittet vil øke mindre for kvar prosents økning i søknad (ettersom det blir vanskeligare og vanskeligare å auke snittet når det nærma seg 60) så eg ville trudd du kom inn om du enda på 58.6. Men er sjølvsagt ingen garanti.

Verdt å merke seg at det kjem 30 nye studieplassa på medisin i år, så det burde hjelpe på å hindre alt for stor auke i poengkravet. :D
stimorolextra

Har 5,97 i snitt om jeg ser bort fra eksamenene, men selvsagt (!!!) ble jeg trukket opp i mine verste fag, og det kunne ikke ha gått verre. Så med eksamenene, så ender jeg vel opp med typ 5,7. Så blir nok ikke noe medisinstudie på meg i år. :-(
Gjest

Til alle dere som snakker om over 5,8 i snitt (meget imponerende btw) regner dere her med tilleggspoeng som f.eks. fra realfag/militæret ol. ?
Lapskaus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 25/05-2016 16:57

Eg vil tru vi alle er førstegangs så er ingen militærpoeng o.l., men dei fire realfagspoenga er med ja.

Kanskje litt seint å sei det, men om noken tar eit årsstudium samisk går dei inn under samisk kvote, noko som kan gi dei lettare innpass ved UIT. Det er ingen garanti, men det kan potensielt gjere at du lettare kjem inn.
Gjest

eg he et problem:

eg tok s.matte og fikk 6 i standpunkt, men tror eg får 4 i eksamen, bør jeg ta eksamen på ny slik at eg kan få 4, 5 eller 6 fordi alle disse karakterene vil lønne seg å ha og løfte opp snittet mitt, siden den karakteren du får på privatisteksamen erstatter både standpunkt og gamle eksamenskarakter?

må kjem inn på medisin!
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

1. Karakterer som forbedres etter vg3, blir ført på ordinært vitnemål, altså det vitnemålet som konkurrerer med personer som har akkumulert alder- og tilleggspoeng.

2. Du har et snitt på fem i S2. Om du tar opp faget og får fem vil du få et noe bedre snitt, siden du får en mindre karakter. Eneste som vil være verdt det er en sekser i mine øyne. Med like mange karakterer som meg vil snittet ditt øke med 0,01 om du får fem på privatisteksamen.

Anbefaler http://www.utdanning.no/karakterkalkulator. Der kan du sjekke hvor mye endringene vil være ved ulike scenario.
Gjest

Fysikkmann97 skrev:1. Karakterer som forbedres etter vg3, blir ført på ordinært vitnemål, altså det vitnemålet som konkurrerer med personer som har akkumulert alder- og tilleggspoeng.

2. Du har et snitt på fem i S2. Om du tar opp faget og får fem vil du få et noe bedre snitt, siden du får en mindre karakter. Eneste som vil være verdt det er en sekser i mine øyne. Med like mange karakterer som meg vil snittet ditt øke med 0,01 om du får fem på privatisteksamen.

Anbefaler http://www.utdanning.no/karakterkalkulator. Der kan du sjekke hvor mye endringene vil være ved ulike scenario.

Det er snakk om S1-matte. Vi du anbefale meg å ta det? Er ikke 0.01 ganske lite? økning hvis jeg får en 5 på eksamen
Gjest

Gjest skrev:
Fysikkmann97 skrev:1. Karakterer som forbedres etter vg3, blir ført på ordinært vitnemål, altså det vitnemålet som konkurrerer med personer som har akkumulert alder- og tilleggspoeng.

2. Du har et snitt på fem i S2. Om du tar opp faget og får fem vil du få et noe bedre snitt, siden du får en mindre karakter. Eneste som vil være verdt det er en sekser i mine øyne. Med like mange karakterer som meg vil snittet ditt øke med 0,01 om du får fem på privatisteksamen.

Anbefaler http://www.utdanning.no/karakterkalkulator. Der kan du sjekke hvor mye endringene vil være ved ulike scenario.

Det er snakk om S1-matte. Vi du anbefale meg å ta det? Er ikke 0.01 ganske lite? økning hvis jeg får en 5 på eksamen
Du vil få en økning på omtrent 0,2 som tilsvarer 2 poeng. Hvis du tar opp s1 matte iløpet av 3. klasse så vil du få det ført på førstegangsvitnemålet ditt.
Gjest

Hvor mange karakterer er det vanlig med å ha på vitnemål inklusive eksamen ? ( ser bort fra at en har kommet opp i eksamen i første klasse)

?
Gjest

Gjest skrev:Hvor mange karakterer er det vanlig med å ha på vitnemål inklusive eksamen ? ( ser bort fra at en har kommet opp i eksamen i første klasse)

?
Hvis du går studiespesialiserende er det vanlig å ha en eksamen i vg2 og 4 i vg3. Dette vil si at du vanligvis har 24 karakterer på vitnemålet (historie vg3, matte vg1 (T/P), geografi, norsk hovedmål muntlig, skriftlig, sidemål, samfunnsfag, naturfag, engelsk, språkfag vg2, religion, kroppsøvning, 7 valgfag (4 vg2, 3 vg 3) og 5 eksamenstrekk).
Gjest

Gjest skrev:
Gjest skrev:Hvor mange karakterer er det vanlig med å ha på vitnemål inklusive eksamen ? ( ser bort fra at en har kommet opp i eksamen i første klasse)

?
Hvis du går studiespesialiserende er det vanlig å ha en eksamen i vg2 og 4 i vg3. Dette vil si at du vanligvis har 24 karakterer på vitnemålet (historie vg3, matte vg1 (T/P), geografi, norsk hovedmål muntlig, skriftlig, sidemål, samfunnsfag, naturfag, engelsk, språkfag vg2, religion, kroppsøvning, 7 valgfag (4 vg2, 3 vg 3) og 5 eksamenstrekk).
det er jo ikke vanlig å ha 4 eksamener i vg3?

norsk hovedmål obligaotrisk
skriftlig
muntlig,

det er bare et fåtall som kjem opp i nynorsk
Gjest

Gjest skrev:
Gjest skrev:
Gjest skrev:Hvor mange karakterer er det vanlig med å ha på vitnemål inklusive eksamen ? ( ser bort fra at en har kommet opp i eksamen i første klasse)

?
Hvis du går studiespesialiserende er det vanlig å ha en eksamen i vg2 og 4 i vg3. Dette vil si at du vanligvis har 24 karakterer på vitnemålet (historie vg3, matte vg1 (T/P), geografi, norsk hovedmål muntlig, skriftlig, sidemål, samfunnsfag, naturfag, engelsk, språkfag vg2, religion, kroppsøvning, 7 valgfag (4 vg2, 3 vg 3) og 5 eksamenstrekk).
det er jo ikke vanlig å ha 4 eksamener i vg3?

norsk hovedmål obligaotrisk
skriftlig
muntlig,

det er bare et fåtall som kjem opp i nynorsk
Du kommer opp i hovedmål (norsk eller samisk), 2 skriftlige og en muntlig, praktisk eller muntlig praktisk. Dersom det ikke er nok skriftlige eksamener du kan komme opp i vil de kunne erstattes med muntlig eller muntlig praktisk.

http://www.udir.no/ny-forside/regelverk ... apsloftet/
Svar