Produkt av to potenser.. igjen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
GaBengIVGS
Cayley
Cayley
Innlegg: 60
Registrert: 31/08-2016 09:51

Først og fremst, takk for gode, raske svar her omkring.

Sliter med denne: Regn ut, skriv svaret som produkt av to potenser:
(4b^2 - 2b • 3b) • (-16b)
Hva slags regler er aktuelle? Konseptet med å gange med (-16b) var forvirrende i mitt hode.
Tar opp 2p, men skulle kanskje begynt på 1p kan det virke som, mistet også innledende undervisning i faget i år (alt av algebra, potenser, standardform, prosent, renter), noe som er meget uheldig da jeg mangler et solid grunnlag i faget.
Tips til å hente seg inn, annet enn å lese, pugge, og regne i timesvis?
Tar1Psomprivatist

Hei, jeg kan hjelpe deg med denne.
Du syntes det er forvirrende å gange de sammen, men jeg skal vise deg.
Først tar vi for oss den første parentesen (4b^2-2b*3b)
Da tar vi å ganger først altså 2b*3b=3b^2 fordi vi plusser 1+1 sånn at det blir 2 som eksponent.
så regner vi sammen 4b^2-6b^2=(-2b^2), så ganger vi med (-16b)*(-2b^2) som er minus ganger minus som gjør tallet positivt.
16*2=32 som kan skrives som 2^5 så plusser vi eksponentene til tallene b^2+b^1= b^3
Da blir svaret 2^5*b^3
Håper det er det som står i fasiten :)
Men har tatt både 1p og tar 2p nå, men føler 2p og 1p nesten er identisk bortsett fra noen kapiteler, men ikke akkurat dette kapitelen du jobber med nå. Det er mange som legger ut gode videoer om 1p og 2p, så hvis du ikke bare vil regne så kan de videoene hjelpe deg.
Først og fremst, takk for gode, raske svar her omkring. Privatskole eller privatlærer kan også være gode måter for deg å hente deg inn.

Håper dette ga deg svar på alt.
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

GaBengIVGS skrev:Tips til å hente seg inn, annet enn å lese, pugge, og regne i timesvis?
Hvis man vil bli god i matte er det nok dessverre vanskelig å unngå dette. Mitt tips er at du først bør huske alle reglene for potenser, logaritmer, regnerekkefølge, brøkregning, osv osv, også er det selvsagt en fordel å ha forståelse for hvorfor reglene er som de er, da blir de mye lettere å huske. Og så er det selvsagt mengdetrening som gjelder så man blir rutinert med all slags algebratriksing.
Svar