Sammensatt system, lodd og snordrag

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

To lodd med massene 1kg og 1.5kg er bundet sammen med en tynn tråd som går friksjonsfritt gjennom to faste ringer.
Først holder vi det tyngste loddet slik at loddene er i ro i samme høyde. Så tar vi bort hånden, og loddene kommer i bevegelse.
Hvor stor fart har loddene når det ene loddet er kommet 0.26m høyere enn det andre?

Jeg forsøkte å først finne akselerasjonen ved å finne snordraget. For å finne snordraget brukte jeg at de to loddene vil ha samme akselerasjon(hvorfor vil de det forresten?). Kreftene på det tyngste loddet blir jo G minus snordrag, og får det letteste loddet er det bare S som virker.
Jeg satte satte opp slik: [tex]S/m_{1}=(G-S)/m_{2}[/tex] og løste for snordraget og fikk 3.9N, men med denne verdien får jeg to ulike verdier for a for de to loddene når jeg bruker Newtons 2. lov. Hvorfor blir ikke denne løsningen riktig?

Har hørt at det også er mulig å bruke bevaring av mekanisk energi. Siden det er krefter jeg holder på med så vil jeg gjerne bruke krefter til å løse oppgaven. Hvorfor kan man forresten bruke energibevaring her når snordrag virker i tillegg til gravitasjonen?


På forhånd takk for hjelp.
Svar