Sentripetalkraft og sirkelbevegelse

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

I en rundkjøring med radius 20m gjør en pendel et vinkelutslag på 24.5 grader normalt til høyre for bilens kjøreretning. Hva er farten til bilen i rundkjøringen?

Jeg prøvde å sette opp at [tex]S_{x}=\frac{mv^2}{r}[/tex] og så bruke at [tex]S_{x}=tanv*s_{y}[/tex] men fikk ikke riktig svar.
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Noen som kan hjelpe? Står fortsatt fast.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Neon skrev:Noen som kan hjelpe? Står fortsatt fast.
Er det all informasjonen du har fått oppgitt? Ikke noen masse e.l.? Sett såvidt på den, men er litt stuck selv.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Dolandyret skrev:
Neon skrev:Noen som kan hjelpe? Står fortsatt fast.
Er det all informasjonen du har fått oppgitt? Ikke noen masse e.l.? Sett såvidt på den, men er litt stuck selv.
Ikke noen masse, men fant ut av det nå. Siden Sy=mg kan du stryke massen på begge sider og så bare regne ut for farten. Tror jeg gjorde et eller annet merkelig da jeg skulle ordne på likningen, hadde holdt på ganske mange timer.
Svar