konstruksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Gitt et linjestykke AB=8. AB er hypotenus i en rettvinklet trekant der en av katetene har lengden 5. Konstruer trekanten.

Her vet vi ikke hvilken av katenene som har lengde 5, og dermed har vi ingen entydig trekant? Enten kan AC=5 eller kan BC=5, skal man ta med begge trekantene i besvarelsen?, fasiten oppgir bare 1, men hvorfor? vi har jo ingen entydighet her
Gjest

Jeg lurer også på hvordan man skal gå frem når man skal konstruere når man har følgende beskrivelse.

Gitt linja f ........................

I trekant ABC, er grunnlinja lik 3/2*f

Hvordan kan jeg fordoble en linje [tex]f[/tex] med 1.5 ved manuell konstruksjon?
er d mulig å dele linja i [tex]\frac{3}{2}deler[/tex] altså i [tex]3+2=5deler[/tex] ?
:))

Gjest skrev:Jeg lurer også på hvordan man skal gå frem når man skal konstruere når man har følgende beskrivelse.

Gitt linja f ........................

I trekant ABC, er grunnlinja lik 3/2*f

Hvordan kan jeg fordoble en linje [tex]f[/tex] med 1.5 ved manuell konstruksjon?
er d mulig å dele linja i [tex]\frac{3}{2}deler[/tex] altså i [tex]3+2=5deler[/tex] ?
Hei,

Du kan konstruere en midtnormal på linjen f. Der midtnormalen skjærer f, har du målt opp 1/2 av f. Så tar du passeren på enden av f, og på skjæringspunktet, snurrer passeren 180 grader og lager et merke. Derretter forlenger du f til merket du tegnet opp. Så har du 3/2 av f :))
Gjest

:)) skrev:
Gjest skrev:Jeg lurer også på hvordan man skal gå frem når man skal konstruere når man har følgende beskrivelse.

Gitt linja f ........................

I trekant ABC, er grunnlinja lik 3/2*f

Hvordan kan jeg fordoble en linje [tex]f[/tex] med 1.5 ved manuell konstruksjon?
er d mulig å dele linja i [tex]\frac{3}{2}deler[/tex] altså i [tex]3+2=5deler[/tex] ?
Hei,

Du kan konstruere en midtnormal på linjen f. Der midtnormalen skjærer f, har du målt opp 1/2 av f. Så tar du passeren på enden av f, og på skjæringspunktet, snurrer passeren 180 grader og lager et merke. Derretter forlenger du f til merket du tegnet opp. Så har du 3/2 av f :))

altså d blir lengden av f + halvparten av lengden f ? , men er ikke mulig v.h.a deling av linjestykke?
Svar