Tvetydighet i oppgaven

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
flax

Hei, litt hjelp hadde vært greit.


firkanten ABCD er et parallellogram. [tex]A(-2,-2)[/tex]
[tex]B(5,-3)[/tex]
[tex]C(3,2)[/tex]


Bestem koordinatene til D ved regning

Her tenkte jeg at siden dette er et parallellogram må [tex]\vec{BD}=\vec{AC}[/tex], hvor [tex]D=(x,y)[/tex]. jeg får at [tex]D=(10,1)[/tex], Men fasiten oppgir et punkt [tex]D(-4,3)[/tex] ved å uttrykke posisjonsvektorer. Når jeg ser over min figur og den figuren i geogebra, så ser jeg at begge er parallellogrammer (to og to sider er parallellle).Men kan det ha noe med at siden
[tex]ABCD[/tex] er et parallellogram så må man ha [tex]A-B-C-D[/tex] slik at punktet [tex]D[/tex] forbinder [tex]C[/tex] og [tex]A[/tex] og dermed er [tex]\vec{CD}\parallel \vec{AB}\vee \vec{AD}\parallel \vec{BC}[/tex]
Hvis det jeg tenker er riktig, ville jeg fått trekk dersom jeg skrev den løsningen jeg kom opp med først? alle er vel kongruente ?


Og hvorfor kan jeg ikke finne punktet D ved denne måten:

Kaller D for [tex]D=(x,y)[/tex]
Da er [tex]\vec{CD}=\left [ x-3,y-2 \right ][/tex]
siden denne er lik BA kan vi sette opp at [tex]\vec{CD}=\vec{BA}\rightarrow \vec{CD}=-\vec{AB}[/tex]
[tex]\left [ x-3,y-2 \right ]=\left [ -7,1 \right ]\rightarrow x=-4,y=3[/tex]
disse verdiene svarer til punktet D

er ikke dette betraktelig enklere enn å sette opp posisjonsvekoter osv.. ?

takk på forhånd
Gjest

Kjør alt til avgrunnen og bli der!
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

firkanten du lager blir vel ABDC
Svar