R1 eksamen for å ta R2 i VG3

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Heisann!

Jeg kunne trengt noen tips her. Det har seg sånn at jeg pr. dags dato går VG2 med S1. Jeg hadde imidlertid R1 til å starte med, men byttet til S1 ute i kapittel 2, dvs. at jeg har fullført en prøve i R1. Jeg kan si at jeg nå angrer noe på valget jeg tok, og at jeg burde tenkt mer nøye over det. Uansett; gjort er gjort.

Jeg kjenner allikevel at jeg har nokså lyst til å ta R2 i VG3, da det er mye spennende matte der, samt mye erfaring én kan ta med seg videre.

Jeg lurer da på om jeg kan ta R1-eksamen nå til sommeren, for å så fortsette med R2 som et ordinært fag i VG3? Eksamenmessig tror jeg dette kommer til å ordne seg. Jeg har vært gjennom mesteparten av kapitlene algebra og logaritmer i R1-boka fra før av. Hvordan bør jeg evt. legge det opp mot eksamen? Jeg kommer nok til å skaffe meg bok, å regne gjennom den, samt et eksamenshefte.

Setter stor pris på innspill!
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

På skolen vår så har vi iallefall en elev som gjør akkurat det du snakker om, og det virker som om det lar seg gjennomføre ganske greit. Det smarteste du kan gjøre, er dog å snakke med rådgiveren på skolen din, men jeg tror ikke at det du beskriver skal være et problem.
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Når det gjelder løpet fram til eksamen, kan jeg komme med noen tips i beste fall.

Det kan lønne seg å lage en veldig detaljert plan hvor du skriver opp alle emnene du skal igjennom, og deretter lager en ukentlig plan for
hele semesteret. Da kan du også snakke med faglærer i S1 og spørre om når hun/han har tenkt å gå igjennom ulike emner som er felles for S1 og R1.
Da sparer du mye tid og slipper å måtte gå igjennom alt på egenhånd.

Jeg gjør noe lignende selv akkuratt nå, hvor jeg tar R1 og R2 på siden av forkurs til ingeniør-studiet, fordi vi går igjennom mye av det samme.
Men bare for å understreke det en siste gang; det er UHYRE viktig at du som privatist lager deg en bra studieplan, jobber jevnlig og ikke tar det for gitt da det virker som at det er veldig lenge til eksamen.

Lykke til :)
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Svar