X-matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mattejente

Hei! Jeg er en jente som går vg3 og har x-matte. Vi skal i de neste ukene ha et prosjekt, hvor vi står fritt til å velge noe som har med kapittel 1 og 2 å gjøre (altså Primtall og divisorer og Kongruenset og koder.) Jeg har lyst til å finne et bevis for regelen for om et tall er delelig med 7.

Regelen sier: for å finne ut om et tall er delelig med 7, tar du å dobler det siste sifferet. Så trekker du dette tallet fra tallet de resterende siffer danner. Hvis det tallet du da står igjen med er delelig med 7, vil hele tallet være det.

Er dat noen som klarer å bevise denne regelen ved kongruensregning? :)

Takk på forhånd!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du kan vise regelen rekursivt med $10A+B=10(A-2B) \mod 7$
Bilde
Svar

Aleks855 skrev:Du kan vise regelen rekursivt med $10A+B=10(A-2B) \mod 7$
Tusen takk for svar! :) Men kan du vise utregning? Skjønner ikke helt hvordan det skal bevise regelen?

Hvis du for eksempel har 357. Så blir 35-2*7=21, som er delelig med 7. Dette betyr at 357 også er delelig med 7. Men hvordan kan jeg bevise at dette stemmer for alle tall?
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Svar skrev:Men kan du vise utregning? Skjønner ikke helt hvordan det skal bevise regelen?
Det er jo det du skal finne ut gjennom prosjektet ditt
Gjest

stensrud skrev:
Svar skrev:Men kan du vise utregning? Skjønner ikke helt hvordan det skal bevise regelen?
Det er jo det du skal finne ut gjennom prosjektet ditt
Vi skal finne det ut ved hjelp av internett eller personer, er ikke meningen at vi skal regne oss frem til et bevis ;) Står ikke så mye om dette temaet på internett..
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Gjest skrev:
stensrud skrev:
Svar skrev:Men kan du vise utregning? Skjønner ikke helt hvordan det skal bevise regelen?
Det er jo det du skal finne ut gjennom prosjektet ditt
Står ikke så mye om dette temaet på internett..
Jeg googla det. Det står MYE om denne regelen, med beviser.
Bilde
Gjest

Hva googla du? Jeg får bare opp selve regelen, ingen beviser for hvorfor den funker i alle tilfeller... Har holdt på å sett på internett i flere timer.
Gjest

Åja, tusen takk!! Søkte på norsk jeg
Gjest

Gjest skrev:
Åja, tusen takk!! Søkte på norsk jeg
Elever på vgs nowadays....
Svar