Vinkel mellom vektor R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Hei, trenger litt hjelp med å tolke svaret på en oppgave.
Oppgaven er: I et koordinatsystem har vi gitt punktene [tex]A(1, \frac{1}{2}), B(6,3), C(4,2)[/tex]
I tillegg er det et punkt [tex]D(2,6)[/tex] jeg skulle finne i en av oppgavene.

d) Regn ut [tex]\angle{ABD}[/tex]
Da har jeg gjort følgende:
[tex]\angle{ABD} \Rightarrow \angle(\vec{AB}, \vec{BD})[/tex], hvor [tex]\vec{BD} = [-4,3][/tex]
Brukt regelen for vinkel mellom vektorer, [tex]\angle{(\vec{AB}, \vec{BD})} = cos^{-1} \left ( \frac{\vec{AB} \cdot \vec{BD}}{ \left | \vec{AB} \right |\cdot \left | \vec{BD}\right |} \right )[/tex]

Hopper over all mellomregningen fordi den er korrekt. spørsmålet mitt er bare at når jeg regner får jeg
[tex]cos^{-1}\left ( -\frac{5}{\sqrt{125}} \right ) = 116,56°[/tex]. Men svaret er [tex]63,44°[/tex],
altså [tex]180°-116,54° = 63,44°[/tex]. Hvordan kan jeg se at jeg skal trekke det i fra 180°, kun utifra oppgaven? Jeg ser jo på geogebra at det må være sånn, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal se det fortløpende mens jeg regner. Er det sånn at jeg bare må tegne en skisse og vurdere hvor stor vinkelen skal være?
Setter stor pris på svar, takk på forhånd.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Vinkelen mellom to vektorer er alltid den minste vinkelen mellom dem (ut i fra samme utgangspunkt)

Husk også at

[tex]\angle ABD \Leftrightarrow \angle \left ( \vec{BA,\vec{BD}} \right )[/tex]

Det gir også mening fordi [tex]\vec{BA}=-\vec{AB}[/tex] og [tex]\cos(180^{\circ})=-1[/tex]


Men det skal gi riktig svar!
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar