1P Privatist Eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Anoz

Jeg skal opp til privatisteksamen i 1P matte nå i slutten av November. Jeg begynner å føle meg veldig godt forberedt, og har også lært meg GeoGebra siden jeg fikk høre at dette var noe jeg måtte kunne. Det er over 6 år siden jeg gikk VGS, å det var bare kalkulator da ^^

Men lurer bare på hvordan det blir på selve eksamen? spesielt med del 2 når noe skal gjøres i GeoGeBra på pc, og resten på ark? En smule usikker på hvordan jeg formulerer på arket hva jeg har gjort i GeoGeBra.

En annen ting er dette med regneark på pc? ser mange nevner Excel, men når jeg har løst både oppgaver i pensumboka og tidligere eksamensoppgaver, har jeg bare brukt GeoGeBra. Det har aldri vært nevnt noe med at jeg må bruke excel

Takk for hjelpen.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

På eksamen ifjor måtte du beregne skatt i Excel, og minst en IF-setning måtte brukes. Jeg vet ikke om regnearket i GeoGebra inneholder IF-setninger, men jeg vil uansett anbefale deg sterkt å sette deg inn i Excel. Eksempelsettet fra 2015 tar for seg if-setningen så det kan du sjekke ut. For øvrig er det ikke noe krav om at du må skrive på ark på del 2. Jeg leverte min besvarelse elektronisk. Om du skriver på ark skal du legge ved GeoGebra- og Excel-utskrifter.
Anoz

Fysikkmann97 skrev:På eksamen ifjor måtte du beregne skatt i Excel, og minst en IF-setning måtte brukes. Jeg vet ikke om regnearket i GeoGebra inneholder IF-setninger, men jeg vil uansett anbefale deg sterkt å sette deg inn i Excel. Eksempelsettet fra 2015 tar for seg if-setningen så det kan du sjekke ut. For øvrig er det ikke noe krav om at du må skrive på ark på del 2. Jeg leverte min besvarelse elektronisk. Om du skriver på ark skal du legge ved GeoGebra- og Excel-utskrifter.
IF-setning? Ukjent uttrykk for meg

Når du sier du leverte besvarelsen elektronisk, hva brukt du? word? tok du da f.eks screenshots av GeoGeBra og Excel til de forskjellige oppgavene?

Og er det sånn at man bruker f.eks GeoGeBra på en oppgave, og Excel på en annen? Fikk inntrykk av at på oppgaver med GeoGeBra så var man nødt til å bruke Excel også. Er kanskje ikke sånn?
Gjest

Noen som har noen tips til hvordan en kan lære seg excel (kvikt)?
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Den eneste måten å lære det på er å gjøre oppgaver i Excel, og aktivt bruke hjelpemidler på internett hvis man står fast.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Gjest skrev:Noen som har noen tips til hvordan en kan lære seg excel (kvikt)?

Excel har vært pensum i 1P lengre enn GeoGebra så boken burde dekke det.
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

I stedet for å opprette ny tråd, lurer jeg på det samme for S1 eksamen. I fasiten for eksamen er det brukt word ved de seneste besvarelsene. Under eksamen, holder det å ta utklippstavle fra Geogebra og lime inn i word under hver oppgave? Jeg regner med man kan laste ned oppgavelyden etter 2 timer(Del 2 starter og man kan bruke hjelpemidler). Deretter tar man utskrift og leverer sammen med Del 1? I tillegg, kan man bruke vanlig utregning i word(formel) der det står spesifikk "både grafisk og ved regning" bare man husker vanlig 2 streker under svar og lignende? Slik at man ikke behøver å gjøre noe på ark?
Svar