Hei,
Jeg sitter fast på en oppgave og håper noen kan hjelpe meg
Skal forkorte dette uttrykket:
-y^2+2y+8
_________
4-y
Når jeg skal bruke ABC-formelen til å finne nullpunktene og faktorisere, hva skal jeg sette som ''a'' i dette tilfellet? Ingen av eksempeloppgavene har negativ ''a'' i boken jeg bruker.
Forkorte rasjonale uttrykk
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Generelt
[tex]ax^2+bx+c=0\Longleftrightarrow x=\frac{-b\pm \sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex]
hvor [tex]a=-1[/tex] i ditt tilfelle
[tex]ax^2+bx+c=0\Longleftrightarrow x=\frac{-b\pm \sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex]
hvor [tex]a=-1[/tex] i ditt tilfelle
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Har skjønt at når det ikke er et tall foran x så skal det være 1 på plassen for a, så i dette tilfellet blir det bare en negativ 1? Det stemmer ihvertfall med fasit
Lurer også på hva som avgjør hva som blir x1 og x2. I de fleste oppgaver får jeg det riktig når x1 blir -b - uttrykket, mens noen ganger er x1 tallet man får ved å ta -b + uttrykket. Og da er x2 -b - uttrykket. Har aldri skjønt dette, det er jo + som står ''øverst'' på en måte, men er det noen regler for hva man skal regne ut først? Håper dere skjønner hva jeg mener..
Lurer også på hva som avgjør hva som blir x1 og x2. I de fleste oppgaver får jeg det riktig når x1 blir -b - uttrykket, mens noen ganger er x1 tallet man får ved å ta -b + uttrykket. Og da er x2 -b - uttrykket. Har aldri skjønt dette, det er jo + som står ''øverst'' på en måte, men er det noen regler for hva man skal regne ut først? Håper dere skjønner hva jeg mener..
Dersom du får et positivt tall under rottegnet får du to nullpunkter, og disse finner du ved å regne ut -b pluss utrykket, og -b minus utrykket. Det er det samme hva som er x1 og x2, bare du finner riktige nullpunkter.thomasla19 skrev:Har skjønt at når det ikke er et tall foran x så skal det være 1 på plassen for a, så i dette tilfellet blir det bare en negativ 1? Det stemmer ihvertfall med fasit
Lurer også på hva som avgjør hva som blir x1 og x2. I de fleste oppgaver får jeg det riktig når x1 blir -b - uttrykket, mens noen ganger er x1 tallet man får ved å ta -b + uttrykket. Og da er x2 -b - uttrykket. Har aldri skjønt dette, det er jo + som står ''øverst'' på en måte, men er det noen regler for hva man skal regne ut først? Håper dere skjønner hva jeg mener..
Takk for svar. SKjønner jeg deg riktig at det er hipp som happ om man tar -b minus uttrykket og setter som x1, og motsatt? I fasiten er det hvertfall det som er trenden, ville jeg ikke fått feil svar om jeg hadde gjort motsatt?
Hva mener du?Gjest skrev:ville jeg ikke fått feil svar om jeg hadde gjort motsatt?
Hvilken [tex]x[/tex] verdi du velger å kalle for [tex]x_1[/tex] eller [tex]x_2[/tex] har ingen betydning, så lenge de er nullpunktene til funksjonen.
[tex]"x_1"[/tex] og [tex]"x_2"[/tex] er kun navn, du kunne like så gjerne sløyfet tallene og sagt [tex]f(x) = 0[/tex] når [tex]x = d \vee x = k[/tex], hvor [tex]d[/tex] og [tex]k[/tex]
er svarene du har fått fra abc-formel.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]