Forkorte rasjonale uttrykk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
thomasla19

Hei,

Jeg sitter fast på en oppgave og håper noen kan hjelpe meg :D
Skal forkorte dette uttrykket:

-y^2+2y+8
_________
4-y

Når jeg skal bruke ABC-formelen til å finne nullpunktene og faktorisere, hva skal jeg sette som ''a'' i dette tilfellet? Ingen av eksempeloppgavene har negativ ''a'' i boken jeg bruker.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Generelt

[tex]ax^2+bx+c=0\Longleftrightarrow x=\frac{-b\pm \sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex]

hvor [tex]a=-1[/tex] i ditt tilfelle
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
thomasla19

Har skjønt at når det ikke er et tall foran x så skal det være 1 på plassen for a, så i dette tilfellet blir det bare en negativ 1? Det stemmer ihvertfall med fasit :D

Lurer også på hva som avgjør hva som blir x1 og x2. I de fleste oppgaver får jeg det riktig når x1 blir -b - uttrykket, mens noen ganger er x1 tallet man får ved å ta -b + uttrykket. Og da er x2 -b - uttrykket. Har aldri skjønt dette, det er jo + som står ''øverst'' på en måte, men er det noen regler for hva man skal regne ut først? Håper dere skjønner hva jeg mener..
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Hvilke to verdier får du ved å bruke ABC formelen? Hvis du bruker (x+x1)(x+x2), her (y+y1)(y+y2) kan du forkorte uttrykket mot 4-y i nevneren
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

thomasla19 skrev:Har skjønt at når det ikke er et tall foran x så skal det være 1 på plassen for a, så i dette tilfellet blir det bare en negativ 1? Det stemmer ihvertfall med fasit :D

Lurer også på hva som avgjør hva som blir x1 og x2. I de fleste oppgaver får jeg det riktig når x1 blir -b - uttrykket, mens noen ganger er x1 tallet man får ved å ta -b + uttrykket. Og da er x2 -b - uttrykket. Har aldri skjønt dette, det er jo + som står ''øverst'' på en måte, men er det noen regler for hva man skal regne ut først? Håper dere skjønner hva jeg mener..
Dersom du får et positivt tall under rottegnet får du to nullpunkter, og disse finner du ved å regne ut -b pluss utrykket, og -b minus utrykket. Det er det samme hva som er x1 og x2, bare du finner riktige nullpunkter.
Gjest

Takk for svar. SKjønner jeg deg riktig at det er hipp som happ om man tar -b minus uttrykket og setter som x1, og motsatt? I fasiten er det hvertfall det som er trenden, ville jeg ikke fått feil svar om jeg hadde gjort motsatt?
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Gjest skrev:ville jeg ikke fått feil svar om jeg hadde gjort motsatt?
Hva mener du?

Hvilken [tex]x[/tex] verdi du velger å kalle for [tex]x_1[/tex] eller [tex]x_2[/tex] har ingen betydning, så lenge de er nullpunktene til funksjonen.
[tex]"x_1"[/tex] og [tex]"x_2"[/tex] er kun navn, du kunne like så gjerne sløyfet tallene og sagt [tex]f(x) = 0[/tex] når [tex]x = d \vee x = k[/tex], hvor [tex]d[/tex] og [tex]k[/tex]
er svarene du har fått fra abc-formel.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Gjest

Åja, det ante jeg faktisk ikke. Takk
Svar