funksjonsutrykk til graf

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
derpd

en sirkel har

[tex](x+3)^2+(y+2)^2=16[/tex]

en annen halvsirkel tangerer sirkelen i punktet [tex](1,-2)[/tex] og har samme radius
finn funksjonsutrykket til denne funksjonen

trenger hjelp !!

jeg får at [tex](x-x_0)^2+(y-y_0)^2=16[/tex]

men vet ikke hvordan jeg skal bruke at tangeringspunktet til min fordel?

fikk at den positive halvsirkelen fra den kjente sirkelen :
[tex]y=-2+\sqrt{-x^2-6x+7}[/tex]

takk på forhånd!
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

derpd skrev:en sirkel har

[tex](x+3)^2+(y+2)^2=16[/tex]

en annen halvsirkel tangerer sirkelen i punktet [tex](1,-2)[/tex] og har samme radius
finn funksjonsutrykket til denne funksjonen

trenger hjelp !!

jeg får at [tex](x-x_0)^2+(y-y_0)^2=16[/tex]

men vet ikke hvordan jeg skal bruke at tangeringspunktet til min fordel?

fikk at den positive halvsirkelen fra den kjente sirkelen :
[tex]y=-2+\sqrt{-x^2-6x+7}[/tex]

takk på forhånd!
Første sirkelen har sentrum i [tex](-3,-2)[/tex] med radius 4. Den andre sirkelen tangerer den første i punktet [tex](1,-2)[/tex] og har samme radius. Siden de tangerer hverandre vil sentrum i den nye sirkelen være ytterligere en radius forskjøvet mot høyre, og sentrum i den nye sirkelen vil derfor være [tex](1+4,-2)=(5,-2)[/tex]. Da får vi at likningen for denne sirkelen er [tex](x-5)^2+(y+2)^2=16[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
derpd

Dolandyret skrev:
derpd skrev:en sirkel har

[tex](x+3)^2+(y+2)^2=16[/tex]

en annen halvsirkel tangerer sirkelen i punktet [tex](1,-2)[/tex] og har samme radius
finn funksjonsutrykket til denne funksjonen

trenger hjelp !!

jeg får at [tex](x-x_0)^2+(y-y_0)^2=16[/tex]

men vet ikke hvordan jeg skal bruke at tangeringspunktet til min fordel?

fikk at den positive halvsirkelen fra den kjente sirkelen :
[tex]y=-2+\sqrt{-x^2-6x+7}[/tex]

takk på forhånd!
Første sirkelen har sentrum i [tex](-3,-2)[/tex] med radius 4. Den andre sirkelen tangerer den første i punktet [tex](1,-2)[/tex] og har samme radius. Siden de tangerer hverandre vil sentrum i den nye sirkelen være ytterligere en radius forskjøvet mot høyre, og sentrum i den nye sirkelen vil derfor være [tex](1+4,-2)=(5,-2)[/tex]. Da får vi at likningen for denne sirkelen er [tex](x-5)^2+(y+2)^2=16[/tex]

føler dette ble litt sånn "prøving og feling metode", hvis ud skjønner hva jeg mener? kan man ikke ta i bruk noen likninger?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Usikker på hva du mener. Dette er nok den enkleste veien å gå for å finne svaret. Du har oppgitt ett sirkelsentrum og en radius. Tangeringspunktet forteller deg hvor den andre sirkelen ligger ift. den første, nemlig til høyre. Siden de har samme radius vil sentrum i den andre sirkelen befinne seg en hel diameter til høyre for sentrum i den første sirkelen.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Dolandyret skrev:Usikker på hva du mener. Dette er nok den enkleste veien å gå for å finne svaret. Du har oppgitt ett sirkelsentrum og en radius. Tangeringspunktet forteller deg hvor den andre sirkelen ligger ift. den første, nemlig til høyre. Siden de har samme radius vil sentrum i den andre sirkelen befinne seg en hel diameter til høyre for sentrum i den første sirkelen.
hvis dette var en eksamensoppgave, ville du løst den tilsvarende?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:
Dolandyret skrev:Usikker på hva du mener. Dette er nok den enkleste veien å gå for å finne svaret. Du har oppgitt ett sirkelsentrum og en radius. Tangeringspunktet forteller deg hvor den andre sirkelen ligger ift. den første, nemlig til høyre. Siden de har samme radius vil sentrum i den andre sirkelen befinne seg en hel diameter til høyre for sentrum i den første sirkelen.
hvis dette var en eksamensoppgave, ville du løst den tilsvarende?
Ja. Ikke noe poeng i å gjøre det mer komplisert enn det trenger å være.

Vet ikke om det jeg har kommet frem til er det riktige svaret da, for oppgaveteksten er litt rotete fremstilt. Det er uendelig mange halvsirkler som tangerer sirkelen i det punktet, så jeg har kun kommet frem til funksjonen som beskriver sirkelen som oppfyller kravene, og ikke en halvsirkel.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Ricola2015
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 10/10-2016 16:25

Metoden til dolandyret fungerer ikke hvis tangeringspunktet hadde ligget skrått på sirkelen, og ikke vertikalt. Jeg foretrekker at du bruker vektorregning istedet.

Kaller sentrum i første sirkelen for S og sentrum i andre sirkelen for Q. Kaller tangeringspunktet for T. Finner vektoren ST. vi vet at radius i andre sirkelen er lik radiusen i første sirkelen. Da vet vi at vektoren SQ er 2*ST. Så vet vi at OQ=OS+SQ. Så setter du bare opplysningene inn for likningen for en sirkel.
Gjest

Ricola2015 skrev:Metoden til dolandyret fungerer ikke hvis tangeringspunktet hadde ligget skrått på sirkelen, og ikke vertikalt. Jeg foretrekker at du bruker vektorregning istedet.

Kaller sentrum i første sirkelen for S og sentrum i andre sirkelen for Q. Kaller tangeringspunktet for T. Finner vektoren ST. vi vet at radius i andre sirkelen er lik radiusen i første sirkelen. Da vet vi at vektoren SQ er 2*ST. Så vet vi at OQ=OS+SQ. Så setter du bare opplysningene inn for likningen for en sirkel.
Hvorfor er sq= 2*st ? En hel diameter ? Kunne di gjort utredningen?
Ricola2015
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 10/10-2016 16:25

Vektoren ST er parallell med vektoren SQ siden punktene ligger på linje. Anbefaler at du tegner en skisse hvis du fortsatt er forvirret.

ST=[4,0]
SQ=2*ST=[8,0]
OQ=OS+SQ=[-3,-2]+[8,0]=[5,-2]

Setter opplysningene inn i likningen for en sirkel.

[tex](x-5)^{2}+(y+2)^{2}=16[/tex]

regner med at du klarer å finne likningen for en halvsirkel fra her.

Lykke til.
Svar