Bestemme lineær modell

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
GaBengIVGS
Cayley
Cayley
Innlegg: 60
Registrert: 31/08-2016 09:51

Jeg sliter med å bestemme modeller, og her er nok et eksempel.
y=minutter
x=ukenummer

Jeg har fått opplyst punktene (1,60) og (5,90) i en graf.
Som sagt finner jeg det vanskelig å se sammenhengen, er det noen gode råd å hente i forhold til dette?
Og i dette eksempelet, hvordan forholder man seg til ukenummer/x=0 ?
Snart eksamen, og får garantert en slik oppgave. Hva begynner man å se etter liksom?
Hvordan ser dette uttrykket ut?
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Ettpunktsformelen er et hint. Er det P eller S matematikk forresten? Jeg vet ikke hva som er kravet i P matematikk, men S1 og oppover kan du bruke ettpunktsformelen.
GaBengIVGS
Cayley
Cayley
Innlegg: 60
Registrert: 31/08-2016 09:51

olestudy skrev:Ettpunktsformelen er et hint. Er det P eller S matematikk forresten? Jeg vet ikke hva som er kravet i P matematikk, men S1 og oppover kan du bruke ettpunktsformelen.
Det er 2P. Ettpunktsformelen er et nytt begrep for meg, men jeg kan jo slå det opp på det vide internett
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Da er jeg usikker på hva som læres i 2P (lenge siden jeg hadde det selv, men bruker ettpunktsformelen i S1). http://matematikk.net/side/Rette_linjer er under 2P>rette linjer. Naviger deg nedover så finner du formelen. Dere skal dermed være kjent med denne.
Tar2Psomprivatist

Hei, jeg har gjort oppgaven. Det første du må gjøre er at du finner stigningstallet som du skal ha lært i 2P som du gjør ved å ta (y2-y1)/(x2-x1), i denne oppgaven er (x1,y1)=(1,60) da tenker jeg du skjønner hvem som er (x2,y2)=(5,90) men hvis ikke så er det. så må du bruke ettpunkts formelen som er y=7,5x+b så bruker vi det første punktet 60=7,5*1+b så setter du b alene så finner du svaret. Har løst alle oppgavene i 2P eksamensettene så hvis du har flere spørsmål så er det bare å spørre.
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Husk ettpunktsformelen: y-y1=a×(x-x1) hvor a er stigningstallet, y1 og x1 er verdiene i første punktet.
Svar