oppgave til besvær (sannyn.)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ead

Dersom man har en lottorekke, hvor vi krusser av tall fra 1 og til 34.og på et kort, er det 10 rekker.


en oppgave spør for hva sannsynligheten er for at en d er en rekkke med 7 rette på kortet.

Jeg tenkte slik

[tex]P(7rette\cap 1 rekke)=\frac{7}{34}*\frac{6}{33}*...*\frac{1}{28}=\frac{1}{5379616}[/tex]




[tex]P=\frac{10}{5379616}[/tex]

Men fasitn oppgir svaret

hvor får de svaret fra?

er det fordi det finnes [tex]\binom{34}{7}=5379616[/tex] ulike rekker, og siden kortet vårt har 10 rekker totalt, er sannsynligheten for at det er én rekke med 7 lik [tex]P=\frac{10}{\binom{34}{7}}=\frac{10}{5379616}[/tex]

hva har jeg regnet da?
Gjest

har et annet spørsmål og


Hvis det er 15 medlemmer i rideklubb, hvorav 5 er gutter og 10 er jenter. Og denne klubben skal være med i en lag konkurranse hvor 6 utøvere skal delta (plukkes tilfeldig uavhengig av kjønn). Vennegjengen til aleksandra består av marie og eli
Hva er sannsynligheten for at aleksandra får være med på denne turen?

Svaret er i følge fasiten [tex]\frac{6}{15}[/tex], noe som jeg ikke helt forstår.

det skal trekkes ut 6 utøvere, hvor aleksandra er en jente så med andre ord er d sannynligheten for at en hvilken som helst jente trekkes ut?

Er ikke det lik at vi får minst 1 jente?, men det går ikke ann fordi antall gutter = 5, da må en jente være med?

kan noen forklare svaret i fasiten? hvorfor er antall gunstige 6 når det er 10 jenter?, det trekkes jo et utvalg på 6, men er dette gunstig fordi da må uansett 1 jente være med for at det skal gå opp?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:har et annet spørsmål og


Hvis det er 15 medlemmer i rideklubb, hvorav 5 er gutter og 10 er jenter. Og denne klubben skal være med i en lag konkurranse hvor 6 utøvere skal delta (plukkes tilfeldig uavhengig av kjønn). Vennegjengen til aleksandra består av marie og eli
Hva er sannsynligheten for at aleksandra får være med på denne turen?

Svaret er i følge fasiten [tex]\frac{6}{15}[/tex], noe som jeg ikke helt forstår.

det skal trekkes ut 6 utøvere, hvor aleksandra er en jente så med andre ord er d sannynligheten for at en hvilken som helst jente trekkes ut?

Er ikke det lik at vi får minst 1 jente?, men det går ikke ann fordi antall gutter = 5, da må en jente være med?

kan noen forklare svaret i fasiten? hvorfor er antall gunstige 6 når det er 10 jenter?, det trekkes jo et utvalg på 6, men er dette gunstig fordi da må uansett 1 jente være med for at det skal gå opp?
Spørsmålet er altså hva sannsynligheten er for at aleksandra får være med på turen når det er 6 av 15 som får være med. All annen informasjon er jo meningsløs ift. denne (antar) deloppgaven.

Ikke se på aleksandra som en jente, men se på hun som en tilfeldig person av 15.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Dolandyret skrev:
Gjest skrev:har et annet spørsmål og


Hvis det er 15 medlemmer i rideklubb, hvorav 5 er gutter og 10 er jenter. Og denne klubben skal være med i en lag konkurranse hvor 6 utøvere skal delta (plukkes tilfeldig uavhengig av kjønn). Vennegjengen til aleksandra består av marie og eli
Hva er sannsynligheten for at aleksandra får være med på denne turen?

Svaret er i følge fasiten [tex]\frac{6}{15}[/tex], noe som jeg ikke helt forstår.

det skal trekkes ut 6 utøvere, hvor aleksandra er en jente så med andre ord er d sannynligheten for at en hvilken som helst jente trekkes ut?

Er ikke det lik at vi får minst 1 jente?, men det går ikke ann fordi antall gutter = 5, da må en jente være med?

kan noen forklare svaret i fasiten? hvorfor er antall gunstige 6 når det er 10 jenter?, det trekkes jo et utvalg på 6, men er dette gunstig fordi da må uansett 1 jente være med for at det skal gå opp?
Spørsmålet er altså hva sannsynligheten er for at aleksandra får være med på turen når det er 6 av 15 som får være med. All annen informasjon er jo meningsløs ift. denne (antar) deloppgaven.

Ikke se på aleksandra som en jente, men se på hun som en tilfeldig person av 15.
hvorfor skal jeg ikke se på henne som en jente?

er enig at [tex]\left (\frac{6}{15}*\frac{5}{14}*...*\frac{1}{9} \right )*2[/tex] er sannsynligheten for utvalget (hypergeoemtrisk)

, men hvorfor blir det gunstige/mulige=6/15


kunne du forresten sett oppgaven jeg la ovenfor og :)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Det har jo ikke noe å si for oppgaven. Kunne like gjerne spurt om sannsynligheten for at Alexander ble plukket ut i stedet.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Oppgava øverst:

[tex]\frac{34!}{7!}[/tex] mulige rekker. Du har 10. Sannsynligheten for at du vinner på én av de blir derfor: [tex]\frac{10}{\frac{34!}{7!}}[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Forstår fremdeles ikke...

Og den oppgaven øverst : hva har jeg regnet meg frem til? Sannsynlighet for å få 7 rette på 1 rekke?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:Forstår fremdeles ikke...

Og den oppgaven øverst : hva har jeg regnet meg frem til? Sannsynlighet for å få 7 rette på 1 rekke?
Ja. Men siden du har 10 rekker har du jo 10 ganger så stor sannsynlighet for å vinne.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Dolandyret skrev:
Gjest skrev:Forstår fremdeles ikke...

Og den oppgaven øverst : hva har jeg regnet meg frem til? Sannsynlighet for å få 7 rette på 1 rekke?
Ja. Men siden du har 10 rekker har du jo 10 ganger så stor sannsynlighet for å vinne.
åja, men den andre oppgaven,

mener du at vi hadde fått samme sannsynlighet dersom det var en gutt som skulle være med? det er jo færre gutter enn jenter?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:
Dolandyret skrev:
Gjest skrev:Forstår fremdeles ikke...

Og den oppgaven øverst : hva har jeg regnet meg frem til? Sannsynlighet for å få 7 rette på 1 rekke?
Ja. Men siden du har 10 rekker har du jo 10 ganger så stor sannsynlighet for å vinne.
åja, men den andre oppgaven,

mener du at vi hadde fått samme sannsynlighet dersom det var en gutt som skulle være med? det er jo færre gutter enn jenter?
Ja. "(plukkes tilfeldig uavhengig av kjønn)".
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Dolandyret skrev: Ja. "(plukkes tilfeldig uavhengig av kjønn)".

merkelig oppgave... synes jeg,,,
Svar