Vektorer i en trekant

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

I [tex]\triangle{ABC}[/tex] er [tex]\angle{A} = 60, AB=3, AC=2[/tex].
Videre er [tex]M[/tex] midtpunktet på [tex]AB[/tex], vi setter [tex]\vec{a} = \vec{AB}[/tex] og [tex]\vec{b} = \vec{AC}[/tex].
Punktet [tex]D[/tex] ligger slik at [tex]\vec{BD} = t \cdot \vec{BC}[/tex].
Bestem [tex]t[/tex] slik at [tex]\vec{MD} \perp \vec{BC}[/tex].

Jeg har kommet frem til at [tex]\vec{BC} = -\vec{a} + \vec{b} \Rightarrow \vec{BD} = t(-\vec{a} + \vec{b})[/tex].
I tillegg tenkte jeg at [tex]MD[/tex] kan uttrykkes ved [tex]MD = \frac{1}{2}\vec{a} + \vec{BD} \Rightarrow MD = \frac{1}{2}\vec{a} + t(-\vec{a} + \vec{b})[/tex].
Jeg prøvde å sette dette inn i likningen [tex]\vec{BC} \cdot \vec{MD} = 0[/tex], men da utregningen ikke førte til noe fornuftig svar vet jeg ikke hvordan jeg skal komme meg videre. Er det noen som kan lede meg i riktig retning? Takk på forhånd.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Du tenker riktig,

uten å spoile for mye.

Vink: [tex]\vec{u}*\vec{u}=\left | \vec{u} \right |*\left | \vec{u} \right |*\cos(0^{\circ})\Leftrightarrow \vec{u}^2=\left | \vec{u} \right |^2[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

fant ut av det nå, satt inn for [tex]\vec{BC}[/tex] og [tex]\vec{MD}[/tex] i [tex]\vec{BC} \cdot \vec{MD} = 0[/tex],
dvs. [tex]\vec{BC} \cdot \vec{MD} = 0 \Leftrightarrow (-\vec{a} + \vec{b}) \cdot (\frac{1}{2}\vec{a} + t(-\vec{a} + \vec{b})) = 0[/tex] og løste den for [tex]t[/tex].
Da ble svaret [tex]t = \frac{3}{7}[/tex].
Grunnen til at det ble feil tidligere var at jeg regnet ut skalarproduktet [tex]\vec{a} \cdot \vec{b}[/tex] feil. :roll:

Forresten, finnes det noen formel/metode for å regne ut lengden til en vektor som er sammensatt av andre vektorer?
F.eks [tex]\vec{v} = \vec{a} + \vec{b}[/tex]?
Takk igjen.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Gjest

hco96 skrev: Forresten, finnes det noen formel/metode for å regne ut lengden til en vektor som er sammensatt av andre vektorer?
F.eks [tex]\vec{v} = \vec{a} + \vec{b}[/tex]?
Takk igjen.
det blir

lengden av (x til vektor a + x til vektor b)^2 +(y til vektor a + y til vektor b)^2 og kvadratroten av dette
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Og hva hvis man ikke har koordinatene til vektorene?
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Gjest

hco96 skrev:Og hva hvis man ikke har koordinatene til vektorene?
tror ikke det finnes noe slikt. man adderer som regel x og y komponetene og skjører phytagoras på dette
Svar