Matematikk 1P?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
chunkymonkey

Hei! jeg hadde eksamen i matematikk 1P i dag og har en oppgave som klør hull i hodet på meg.

Oppgaven var som følger:

i 100 g Sjokolade er det 2256kJ
i 100 g Gulrot er det 152kJ

Hvor mange prosent mer energi er det i sjokoladen, enn i gulrota?

Jeg er usikker på om jeg har gjort denne feil og går bare i sirkel, noen med ferske øyne?

Mvh
Gjest

Hva svarte du? Tenker kanskje 93,6%, men godt mulig det er feil. Har du oppgavesettet?
Gjest

Det er 1384% mer energi i sjokoladen enn i gulrota.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

chunkymonkey skrev:Hei! jeg hadde eksamen i matematikk 1P i dag og har en oppgave som klør hull i hodet på meg.

Oppgaven var som følger:

i 100 g Sjokolade er det 2256kJ
i 100 g Gulrot er det 152kJ

Hvor mange prosent mer energi er det i sjokoladen, enn i gulrota?

Jeg er usikker på om jeg har gjort denne feil og går bare i sirkel, noen med ferske øyne?

Mvh
Siden det er energi i sjokolade ift. gulrot ville jeg sett på energien i gulrota som 100%. Da vil det være: [tex]\frac{2256}{152}*100\%-100\%\approx 1384\%[/tex] mer energi i sjokoladen.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Chunkymonkey

Yes! Jeg svarte 1384%, da var jeg ikke ut å kjøre. Tusen takk for svar :)
Svar