Fysikk 2 eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Harambe2k16

Hei!
Flere som har hatt eksamen i fysikk 2 idag? Hvordan gikk det? Var noen oppgaver jeg slet med, har funnet ut at jeg kan havne alt mellom 3 og 5 i karakter...
Gjest

Noen av oppgavene var særdeles merkeligere enn vanlig, og da snakker jeg basert på inntrykket jeg satt igjen med etter at jeg gjennomgikk oppgavene etter eksamen i dag. Siste halvdel av "frø-oppgaven" var meget merkelig og noen av flervalgsoppgavene var også underlige.

Jeg har på følelsen av at mange av oppgavene lages vanskelige med vilje, men nå gjelder kanskje bare meg.
Harambe2k16

Godt å høre at det ikke bare var jeg som reagerte! Syntes de første oppgavene på del 2 var relativt rett, men hadde rett og slett ikke tid nok til å gjøre 7d og 6bc ordentlig. Fikk du til oppgave 6b? Klarte ikke å finne noen måte å løse oppgaven på uten å kjenne farten, så da jeg hadde 10 minutter igjen valgte jeg å bruke farten vi fikk oppgitt i teksten til 6c bare for å ha noe å skrive der... Siste halvdel frø oppgaven ble bare tull, men jeg skrev ned noe uansett. Håper ikke det trekker ned.
Syntes også mange av flervalgsoppgavene var spesiell ifht vanlig, og gjettet på flere. Registrerte at majoriteten av svarene mine ble C, og også mange med A. Var en merkelig eksamen.
harambae

Eksamen forrige vår var kanskje litt vanskeligere i helhet, men enig at det var et par uvanlige oppgaver denne gangen, ja. Flere av de vanskelige oppgavene ble plassert på del 2 denne gangen også
Gjest

Harambe2k16 skrev:Godt å høre at det ikke bare var jeg som reagerte! Syntes de første oppgavene på del 2 var relativt rett, men hadde rett og slett ikke tid nok til å gjøre 7d og 6bc ordentlig. Fikk du til oppgave 6b? Klarte ikke å finne noen måte å løse oppgaven på uten å kjenne farten, så da jeg hadde 10 minutter igjen valgte jeg å bruke farten vi fikk oppgitt i teksten til 6c bare for å ha noe å skrive der... Siste halvdel frø oppgaven ble bare tull, men jeg skrev ned noe uansett. Håper ikke det trekker ned.
Syntes også mange av flervalgsoppgavene var spesiell ifht vanlig, og gjettet på flere. Registrerte at majoriteten av svarene mine ble C, og også mange med A. Var en merkelig eksamen.
6 c), det var den oppgaven hvor magnetfeltet slås av, også får elektronet retning mot blyionet?
Hvis ja, så brukte jeg bevaring av mekanisk energi. Hvorfor?

Når elektronet er på vei mot det negative blyionet, så vil det virke elektriske frastøtningskrefter på partiklene. Da vil elektronet bli akselerert i motsatt retning av bevegelsen mot blyionet. Elektronet vil bli bremset ned. Etter hvert som elektronet nærmer seg blyionet, vil farten avta helt til den blir lik null. Fra dette punktet og til blyionet er da den minste avstanden vi skal finne.

Da legger jeg merke til følgende:

Elektronet har kinetisk energi ved start, som er den oppgitte farten V0. Dens potensielle energi i el. feltet kan vi sette lik null fordi elektronet er "langt unna". I det punktet hvor elektronet stopper opp, vil dens kinetiske energi være lik null, men her vil den ha potensiell energi i el. feltet. Hvis du setter opp dette som en bevaringslikning, så skal du da finne r i uttrykket for elektrisk potensiell energi. Og da har du fått den minste avstanden mellom elektronet og blyionet.
Eksempel

Jeg syntes også eksamensoppgavene var veldig rare. Udir har ikke lagt ut vurderingsskjema i år, noen som har lyst å dele svar de fikk? Klarer ikke å vente :x Klarte hvertfall ikke å derivere B(t) på induksjonsoppgaven på del2 :|
Gjest

Eksempel skrev:Jeg syntes også eksamensoppgavene var veldig rare. Udir har ikke lagt ut vurderingsskjema i år, noen som har lyst å dele svar de fikk? Klarer ikke å vente :x Klarte hvertfall ikke å derivere B(t) på induksjonsoppgaven på del2 :|
Har du hatt matematikk R1 før?
Der lærer man å derivere eksponentialfunksjoner, og den typen deriveres med kjerneregelen, som jo også er sentral i R1.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Gjest skrev:
Eksempel skrev:Jeg syntes også eksamensoppgavene var veldig rare. Udir har ikke lagt ut vurderingsskjema i år, noen som har lyst å dele svar de fikk? Klarer ikke å vente :x Klarte hvertfall ikke å derivere B(t) på induksjonsoppgaven på del2 :|
Har du hatt matematikk R1 før?
Der lærer man å derivere eksponentialfunksjoner, og den typen deriveres med kjerneregelen, som jo også er sentral i R1.
Lærer det også i S2.
Gjest12345

Eksempel skrev:Jeg syntes også eksamensoppgavene var veldig rare. Udir har ikke lagt ut vurderingsskjema i år, noen som har lyst å dele svar de fikk? Klarer ikke å vente :x Klarte hvertfall ikke å derivere B(t) på induksjonsoppgaven på del2 :|
Oi, der røyk håpet om en god karakter. Var ikke klar over at vi måtte derivere noe der i det hele tatt, regnet den bare ut ved å sette inn verdiene for t :oops:
Harambe2k16

Gjest skrev:
Harambe2k16 skrev:Godt å høre at det ikke bare var jeg som reagerte! Syntes de første oppgavene på del 2 var relativt rett, men hadde rett og slett ikke tid nok til å gjøre 7d og 6bc ordentlig. Fikk du til oppgave 6b? Klarte ikke å finne noen måte å løse oppgaven på uten å kjenne farten, så da jeg hadde 10 minutter igjen valgte jeg å bruke farten vi fikk oppgitt i teksten til 6c bare for å ha noe å skrive der... Siste halvdel frø oppgaven ble bare tull, men jeg skrev ned noe uansett. Håper ikke det trekker ned.
Syntes også mange av flervalgsoppgavene var spesiell ifht vanlig, og gjettet på flere. Registrerte at majoriteten av svarene mine ble C, og også mange med A. Var en merkelig eksamen.
6 c), det var den oppgaven hvor magnetfeltet slås av, også får elektronet retning mot blyionet?
Hvis ja, så brukte jeg bevaring av mekanisk energi. Hvorfor?

Når elektronet er på vei mot det negative blyionet, så vil det virke elektriske frastøtningskrefter på partiklene. Da vil elektronet bli akselerert i motsatt retning av bevegelsen mot blyionet. Elektronet vil bli bremset ned. Etter hvert som elektronet nærmer seg blyionet, vil farten avta helt til den blir lik null. Fra dette punktet og til blyionet er da den minste avstanden vi skal finne.

Da legger jeg merke til følgende:

Elektronet har kinetisk energi ved start, som er den oppgitte farten V0. Dens potensielle energi i el. feltet kan vi sette lik null fordi elektronet er "langt unna". I det punktet hvor elektronet stopper opp, vil dens kinetiske energi være lik null, men her vil den ha potensiell energi i el. feltet. Hvis du setter opp dette som en bevaringslikning, så skal du da finne r i uttrykket for elektrisk potensiell energi. Og da har du fått den minste avstanden mellom elektronet og blyionet.
Fikk ikke prøvd meg på den oppgaven engang, hadde rett og slett ikke nok tid. Men b-oppgaven, den hvor vi skulle regne magnetisk flukstetthet når den eneste opplysningen vi hadde var at omløpstiden til elektronet er 1,2*10^-10 sekunder? Hvordan kan man løse den? Jeg brukte farten v0 som vi fikk oppgitt i teksten til c-oppgaven, da jeg ikke fant noen annen måte å løse den på.
Gjest12345

Eksempel skrev:Jeg syntes også eksamensoppgavene var veldig rare. Udir har ikke lagt ut vurderingsskjema i år, noen som har lyst å dele svar de fikk? Klarer ikke å vente :x Klarte hvertfall ikke å derivere B(t) på induksjonsoppgaven på del2 :|
Har nesten ikke lyst å dele svarene mine, tror jeg har ekstremt mye feil. Hadde så dårlig tid på flervalgsoppgavene at jeg ikke rakk å lese ordentlig gjennom flesteparten, så er nok mye slurv der! Men deler likevel da jeg selv liker å ha noe å sammenligne med.

Oppgave 1
a) C b) B c) D d) A e) A f) C g) A h) C i) D j) B k) C l) C m) B n) D o) C p) A q) C r) C s) A t) D u) A v) C w) C x)A

Oppgave 2
a) 2. Fikk vertikalkomponent på 200N 3. Fikk samlet verdi på rundt 340N

b) Tror jeg tegnet grafen feil vei. Fikk hvertfall at det tok 0,03 sekunder før den var helt ute, og at indusert ems ble 0,0625. Kom på i ettertid at jeg glemte et minus, så det skulle vel vært -0,0625.. Hvis verdien var rett til å begynne med

c) Aner ikke om jeg gjorde noe som helst riktig på denne oppgaven, men prøvde meg hvertfall..
1. Tok bare at Δp > h/4πΔx
2. Fikk 5*10^5 m/s til svar her. Ingen anelse på om det stemmer...

d) 1. Noe av den kinetiske energien er gått over til indre energi, den er derfor ikke bevart
2. Ikke tid til å gjøre den

DEL 2
Oppgave 3
a) Akselerasjon på -7,5 m/s^2
b) Tror det var 2,4 meter jeg fikk at klossen bevegde seg
c) For å tegne grafen regnet jeg ut at klossen ville bruke 1,45 sekunder ned til bunnen, at akselerasjonen nedover skråningen ville være 2,27 m/s^2 og at sluttfarten ville være 3,3 m/s.

Oppgave 4
Her har jeg sikkert rotet det til, da jeg ikke deriverte noen plasser.... Men svarene mine ble hvertfall
a) Fikk 1,7 mWb
b) Fikk at emsen ble 8mV

Oppgave 5
a) Når F er størst er loddet i sin laveste posisjon, dvs. 6,9cm under likevektslinja. Når F er minst er loddet i sin øverste posisjon.
b) F=G i likevektslinja. kom fram til 10,4N fra loddet i likevektslinja. F=mg <---> m=F/G=10,4/9,81 =1,01 = ca. 1kg.
c) Mistenker at jeg bommet på denne, men fikk 174N/m

Oppgave 6
b) Husker ikke akkurat hva jeg fikk her, men et eller annet med 10^-7 tror jeg.
c) Rakk ikke å gjøre denne

Oppgave 7
a) 19,22
b) Satt lenge og vurderte om jeg skulle ha med gravitasjonen her. Endte tilslutt opp med å tegne den også inn..
c) 1. Skrev at den vil vokse på skrå ut fra platen, nærmere horisontalen enn vertikalen. Dette fordi kreftene innover mot plata er sterkere enn gravitasjonskreftene.
2. Mindre nærmere sentrum
d) Skjemmes over at jeg leverte inn oppgaven med det svaret jeg skrev på denne. Ble bare tull :oops:


Som sagt tror jeg at jeg har myye feil på denne eksamenen.. Fint om noen andre kan legge ut sine svar så jeg kan sammenligne! Håper jeg greier å karre til meg en 3er i det minste, men har slettes ingen god følelse. Veldig synd, da jeg før eksamenen hadde et håp om 5. Men men.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Vi fikk et kompendie som omtalte dette på vg3 siden bøkene ikke omtaler magnetisk fluks når et legeme roterer. Men jeg tro det blir noe som wNBA * cos(wt), der w er vinkelfarten og er definert som $w = \frac {2\pi}{T} = \frac {2\pi}{ 1,2*10^-10} = 52 359 877 560 rad/s $

Er litt usikker nå, men jeg tror det er sånn at magnetisk fluks blir NBA * cos(wt), og den induserte spenningen blir -wNBA* cos(wt). Nå har jeg ikke oppgaven men du trenger nok noe mer enn omløpstiden.
Gjest12345

Fysikkmann97 skrev:Vi fikk et kompendie som omtalte dette på vg3 siden bøkene ikke omtaler magnetisk fluks når et legeme roterer. Men jeg tro det blir noe som wNBA * cos(wt), der w er vinkelfarten og er definert som $w = \frac {2\pi}{T} = \frac {2\pi}{ 1,2*10^-10} = 52 359 877 560 rad/s $

Er litt usikker nå, men jeg tror det er sånn at magnetisk fluks blir NBA * cos(wt), og den induserte spenningen blir -wNBA* cos(wt). Nå har jeg ikke oppgaven men du trenger nok noe mer enn omløpstiden.
Regnet ut vinkelfarten, men ikke mer. Oppgaven sa:

Et elektron beveger seg i en sirkelbane vinkelrett på et homogent magnetfelt.
a) Tegn en figur som viser regningen på det magnetiske feltet, den magnetiske kraften og fartsretningen til elektronet.
b) Omløpstiden til elektronet er 1,2*10^-10 s. Hvor stor er den magnetiske flukstettheten?
zskiley

Gjest12345 skrev:
Fysikkmann97 skrev:Vi fikk et kompendie som omtalte dette på vg3 siden bøkene ikke omtaler magnetisk fluks når et legeme roterer. Men jeg tro det blir noe som wNBA * cos(wt), der w er vinkelfarten og er definert som $w = \frac {2\pi}{T} = \frac {2\pi}{ 1,2*10^-10} = 52 359 877 560 rad/s $

Er litt usikker nå, men jeg tror det er sånn at magnetisk fluks blir NBA * cos(wt), og den induserte spenningen blir -wNBA* cos(wt). Nå har jeg ikke oppgaven men du trenger nok noe mer enn omløpstiden.
jeg gjorde 6b sånn:
$qvb = \frac{4\pi^2*r}{T^2}$ omgjorde det til
$T^2b = \frac{4\pi^2*r}{qv}$ og
$T^2b = \frac{2\pi*2\pi*r}{qv}$ her ser vi at vi har $\frac{2\pi*r}{v} =T$ siden t=s/v vi får da
$T^2b = \frac{2\pi*T}{v}$ som er lett og løse
zskiley

zskiley skrev:
Gjest12345 skrev:
Fysikkmann97 skrev:Vi fikk et kompendie som omtalte dette på vg3 siden bøkene ikke omtaler magnetisk fluks når et legeme roterer. Men jeg tro det blir noe som wNBA * cos(wt), der w er vinkelfarten og er definert som $w = \frac {2\pi}{T} = \frac {2\pi}{ 1,2*10^-10} = 52 359 877 560 rad/s $

Er litt usikker nå, men jeg tror det er sånn at magnetisk fluks blir NBA * cos(wt), og den induserte spenningen blir -wNBA* cos(wt). Nå har jeg ikke oppgaven men du trenger nok noe mer enn omløpstiden.
jeg gjorde 6b sånn:
$qvb = \frac{4\pi^2*r}{T^2}$ omgjorde det til
$T^2b = \frac{4\pi^2*r}{qv}$ og
$T^2b = \frac{2\pi*2\pi*r}{qv}$ her ser vi at vi har $\frac{2\pi*r}{v} =T$ siden t=s/v vi får da
$T^2b = \frac{2\pi*T}{v}$ som er lett og løse
skal være q og ikke v i siste delen altså
Svar