Formler i 1P-eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
erikalexander
Cayley
Cayley
Innlegg: 61
Registrert: 31/01-2016 15:50

Pleier det å være et vedlegg på 1P-eksamen med formler, slik det er i f.eks Fysikk 2 ?

Hvis ikke, er det noen som har en fullstendig oversikt over alt man måtte trenge av formler? Har sett denne http://matematikk.net/res/eksamen/Formler_del1/1P.pdf , men ser at det mangler noen. F.eks var det en oppgave i del 1 fra i fjor høst der man skulle regne ut volumet av en sylinder, og så skulle man regne ut overflatearealet. Volumet er kanskje greit nok, men overflatearealet syns jeg blir litt drøyt. En annen oppgave i del 1 hvor man skulle bruke sammenhengen mellom reallønn, nominellønn og konsumprisindeks. Og en oppgave i del 2 der man skulle regne ut volumet av en kjegle hvor formel heller ikke var oppgitt, og som ikke står i formelarket jeg lenket til.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Hvis du går inn på Eksamen --> Høyre hjørne under veiledninger så ligger det et fullstendig dokument som viser oversikten over de ulike fagene
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
erikalexander
Cayley
Cayley
Innlegg: 61
Registrert: 31/01-2016 15:50

Drezky skrev:Hvis du går inn på Eksamen --> Høyre hjørne under veiledninger så ligger det et fullstendig dokument som viser oversikten over de ulike fagene
Det er jo forsåvidt det samme formelarket som det jeg lenket til, bortsett fra at det er lagt til noen potensregler.
Tar2Psomprivatist
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/11-2016 15:06

Formelen for overflate arealet står jo der indirekte, men hvis du vil ha fullstendig oversikt der det står absolutt alle formler så ville jeg sett i boken. De formelene som er gitt her skal funke til å regne alle de eksamensoppgavene som ligger ute. Jeg har i hvertfall greid meg med de formelene på del 1.
Gjest

Lurer på det samme, så si ifra om du finner noe! Har selv ikke funnet noe selv, unntatt det fra Udir. Synes at det er ufullstendig ifh. eksamener som har vært tidligere. Skal du ha eksamen nå på mandag?
Tar2Psomprivatist
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/11-2016 15:06

Hei, jeg har greid å bruke alle disse formlene til å løse alle eksamenssett for 1P. Hvilken oppgaver er det dere lurer på så kan jeg hjelpe dere med å finne formlene. Jeg skal ha eksamen i 1P på mandag.
Gjest

Tar2Psomprivatist skrev:Hei, jeg har greid å bruke alle disse formlene til å løse alle eksamenssett for 1P. Hvilken oppgaver er det dere lurer på så kan jeg hjelpe dere med å finne formlene. Jeg skal ha eksamen i 1P på mandag.

Hvordan øver du? gjør du bare alle tidligere eksamener? (Har du noen gode tips til excel? Har funnet noen greie guider på nettet, i boka jeg har står det ca ingenting om bruk av formler..)
Tar2Psomprivatist
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/11-2016 15:06

Gjest skrev:
Tar2Psomprivatist skrev:Hei, jeg har greid å bruke alle disse formlene til å løse alle eksamenssett for 1P. Hvilken oppgaver er det dere lurer på så kan jeg hjelpe dere med å finne formlene. Jeg skal ha eksamen i 1P på mandag.

Hvordan øver du? gjør du bare alle tidligere eksamener? (Har du noen gode tips til excel? Har funnet noen greie guider på nettet, i boka jeg har står det ca ingenting om bruk av formler..)
Måten jeg har øvd på er at jeg har løst absolutt alle oppgaver i boken(dette er ikke nødvendig, men gjorde det for å føle meg helt sikker), men siden det er kort tid igjen til eksamen så ville jeg konsentrert meg om eksamensoppgaver som ligger ute. Om jeg har noen tips til excel så har jeg det hvis du går inn på sinus sine sider under kapittelet økonomi, der finner du excel ark som dekker alt du kan få på eksamen. De har skrevet inn formlene, så det eneste du trenger å fylle inn er infoen som står i oppgaven. Hvis du lurer på noe mer så er det bare å spørre :) Jeg går nok for å få en 5/6 på eksamen så er 100% sikker på alt av stoffet.
Gjest

Tar2Psomprivatist skrev:
Gjest skrev:
Tar2Psomprivatist skrev:Hei, jeg har greid å bruke alle disse formlene til å løse alle eksamenssett for 1P. Hvilken oppgaver er det dere lurer på så kan jeg hjelpe dere med å finne formlene. Jeg skal ha eksamen i 1P på mandag.

Hvordan øver du? gjør du bare alle tidligere eksamener? (Har du noen gode tips til excel? Har funnet noen greie guider på nettet, i boka jeg har står det ca ingenting om bruk av formler..)
Måten jeg har øvd på er at jeg har løst absolutt alle oppgaver i boken(dette er ikke nødvendig, men gjorde det for å føle meg helt sikker), men siden det er kort tid igjen til eksamen så ville jeg konsentrert meg om eksamensoppgaver som ligger ute. Om jeg har noen tips til excel så har jeg det hvis du går inn på sinus sine sider under kapittelet økonomi, der finner du excel ark som dekker alt du kan få på eksamen. De har skrevet inn formlene, så det eneste du trenger å fylle inn er infoen som står i oppgaven. Hvis du lurer på noe mer så er det bare å spørre :) Jeg går nok for å få en 5/6 på eksamen så er 100% sikker på alt av stoffet.
Jaa de har jeg lastet ned! Veldig smarte, lurte nesten på om de kunne brukes eller ei, fordi virket nesten for bra til å være sant. Går selv for 5/6 og har løst alle oppgavene i boka, men sliter litt med å få alle geometri-formlene til å sitte og litt småpirk her og der :roll: (er vel bare å pugge mer,,,, Hva tenker du å gjøre dagene opp mot eksamen? Lykke til!
Tar2Psomprivatist
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/11-2016 15:06

Jaa de har jeg lastet ned! Veldig smarte, lurte nesten på om de kunne brukes eller ei, fordi virket nesten for bra til å være sant. Går selv for 5/6 og har løst alle oppgavene i boka, men sliter litt med å få alle geometri-formlene til å sitte og litt småpirk her og der :roll: (er vel bare å pugge mer,,,, Hva tenker du å gjøre dagene opp mot eksamen? Lykke til![/quote]


Det er lov å bruke disse ja, selv om det virker for godt til å være sant :) Disse oppgavene kan da løses i løpet av 1 minutt, så man kan konsentrere på andre oppgaver. Alt du har lastet ned på pcen er lov på eksamen bortsett fra internett eller annen kommunikasjon så excel arkene er lov. Jeg tenker bare å gjøre eksamensoppgaver, da jeg føler eksamensoppgaver er alltid litt ekstra komplekse pluss at man lærer hvordan man skal lese oppgaver og tolke dem riktig. Du får også ha lykke til, skal ha 1p og 2p eksamen nå :). Det du må huske er at du i innleveringen i word må vise først tallene deretter enda et bilde med formlene som er du brukte i excel.
Svar