Hvilken Kalkulator?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei!

Jeg lurer på hvilken kalkulator som er best for t-matte, hvis man også har tenkt til å ta R1 og R2 matte?
ER Casio FX- 9860GII bra? Finnes noen bedre??
Tar2Psomprivatist
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/11-2016 15:06

Ja, du trenger ikke noe bedre kalkulator enn det.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:Hei!

Jeg lurer på hvilken kalkulator som er best for t-matte, hvis man også har tenkt til å ta R1 og R2 matte?
ER Casio FX- 9860GII bra? Finnes noen bedre??
casio fx-82es plus er også bra nok. Ville ikke vendt meg til å bruke GII'en, fordi den vil du aldri verden få lov til å bruke ved senere studier.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Dolandyret skrev: Ville ikke vendt meg til å bruke GII'en, fordi den vil du aldri verden få lov til å bruke ved senere studier.
Det kommer da an på hvilket studie vedkommende velger? På f.eks. NHH brukes det kalkulatorer til å beregne kontantstrømmer o.l. og det er det bare grafiske kalkulatorer som f.eks. GII kan. Uansett ville jeg ikke lagt så mye vekt på å lære seg hvordan kalkulatoren fungerer, da man heller bør bruke tiden på å lære seg CAS, da det faktisk er noe man må kunne.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Fysikkmann97 skrev:
Dolandyret skrev: Ville ikke vendt meg til å bruke GII'en, fordi den vil du aldri verden få lov til å bruke ved senere studier.
Det kommer da an på hvilket studie vedkommende velger? På f.eks. NHH brukes det kalkulatorer til å beregne kontantstrømmer o.l. og det er det bare grafiske kalkulatorer som f.eks. GII kan. Uansett ville jeg ikke lagt så mye vekt på å lære seg hvordan kalkulatoren fungerer, da man heller bør bruke tiden på å lære seg CAS, da det faktisk er noe man må kunne.
Greit, men GII har fortsatt ikke veldig stor nytte på vgs-nivå, så jeg vil personlig se på det som å kaste bort opp mot 1000kr ift. å bare skaffe seg en fx-82es plus.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

E nig.
Gjest

men hva er egentlig forskjellen ellom de to kalkulatorene? Hvorfor så stor prisforskjell? Er det noe gii gjør som ikke de andre kalkulatorene kan? Er den godkjent på universitetet da?
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

GII har veldig mange overflødige funksjoner som ikke trengs på videregående fordi det stilles krav om at man skal bruke geogebra.
GII kan tegne funksjoner, løse likningssystemer, løse likninger av grad opptil 4 og mye annet. MEN dette bruker man geogebra til på vgs, derfor er det bortkastet å bruke over 1000 kroner på en slik kalkulator.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

hp 10bii+ financial calculator er grei å ha hvis man skal studere økonomi. Beregner det meste der av det økonomiske. Tar tid å lære seg
Svar