Eksamen S1 og forøvrig matematikk eksamen generelt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Jeg har et par spørsmål for S1 eksamen. Det gjelder forøvrig hele skalaen fra 1P-R2 på videregående. Jeg regner med flere lurer på det samme. Det er 2 år siden sist matematikk eksamen og det har kommet nye regler for eksamen(krav til pc). Del 1 er grei siden det kun brukes penn, papir, kalkulator og lignende.

1) På del 2: Er det mulig å bruke Pc under hele del 2?

2) Fungerer det å bruke formelfunksjonen i word, to streker under svaret og man får full uttelling hvis det er riktig beregnet som vanlig? Hva er "kravet" her til bruk av =. Altså holder det å skrive uttrykket, systematisere seg nedover med = tegn eller går alle ut ifra at når et uttrykk står rett under et annet er det samme? Som dette som et eksempelet hvor det da er antatt at det uttrykket under = det ovenfor og man behøver ikke å skrive = før det nederste uttrykket:
[tex]2x+50x-10x+20+30y-25y+3y[/tex]
[tex]42x+8y+20[/tex]
2 streker under det siste leddet som vanlig.

3) Når det står "løs oppgaven med både graftegner og ved regning". Graftegner er greit da geogebra er det jeg er kjent med og øvd inn. Ved regning, må man sette opp eventuelle uttrykk og løse som man ville gjort med penn og papir, eller er CAS i geogebra det optimale siden den blir da brukt som graftegner?

4) Fortegnslinje kan vel skrives opp i paint, ta utklippstavle, sette inn i word og kommentere?

Jeg kommer dermed til å kun bruke word på del 2, ta utklippstavle der det er behov(fra geogebra, cas, paint) og kommentere med vanlig 2 streker under det endelige svaret som vanlig. Ved forrige eksamen gjorde jeg alt for hånd og skrev ut fra geogebra som vedlegg.

Er dette vanlig praksis ved eksamen for tiden og godkjennes med full poengutdeling uansett hvis det er strukturert, oppsettet er bra, riktige benevninger, riktig svar, bruk av metode og kommentarer samt 2 streker under svaret? Vil gjerne bruke kun word og ikke penn og papir hvis det ellers gir full uttelling siden det blir ryddigere. Har sett på en del eksamenløsninger og ser hvordan oppsettet blir brukt.
Svar