6 på 1T Eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Har ikke mye erfaring med dette, men det skulle vært krav om at alle skulle fått sett klokka. Kjedelig å ikke vite klokka, sitter tross alt i en hall og man bør få vite hvor lang tid det har gått under del 1
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Pleier vaktene å ha minnepinne og mulighet for å skrive ut? Har ikke minnepinne selv, men regner med de har det slik at de kan ta med den og skrive ut besvarelsen?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Ja, du får nok ikke lov å bruke din egen.
Gjest

Så vidt jeg vet er det påbudt med klokke i salen. Dersom klokka er bak deg er det ingen ting i veien for at du snur deg og tar en kikk når du skulle ønske. Vaktene skjønner at du kun ser etter klokka. Uansett skal du heller ikke ha dårlig samvittighet for å spørre om hvor mye klokka er. Du kommer nok til å ha en ganske god følelse av hvordan du ligger an tidsmessig basert på fremgangen din.
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

I tillegg ordner jeg en del fasit i word(deler inn i grupper som optimering, sannsynlighet, diverse funksjonoppgaver). Deretter skriver jeg ut slik at hvis det kommer en oppgave jeg blir usikker på, kan jeg gå til det temaet og finne lignende oppgaver med fasit! Ordner de "gruppene" i egne permer slik at det er lett å finne frem under eksamen del2
Gjest

olestudy skrev:I tillegg ordner jeg en del fasit i word(deler inn i grupper som optimering, sannsynlighet, diverse funksjonoppgaver). Deretter skriver jeg ut slik at hvis det kommer en oppgave jeg blir usikker på, kan jeg gå til det temaet og finne lignende oppgaver med fasit! Ordner de "gruppene" i egne permer slik at det er lett å finne frem under eksamen del2

har du tenkt å ha med deg noen bøker?


Sove lenge? bli ferdig med del 1 tidlig? bruke maks 5-7 min på en oppgave, og heller ta den senere...

gjrøre heel del 2 i geogbra, og skrive i word


er det noen som har en word mal på hvordan vi skriver i geogebra?
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Jeg gjorde et sett i går og et i dag som en eksamen. skal gjøre et til om 1.5 time. i går tok del 1 ca 2,5 time, i dag 1:44. del 2, 2 timer i går og 1:42 i dag. Sliter mest med del 1 så skal gjøre litt del 1 i morgen+ slappe av litt.

Kommer til å se kjapt igjennom hvor mange oppgaver hver del har når eksamen blir sendt ut(sjekker KUN del 1 for å ikke få del 2 på hjernen hvis jeg oppdager noe jeg må bruke mye tid på). Deretter gjør jeg del 1 så godt jeg kan og prøver å estimere tiden. Sjekker så alle svar og ser at alt ser greit ut. Prøver å bruke 1 ark per oppgave slik at blir noe feil, kan 1 ark bare kastes og jeg kan føre inn og endre feilen hvis jeg får tid. Når jeg har sjekka at alt ser greit ut går jeg på del 2 og sjekker oppgavene der og visualiserer/kladder hvordan de skal gjøres i noen minutter. til slutt etter 2.5 time(hvis tiden tilsier det), sjekker jeg del 1 igjen og leverer før 3 timer slik at jeg starter på del 2 asap og tar frem pc.

Del2: Gjør alt på pc med geogebra og CAS. Logger inn i PAS(hvis mulig?) og laster ned oppgaven. Deretter "slette" del 1 og besvare del 2 under hvert spørsmål.
Utforming: Skriver først hvilken modell, kommando osv jeg bruker, deretter limer inn fra geogebra grafikkfelt/CAS avhengig av oppgaven(via utklippstavle) og så gi en liten setning på det som brukes. Til slutt skriver jeg konklusjon med 2 streker under svaret som vanlig.

Kommer til å gå tidlig i sengs og spise frokost, være i lokalet 08:00 og gjøre ting klart.
Gjest

olestudy skrev:Jeg gjorde et sett i går og et i dag som en eksamen. skal gjøre et til om 1.5 time. i går tok del 1 ca 2,5 time, i dag 1:44. del 2, 2 timer i går og 1:42 i dag. Sliter mest med del 1 så skal gjøre litt del 1 i morgen+ slappe av litt.

Kommer til å se kjapt igjennom hvor mange oppgaver hver del har når eksamen blir sendt ut(sjekker KUN del 1 for å ikke få del 2 på hjernen hvis jeg oppdager noe jeg må bruke mye tid på). Deretter gjør jeg del 1 så godt jeg kan og prøver å estimere tiden. Sjekker så alle svar og ser at alt ser greit ut. Prøver å bruke 1 ark per oppgave slik at blir noe feil, kan 1 ark bare kastes og jeg kan føre inn og endre feilen hvis jeg får tid. Når jeg har sjekka at alt ser greit ut går jeg på del 2 og sjekker oppgavene der og visualiserer/kladder hvordan de skal gjøres i noen minutter. til slutt etter 2.5 time(hvis tiden tilsier det), sjekker jeg del 1 igjen og leverer før 3 timer slik at jeg starter på del 2 asap og tar frem pc.

Del2: Gjør alt på pc med geogebra og CAS. Logger inn i PAS(hvis mulig?) og laster ned oppgaven. Deretter "slette" del 1 og besvare del 2 under hvert spørsmål.
Utforming: Skriver først hvilken modell, kommando osv jeg bruker, deretter limer inn fra geogebra grafikkfelt/CAS avhengig av oppgaven(via utklippstavle) og så gi en liten setning på det som brukes. Til slutt skriver jeg konklusjon med 2 streker under svaret som vanlig.

Kommer til å gå tidlig i sengs og spise frokost, være i lokalet 08:00 og gjøre ting klart.

høres ut som en særdeles god plan. mener du at ett ark per oppgave, dvs et 1 sidig ark og ikke to sidig?
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Tenker et 1 sidig ark per oppgave. dvs kan være 2 deloppgaver per ark, men skal være mulig å endre på noen minutter hvis det er behov. Betaler tross alt over 2000,- for eksamen så nok ark bør de ha! Har med nok korrekturlakk så det skal gå greit. Har med alt av bøker i tillegg ordnet en del fasiter i hver sitt tema.

Tar du også S1?
Gjest

olestudy skrev:Tenker et 1 sidig ark per oppgave. dvs kan være 2 deloppgaver per ark, men skal være mulig å endre på noen minutter hvis det er behov. Betaler tross alt over 2000,- for eksamen så nok ark bør de ha! Har med nok korrekturlakk så det skal gå greit. Har med alt av bøker i tillegg ordnet en del fasiter i hver sitt tema.

Tar du også S1?

Jepp, får satse på at det går bra da. satser på 6! her
Gjest

olestudy skrev:Tenker et 1 sidig ark per oppgave. dvs kan være 2 deloppgaver per ark, men skal være mulig å endre på noen minutter hvis det er behov. Betaler tross alt over 2000,- for eksamen så nok ark bør de ha! Har med nok korrekturlakk så det skal gå greit. Har med alt av bøker i tillegg ordnet en del fasiter i hver sitt tema.

Tar du også S1?
Du vil bli tildelt ark med fire sider. (men du kan få så mye du vil, av kladdepapir også)
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Gjest skrev:
olestudy skrev:Tenker et 1 sidig ark per oppgave. dvs kan være 2 deloppgaver per ark, men skal være mulig å endre på noen minutter hvis det er behov. Betaler tross alt over 2000,- for eksamen så nok ark bør de ha! Har med nok korrekturlakk så det skal gå greit. Har med alt av bøker i tillegg ordnet en del fasiter i hver sitt tema.

Tar du også S1?

Jepp, får satse på at det går bra da. satser på 6! her
Yepp gjør det selv, men må øve på del 1, spesielt logaritmer og pugge regler. Settet i går ga jeg 43/60 poeng, i dag 46/60 poeng, henholdsvis vår 2015 og høst 2015. Del 2 ble nesten full pott i dag. Er greit med 5 også, men håper jo opp på 6-ern, har en del poeng å gå på da. Brukte liten tid i dag.
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Gjest skrev:
olestudy skrev:Tenker et 1 sidig ark per oppgave. dvs kan være 2 deloppgaver per ark, men skal være mulig å endre på noen minutter hvis det er behov. Betaler tross alt over 2000,- for eksamen så nok ark bør de ha! Har med nok korrekturlakk så det skal gå greit. Har med alt av bøker i tillegg ordnet en del fasiter i hver sitt tema.

Tar du også S1?
Du vil bli tildelt ark med fire sider. (men du kan få så mye du vil, av kladdepapir også)
Dvs 1 ark med 4 sider, altså man sender et sett til sensor 1 og et eksemplar til sensor 2? på høgskolen er det 3 ark per sett(1 til sensor, 1 kopi og 1 til deg selv som "bevis")
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Gjest skrev:
Du vil bli tildelt ark med fire sider. (men du kan få så mye du vil, av kladdepapir også)
Det er nok ulike praksiser på de forskjellige skolene. Alle mine skriftlige eksamener (ekskludert digitalt) er gjort på ensidige ark uten gjennomslag.
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Sliter fortsatt litt på del 1 oppgaver. Har fått 24/36 poeng både i går og 2 sett i dag. Del 2 er tilnærmet full pott(+-et par poeng) så det er greit. Får nok gjøre en del oppgaver fra Del 1 på formiddagen i morgen. Mye slurvefeil innimellom.
Svar