6 på 1T Eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Måfåsekser

OKEI! Jeg har altså 1T Eksamen på mandag 21.november, og målet er å få sekser. Har dere noen tips til føring osv? Og noen siste tips til noen beviser / andre regler jeg bør lære meg?

TAKK FOR SVAR....
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Du planlegger å gjøre hele Del 2 i word ved å bruke utklippstavle fra geogebra og liknende? Tar S1 på torsdag og planlegger selv 5 eller 6. Tenker selv å bruke kun word på Del 2, altså hverken penn eller papir. Bruker selv utklippstavle, formelfunksjonen i word, paint(fortegnslinjer funker der tipper jeg), vanlig 2 streker under svaret osv. Lurer forøvrig på det samme som deg.
Gjest

olestudy skrev:Du planlegger å gjøre hele Del 2 i word ved å bruke utklippstavle fra geogebra og liknende? Tar S1 på torsdag og planlegger selv 5 eller 6. Tenker selv å bruke kun word på Del 2, altså hverken penn eller papir. Bruker selv utklippstavle, formelfunksjonen i word, paint(fortegnslinjer funker der tipper jeg), vanlig 2 streker under svaret osv. Lurer forøvrig på det samme som deg.
Jeg gjør nok ikke hele Del 2 på word. Bruker en kombinasjon av ruteark og word, hvor jeg henviser til figurer fra word på arket. Det jeg har vant til, så holder meg nok til det:) Er nok veldig pent og ryddig for sensor dersom du rekker å gjøre alt på pc, men jeg tror nok at det tar litt lenger tid for min del. Er egentlig at jeg skal rekke å bli ferdig med alt (spesielt del 1) som jeg er mest redd for!!
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Helt enig! Del 2 skal gå greit, ca 20-25 min per oppgave ifølge siste eksamensettene. Har 3 timer på Del 1 og håper det går greit. Er selv mest bekymret for del 1.
Gjest

Kommer dere til å sitte hele tiden ut for del 1? altså helt til det har gått 3 timer?

Hva hvis man blir f.eks. ferdig etter 2 timer?,


Jeg kommer for øvrig til å kjøre hele del 2 på word..

Dersom vi får 4 oppgaver del 2

[tex]\frac{2t}{4oppgaver}=30min/peroppgave[/tex]

Dette burde holde lenge... i tillegg løser du noen oppgaver på [tex]5min[/tex], så da kan du disponere tid.

Jeg tror jeg også kommer til å gjøre at dersom jeg bruker mer enn [tex]3-5[/tex] minutter på en oppgave (del 1), uten å se hva jeg kan gjøre for å løse oppgaven, går jeg bare videre. Løser de 100% bankers først, og deretter kan jeg bruke tiden igjen til de oppgavene jeg ikke direkte kunne se ..
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Gjør det samme selv. Men btw; man kan ikke ta frem hjelpemidler FØR 3 timer? man må levere del 1 OG vente til etter 3 timer før man kan ta frem? eller kan man ta frem når del 1 er levert? Kjører alt på del2 i word. Tenker og ca 25-30 min per hel oppgave på del 2 bør gå fint. Rekker å gjøre det meste i geogebra/cas utregninger på 10-15 min+utklippsverktøy og få det fint inn i word med kommentarer
Gjest

olestudy skrev:Gjør det samme selv. Men btw; man kan ikke ta frem hjelpemidler FØR 3 timer? man må levere del 1 OG vente til etter 3 timer før man kan ta frem? eller kan man ta frem når del 1 er levert? Kjører alt på del2 i word. Tenker og ca 25-30 min per hel oppgave på del 2 bør gå fint. Rekker å gjøre det meste i geogebra/cas utregninger på 10-15 min+utklippsverktøy og få det fint inn i word med kommentarer
ja, dessverre er det slikt :/ men du tenker altså i sitte helt til det har gått 3 timer, eller tyvtikke litt på del 2?
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Tenker å gjøre Del 1 så godt som mulig. Når den er gjort, ser jeg på del 2 og forbereder hvordan alt skal gjøres. Tenker å øve skikkelig på alt som kan komme på del 1 før eksamen og i tillegg ha del 2 bra inne. Men kommer til å gjøre alle oppgaver i del 1 jeg får til, deretter se på de jeg ikke får til og så legge til side noen min ved å se på del 2
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

1 tips jeg kommer til å bruke er å notere alle svar fra del 1 på kladdeark som jeg tar med. Kun svar med 1a)=, 1b)= slik at jeg kan sjekke svarene mot siden her og løsningsforslag som kommer ut etterhvert. Gjør det bedre rustet til eventuell klage hvis man mener og er sikker på en bestemt minimum karakter! Del to har jeg nok alt i word uansett
Gjest

olestudy skrev:1 tips jeg kommer til å bruke er å notere alle svar fra del 1 på kladdeark som jeg tar med. Kun svar med 1a)=, 1b)= slik at jeg kan sjekke svarene mot siden her og løsningsforslag som kommer ut etterhvert. Gjør det bedre rustet til eventuell klage hvis man mener og er sikker på en bestemt minimum karakter! Del to har jeg nok alt i word uansett
Det er smart, men spørs hvor lang tid det tar da. hva tenker du å gjør dagen før? Lese bare teori?, chille?
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Tar 1 min å skrive ned svarene fra del 1:) gjør det 11:54 deretter levere. Kommer til gjøre litt oppgaver, kontrollere oppsett av siverse oppgaver på del 2(oppsetter med utklippstavle osv inn til word) litt diverse
Gjest

olestudy skrev:Tar 1 min å skrive ned svarene fra del 1:) gjør det 11:54 deretter levere. Kommer til gjøre litt oppgaver, kontrollere oppsett av siverse oppgaver på del 2(oppsetter med utklippstavle osv inn til word) litt diverse
er det forreseten lov til å ha på seg en klokke under eksamen? forrige eksamen, fikk jeg streng bedskjed om at bare blyant, og nødvendige saker var tillat, de sa at jeg måtte ta av klokka og legge den i sekken fordi det kunne være en smartwatch...phhh...
i tillegg satt jeg helt bakerst i salen, og fikk ikke sett klokken som hang helt foran.....
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:
olestudy skrev:Tar 1 min å skrive ned svarene fra del 1:) gjør det 11:54 deretter levere. Kommer til gjøre litt oppgaver, kontrollere oppsett av siverse oppgaver på del 2(oppsetter med utklippstavle osv inn til word) litt diverse
er det forreseten lov til å ha på seg en klokke under eksamen? forrige eksamen, fikk jeg streng bedskjed om at bare blyant, og nødvendige saker var tillat, de sa at jeg måtte ta av klokka og legge den i sekken fordi det kunne være en smartwatch...phhh...
i tillegg satt jeg helt bakerst i salen, og fikk ikke sett klokken som hang helt foran.....
Det praktiseres vel ulikt, men stort sett kan du regne med å måtte ta av klokka. Lurer du på hva klokka er og du sitter slik til at du ikke kan se den, så bare spør en vakt ;) De biter ikke.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Dolandyret skrev:
Gjest skrev:
olestudy skrev:Tar 1 min å skrive ned svarene fra del 1:) gjør det 11:54 deretter levere. Kommer til gjøre litt oppgaver, kontrollere oppsett av siverse oppgaver på del 2(oppsetter med utklippstavle osv inn til word) litt diverse
er det forreseten lov til å ha på seg en klokke under eksamen? forrige eksamen, fikk jeg streng bedskjed om at bare blyant, og nødvendige saker var tillat, de sa at jeg måtte ta av klokka og legge den i sekken fordi det kunne være en smartwatch...phhh...
i tillegg satt jeg helt bakerst i salen, og fikk ikke sett klokken som hang helt foran.....
Det praktiseres vel ulikt, men stort sett kan du regne med å måtte ta av klokka. Lurer du på hva klokka er og du sitter slik til at du ikke kan se den, så bare spør en vakt ;) De biter ikke.

Synes hele oppsettet er teit egentlig, føler d blir litt masing å spør en vakt hver 45 min ellns. og vaktene gidder heller ikke å rope etter hver time....

men burde det ikke egentlig være lovt? en standard armklokke? er jo veldig vanskelig å vite hvor mye tid man har igjen på del 1 da....
Gjest

noen som har/eller hatt erfaring med dette?
Svar