Begrensninger i CAS, geogebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Jeg har et spørsmål angående CAS i geogebra. Hvis oppgaven oppgir en funksjon, for eksempel:
[tex]K(x)=0.001x^2+20x+8000, x\varepsilon [0, 6000][/tex]

Denne setter jeg inn i CAS og definerer med K(x):= som vanlig.

Spørsmålet er om det er mulig å definere med begrensninger i tillegg i CAS slik at grafikkfeltet viser kun verdier {0,6000} etter at funksjonen er definert.

Er det noen som vet hvordan man gjør det, eller må man lage ny funksjon for selve grafikkfeltet og begrense denne som vanlig?
Det ville vært bedre å kunne få begrensningen i CAS og grafikkfeltet samtidig slik at funksjonen blir det samme gjennom hele oppgaven.

Jeg har forøvrig prøvd å bruke begrensning tegnet i CAS slik det står i oppgavene uten at det fungerer.
Takk for svar på forhånd!
Vedlegg
Her er funksjonene definert.
Her er funksjonene definert.
Skjermbilde.PNG (12.34 kiB) Vist 2182 ganger
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Har også slitt med noe tilsvarende. Det jeg pleier å gjøre er å først taste inn funksjonen i algebravinduet --> [tex]K(x)=0.001x^2+20x+8000[/tex]

Deretter pleier jeg å bruke kommandoen [tex]Funksjon[ <Funksjon>, <Start>, <Slutt> ][/tex], og skrive inn [tex]Funksjon[ K, 0, 6000][/tex]
Da får funksjonen et annet navn, men jeg slipper å unngå problemet med Dersom kommandoen i CAS, fordi da kan jeg bare bruke [tex]K(x)[/tex] i CAS
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Akkurat det samme jeg gjør også, men vil gjerne kunne begrense i CAS slik at funksjonene får samme navn og man slipper å skrive inn på nytt i funksjonsfeltet når grafen skal vises. Jeg har prøvd å skrive inn K(x):=0.001x^2+20x+8000, x\varepsilon [0,6000][/tex] i CAS, men den kommandoen er ugyldig
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

olestudy skrev:Akkurat det samme jeg gjør også, men vil gjerne kunne begrense i CAS slik at funksjonene får samme navn og man slipper å skrive inn på nytt i funksjonsfeltet når grafen skal vises. Jeg har prøvd å skrive inn K(x):=0.001x^2+20x+8000, x\varepsilon [0,6000][/tex] i CAS, men den kommandoen er ugyldig

Jepp, samme skjer her.

Hvis du definerer en funksjon i algebravinduet f.eks. og vil prøve å finne ekstremalpunktet i CAS, så er svaret [tex]?[/tex]
Geogebra forstår ikke [tex]\left ( Dersom\left [ 4\leq x\leq 10, 2x^4-4 \right ] \right )'=0==> ?[/tex]

Konklusjon:

Du bør avgrense en funksjon i Algebrafeltet, selv om den får et annet navn!
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

yepp, fikk til: [tex]K(x):=0.001x^2+20x+8000,(0\leq x\leq 6000)[/tex] og geogebra forstår avgrensningen, men den forstår ikke [tex]K'(x)[/tex], kun hvis du bruker = og ikke numerisk!

Kommer det med begrensninger vil jeg nok gjøre CAS oppgavene først, deretter ny geogebra og sette inn samme funksjon med begrensninger. Tar litt lenger tid, men det er nok beste måten med mindre noen vet hvordan man kan få frem begrensningen i CAS OG kan derivere funksjonen med samme navn på funksjonen.
Svar