1P Eksamen vår 2016 oppgave 5 C

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei. Fint hvis noen kan svare på dette. Skjønner ikke helt fasiten på oppgave 5 C i del 2. Hvorfor brukes verdiene for to år av gangen. At det ikke endres hvert år...:S
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Fordi det gir samme svar som å ikke gjøre det. Det beste er å vise for hvert år, altså inntekten*indeks/forrige års indeks, deretter bruke "dra knappen" og dra alt nedover slik at du gjør det kjapt.
Skjermbilde1.PNG
Skjermbilde1.PNG (12.42 kiB) Vist 1706 ganger
Gjest

olestudy skrev:Fordi det gir samme svar som å ikke gjøre det. Det beste er å vise for hvert år, altså inntekten*indeks/forrige års indeks, deretter bruke "dra knappen" og dra alt nedover slik at du gjør det kjapt.
Skjermbilde1.PNG
bør man gjøre det slik da?
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Jeg har ikke vært borti 1P eksamen, men siden fasit sier slik det er gjort, så skal det ikke være noe problem å gjøre som fasiten. Det vedlegget jeg la til, gjorde jeg litt kjapt og multipliserer som vanlig. Det skal gi full uttelling om du gjør det på den vanlige måten eller det fasiten sier. Du kan til og med multiplisere lønnen med ny kpi og dividere med den første KPI-en. Det er et forholdstall egentlig.
heiheiheiheihei

Hvor ligger fasit til dagens 1P eksamen? Finner den ikke.. Har forøvrig ikke vært borti en slik oppgave der det ikke oppgir kpi
Svar