Eksamen 1T-H2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

1p4lyf

Noen som har mulighet til og få has på 1p eksamen som var i dag? Siden denne er lagt ut så må det vel være mulig noe sted?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

14a blir vel 5*pi*a?
14b blir vel $25/4 a^2 *\pi - 4a^2 * \pi - 1/4 a^2 *\pi = 8/4 a^2 *\pi = 2a^2 *\pi$
Gjest

Fysikkmann97 skrev:14a blir vel 5*pi*a?
14b blir vel $25/4 a^2 *\pi - 4a^2 * \pi - 1/4 a^2 *\pi = 8/4 a^2 *\pi = 2a^2 *\pi$

Hvis omkretsen av en sirkel er 2 * pi ^r

blir ikke da omkretsen av en halvsirkel pi * r fordi du deler å 2 og da forsvinner 2 fra telleren ?
feafa

Jeg vet ikke. Men på oppgave 14) fikk jeg 0 på a. og 2a^2 * pi
Gjest 121212

feafa skrev:Jeg vet ikke. Men på oppgave 14) fikk jeg 0 på a. og 2a^2 * pi
Du skulle vel uttrykke den ved a?
faefaewfaf

Ja, det er det. Så jeg ga svaret som (5a pi/2 - 5a pi/2). Folk kommer med forskjellig svar. Er det noen som er helt sikre på at de har gjort den riktig? Vet at min er feil
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Gjest 121212 skrev:
feafa skrev:Jeg vet ikke. Men på oppgave 14) fikk jeg 0 på a. og 2a^2 * pi
Du skulle vel uttrykke den ved a?
Det kan jo ikke stemme uansett at omkretsen blir null. Man ser jo at det blå området har en omkrets.
Gjest 121212

Neon skrev:
Gjest 121212 skrev:
feafa skrev:Jeg vet ikke. Men på oppgave 14) fikk jeg 0 på a. og 2a^2 * pi
Du skulle vel uttrykke den ved a?
Det kan jo ikke stemme uansett at omkretsen blir null. Man ser jo at det blå området har en omkrets.
Joa, jeg vet jeg har riktig, men husker ikke hva svaret ble. Man må tenke som slik at omkretsen er område rundt noe, så hvis man skal ta omkretsen rundt noe minus det man tar rundt, så får man selvfølgelig ingen omkrets. Hvis du heller tenker som så at et avgrenset område har visse lengder, som f.eks. en rektangel. Omkretsen rundt det rektangelet vil være alle sidene plusset sammen. Omkretsen av det blå området vil dermed være alle sidene plusset sammen.
Er fryktelig dårlig til å forklare, så hvis ingen skjønner noe så si ifra.
EFAEFEA

Det er sant, men flere har fått det samme, dvs 0 .
FEAFEAFEA

Men man finner ikke den blå verdien, ved å legge sammen sirkelene?
Gjest 121212

FEAFEAFEA skrev:Men man finner ikke den blå verdien, ved å legge sammen sirkelene?
Men det står at man skal finne omkretsen av det blå området, ikke finn størrelsen av det blå område. Omkrets er lengde rundt en ting.
harambae

FEAFEAFEA skrev:Men man finner ikke den blå verdien, ved å legge sammen sirkelene?
omkretsen skal bli 5pia (dessverre), i alle fall ikke null
Gjest 121212

harambae skrev:
FEAFEAFEA skrev:Men man finner ikke den blå verdien, ved å legge sammen sirkelene?
omkretsen skal bli 5pia (dessverre), i alle fall ikke null
Skal teknisk sett være a=1/sqrt(5pi)
Lucia

[/quote]


Hæ?? 54 poeng er jo bare 90%? Det kan vel ikke stemme (?)[/quote]

beste jeg fant --> http://tinypic.com/view.php?pic=14xikd4 ... DMm-fnhDIU
der blir det ca.95%, hvis man følger stigningen[/quote]
Det var 56 poeng i 2015. Se på sensorveiledning her på side 5
http://www.matematikk.net/res/eksamen/1 ... 1T_V15.pdf
Gjest

Gjest skrev:
Fysikkmann97 skrev:14a blir vel 5*pi*a?
14b blir vel $25/4 a^2 *\pi - 4a^2 * \pi - 1/4 a^2 *\pi = 8/4 a^2 *\pi = 2a^2 *\pi$

Hvis omkretsen av en sirkel er 2 * pi ^r

blir ikke da omkretsen av en halvsirkel pi * r fordi du deler å 2 og da forsvinner 2 fra telleren ?

???
Svar