eksamensoppgave eksempeleksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Kan noen vise meg hvordan man gjør oppgave 10 a del 1 eksempeloppgave eksamen 2015

Den tidligere amerikanske presidenten James A. Garfield (1831–
1881) er kjent for sitt bevis av Pytagoras-setningen.
På skissen har vi gitt et trapes ABCD. AB  EC  b , BE  DC  a ,
og AEEDc.
a) Forklar hvorfor  AED  90


kan man vise at dette stemmer, uten ord som det er gitt i fasiten.


Er det mulig å komme frem til at vinkel AED=90 grader ved å bruke noen likninger eller utrykke sum i trekant?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ser du hva som har gått feil i copy-pasten? Kan du rette det opp så oppgaven blir mer leselig?
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:Ser du hva som har gått feil i copy-pasten? Kan du rette det opp så oppgaven blir mer leselig?


Det er oppgave 10 a del 1 eksempeloppgave eksamen 2015 R1 eksamen her på nettstedet, Kan du vise meg hvorfor vinkelen er 90 grader ved å føre et direkte bevis i form av å uttrykke vinklene og vise direkte at summen av vinklene blir 90 grader?
Gjest

Gjest skrev:
Aleks855 skrev:Ser du hva som har gått feil i copy-pasten? Kan du rette det opp så oppgaven blir mer leselig?


Det er oppgave 10 a del 1 eksempeloppgave eksamen 2015 R1 eksamen her på nettstedet, Kan du vise meg hvorfor vinkelen er 90 grader ved å føre et direkte bevis i form av å uttrykke vinklene og vise direkte at summen av vinklene blir 90 grader?
?
Gjest

det er viktig at jeg har kontroll på dette før eksamen om 2 dager!!!

setter utrolig pris på svar!
Gjest

det står i et løningsforslag

at de har felles hypotenus, men motsatte kateter og derfor vil summen av vinklene bli 90?

jeg ser ikke denne implikasjonen?
Gjest

Gjest skrev:det står i et løningsforslag

at de har felles hypotenus, men motsatte kateter og derfor vil summen av vinklene bli 90?

jeg ser ikke denne implikasjonen?
ingen???
Gjest

Gjest skrev:
Gjest skrev:det står i et løningsforslag

at de har felles hypotenus, men motsatte kateter og derfor vil summen av vinklene bli 90?

jeg ser ikke denne implikasjonen?
ingen???

hvorfor gidder ingen å svare? :// trenger å forstå dette her!
Gjest

Gjest skrev:
Gjest skrev:
Gjest skrev:det står i et løningsforslag

at de har felles hypotenus, men motsatte kateter og derfor vil summen av vinklene bli 90?

jeg ser ikke denne implikasjonen?
ingen???

hvorfor gidder ingen å svare? :// trenger å forstå dette her!

noen?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Se på trekanten ABE.

Vinkel B er 90 grader.

Vinkelsummen i en trekant er 180 grader.

Det vil si at vinklene A og E må tilsammen være 90 grader.

I trekant ECD har vi vinkel C som er 90 grader, så vinklene i D og E i den trekanten må være til sammen 90 grader.

Trekantene er identiske. Vinkel DCE og BAE er like store. Og det er også vinklene EDC og AEB. Så summen av en av det første paret, og en av det andre paret må være 90 grader.
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:Se på trekanten ABE.

Vinkel B er 90 grader.

Vinkelsummen i en trekant er 180 grader.

Det vil si at vinklene A og E må tilsammen være 90 grader.

I trekant ECD har vi vinkel C som er 90 grader, så vinklene i D og E i den trekanten må være til sammen 90 grader.

Trekantene er identiske. Vinkel DCE og BAE er like store. Og det er også vinklene EDC og AEB. Så summen av en av det første paret, og en av det andre paret må være 90 grader.
vinkel DCE er jo vinkel C som er 90 grader?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Mente DEC.
Bilde
Svar