Sammenlikning av lærebøker i R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ellinge1
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 10/05-2016 14:59

Hei!
Jeg tar R2 i år, og sliter med å henge med i undervisningen. Jeg må derfor lære mesteparten av stoffet på egen hånd.
På skolebiblioteket vårt har jeg tilgang til boka for R2 fra både sigma, sinus og aschehoug. I undervisningen brukes den fra aschehoug, men jeg synes mye av stoffet er forklart på en vanskelig måte i denne boka. Jeg lurer derfor på hva dere andre på forumet synes var/er best av de tre lærebøkene? Og om dere har eventuelt andre tips for å forstå fagstoffet?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Det fins ganske mange gode videoer som kanskje kan være et alternativ http://matematikk.net/side/Matematikkvideoer

Dersom du synes alle bøkene forklarer ting vanskelig, så kan det hende at dette ikke skyldes bøkene, men at stoffet rett og slett er vanskelig, og at du må jobbe masse med det.

Lykke til.
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

ellinge1 skrev:Hei!
Jeg tar R2 i år, og sliter med å henge med i undervisningen. Jeg må derfor lære mesteparten av stoffet på egen hånd.
På skolebiblioteket vårt har jeg tilgang til boka for R2 fra både sigma, sinus og aschehoug. I undervisningen brukes den fra aschehoug, men jeg synes mye av stoffet er forklart på en vanskelig måte i denne boka. Jeg lurer derfor på hva dere andre på forumet synes var/er best av de tre lærebøkene? Og om dere har eventuelt andre tips for å forstå fagstoffet?
Brukte Sinus boka i R1 i fjor, og når bruker vi den fra Aschehoug i R2. Synes den til Aschehoug er mye bedre med tanke på oppgaver, der det er en del man skal løse ved hjelp av Geogebra, som er god trening. I tillegg er også mange av oppgavene veldig gode forberedelser til eksamen, prøver og liknende etter som de tester forståelsen veldig godt og ligner mer på det man ofte får på eksamen. De har også gode løsningsforslag til flesteparten av oppgavene i boka på nettet.
Svar