Tegne opp vektorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei! :)
Jeg viser til eksamen i 2T, vår 2016, oppgave 1 på del 1. Man skal tegne de fire vektorene som skal oppfylle de oppgitte kravene. Den oppgaven forstår jeg virkelig ikke hvordan man skal angripe når man har alle de vektorene samtidig.
Kan dere være så snill og hjelpe meg? Tusen takk. :)
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Du har altså 3 ulike krav som skal oppfylles i det samme koordinatsystemet.

Hva skal til for at [tex]\vec{a} + \vec{b} = \vec{0}[/tex]?
Man kan stille de samme spørsmålene for alle kriteriene.
Hvordan må [tex]\vec{c}[/tex] være for at [tex]\vec{a} \cdot \vec{c} = 0[/tex], samtidig som at krav 1. er oppfylt?
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Gjest

hco96 skrev:Du har altså 3 ulike krav som skal oppfylles i det samme koordinatsystemet.

Hva skal til for at [tex]\vec{a} + \vec{b} = \vec{0}[/tex]?
Man kan stille de samme spørsmålene for alle kriteriene.
Hvordan må [tex]\vec{c}[/tex] være for at [tex]\vec{a} \cdot \vec{c} = 0[/tex], samtidig som at krav 1. er oppfylt?
Hei igjen!

For at summen av vektor a og vektor b skal være lik nullvektor, så må de være like lange, men motsatt rettede? Men hvordan skal dette tegnes opp? JEg forvirres av at det er fire stykk.

For at vektor a prikk vektor c skal være lik null, så må de tegnes vinkelrett på hverandre. Men hvordan skal dette tegnes opp da det er involvert flere vektorer?
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Det stemmer, da det er slik at vektorer er like samme hvor enn de er i planet, så kan du f.eks tegne [tex]\vec{a}[/tex] fra origo til et vilkårlig punkt. Deretter tegne [tex]\vec{b}[/tex] et annet sted, det kan like så godt være origo, da den vil ha en annen retning enn [tex]\vec{a}[/tex], det har ikke noe å si, så lenge den er motsatt av [tex]\vec{a}[/tex]. [tex]\vec{c}[/tex] kan du tegne slik at den er vinkelrett på [tex]\vec{a}[/tex]. Enten et vilkårlig sted, eller tegnet på [tex]\vec{a}[/tex].
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Svar