Eksamen høst 15, R1, del 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Jeg lurer på den første deloppgaven på del 2.
Oppgaven er " 1960 var folketallet på jorden 3,0 milliarder. I 2013 var folketallet 7,1 milliarder. En god
modell for utviklingen av folketallet er funksjonen f gitt
f(x)=c*e^(k*t)
der c og k er konstanter og tiden t er antall år etter 1960.

a) Bestem konstantene c og k. "

Jeg vet at det er laget fasit, men jeg skjønner ikke hva fasiten har gjort, så jeg lurer på om noen kan komme med en grundigere forklaring? Jeg har prøvd litt forskjellig, men det blir ikke noen fornuftig svar i CAS.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:Jeg lurer på den første deloppgaven på del 2.
Oppgaven er " 1960 var folketallet på jorden 3,0 milliarder. I 2013 var folketallet 7,1 milliarder. En god
modell for utviklingen av folketallet er funksjonen f gitt
f(x)=c*e^(k*t)
der c og k er konstanter og tiden t er antall år etter 1960.

a) Bestem konstantene c og k. "

Jeg vet at det er laget fasit, men jeg skjønner ikke hva fasiten har gjort, så jeg lurer på om noen kan komme med en grundigere forklaring? Jeg har prøvd litt forskjellig, men det blir ikke noen fornuftig svar i CAS.

Hva er det du ikke forstår? Er bare til å slenge inn opplysninger inn i CAS og løse likningssettet.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Likningssett funker helt fint her. Bare finn 2 likningssett og plott inn i CAS.
Gjest

Mulig det begynner å bli sent å gjøre matte for min del, men ingen av likningssettene mine gir riktig svar. Kunne dere gitt med et forslag?
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

t=0 i år 1960, t=2013-1960 i år 2013. Hvordan kan du sette inn to likningsett? Husk at du kan ikke skrive e, men bruke "a" tegnet i CAS og trykke på e der. Husk å skrive * mellom hvert ledd du multipliserer for at CAS skal skjønne det.
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Gjest skrev:Mulig det begynner å bli sent å gjøre matte for min del, men ingen av likningssettene mine gir riktig svar. Kunne dere gitt med et forslag?
Hva har du prøvd? Greit å se hva du har prøvd først for å se hvor feilen ligger.
Gjest

olestudy skrev:
Gjest skrev:Mulig det begynner å bli sent å gjøre matte for min del, men ingen av likningssettene mine gir riktig svar. Kunne dere gitt med et forslag?
Hva har du prøvd? Greit å se hva du har prøvd først for å se hvor feilen ligger.
Ville egentlig helst ha hjelp til å sette opp et likningsett
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Kan hjelpe til med den ene likningen:
[tex]c*e^{k*0}=3[/tex]

Husk du kan ikke skrive e direkte i CAS, men bruke [tex]\alpha[/tex] knappen. Deretter finner du en likning til og løser likningsettet.
Sist redigert av olestudy den 22/11-2016 22:35, redigert 1 gang totalt.
Gjest

Gjest skrev:
olestudy skrev:
Gjest skrev:Mulig det begynner å bli sent å gjøre matte for min del, men ingen av likningssettene mine gir riktig svar. Kunne dere gitt med et forslag?
Hva har du prøvd? Greit å se hva du har prøvd først for å se hvor feilen ligger.
Ville egentlig helst ha hjelp til å sette opp et likningsett

Fant ut av det :-)
Svar