2P eksamen høst 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

turi

Ja, jeg ser at jeg glemte det ene tallet i oppgave 1 da jeg skrev det i innlegget her. Jeg har heldigvis skrevet det i eksamensbesvarelsen!
I oppgave 7b) mener jeg det skal være ett tall i intervallet [0,50>, for i oppgave a) har jeg kommet frem til at frekvensen der er 1, og det mangler jo et tall fra det intervallet blant alle tallene hvor det også var tall det var sølt på.
[0,50> betyr jo f.o.m. 0 til 50, så tallet 50 er jo ikke med i det intervallet..
I oppgave 8a) til eksamen skrev jeg at 250 000= prisen på bilen hun kjøpte. Glemte å sette to streker under det, men sensorene forstår vel at det er det jeg mener er svaret likevel.
I 8b) kom jeg frem til det du skriver, 225 000, men da jeg skrev det inn her, var jeg nok litt sliten, i farten trodde jeg det var feil. Egner meg nok ikke til å legge ut svarene her, og derfor etterlyser jeg enda en gang en skikkelig løsning på oppgavene.
Er det ikke noen lærere som kan legge ut det? :)
turi

Godt å se at det ikke bare er meg som roter her på data'en:
Under "Løsning" er det et par feil i det som hittil er lagt ut:
Oppgave 1)
Svaret er ikke 1,65*10^-9, men:16,5*10^-8=1,65*10*10^-8=1,65*10^1-8=1,65*10^-7
Oppgave 2)
Svaret bes oppgitt som desimaltall, altså er ikke svaret 1,0*10^-3 , men 0,001
for å være helt korrekt.
Håper det kommer flere løsninger snart! :)
MammaTil2
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 26/11-2016 11:09

Hei

Jeg har regnet ut sånn ca hvor mange poeng jeg kan få etter jeg så på løsningsforslaget som er lagt ut så langt. Og det er mellom 30-40 poeng. Hvilken karakter vil det gi sånn ca? Er det noen som har peiling på det?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

MammaTil2 skrev:Hei

Jeg har regnet ut sånn ca hvor mange poeng jeg kan få etter jeg så på løsningsforslaget som er lagt ut så langt. Og det er mellom 30-40 poeng. Hvilken karakter vil det gi sånn ca? Er det noen som har peiling på det?

Har du fått ca. 35 p tilsvarer en 4. Har du fått litt under men viser nokså høykunnskap vil det kunne vippe deg opp til 4. Er du på 30 så tilsvarer det en 3(Karakteren 5 ligger på 45).
MammaTil2
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 26/11-2016 11:09

Kjemikern skrev:
MammaTil2 skrev:Hei

Jeg har regnet ut sånn ca hvor mange poeng jeg kan få etter jeg så på løsningsforslaget som er lagt ut så langt. Og det er mellom 30-40 poeng. Hvilken karakter vil det gi sånn ca? Er det noen som har peiling på det?

Har du fått ca. 35 p tilsvarer en 4. Har du fått litt under men viser nokså høykunnskap vil det kunne vippe deg opp til 4. Er du på 30 så tilsvarer det en 3(Karakteren 5 ligger på 45).

Mangler fortsatt fasit på noen oppgaver, så kan godt ligge opp mot 36-40 hvis jeg får riktig på de oppgavene. Så håper på at jeg får det riktig så jeg kan få 4 :D har 1 nå lol
theborv

turi skrev: I oppgave 7b) mener jeg det skal være ett tall i intervallet [0,50>, for i oppgave a) har jeg kommet frem til at frekvensen der er 1, og det mangler jo et tall fra det intervallet blant alle tallene hvor det også var tall det var sølt på.
[0,50> betyr jo f.o.m. 0 til 50, så tallet 50 er jo ikke med i det intervallet..
ja, du har rett, minus ett poeng til på min :shock:
TURI

OBS!!!
UNDER "OPPGAVER OG LØSNINGER" ER DET FEIL PÅ NOEN OPPGAVER UNDER HØST 2016, DEL 1.
NOEN MÅ JO RETTE OPP DETTE:
OPPGAVE 1: 16,5*10^-8=1,65*10^-7
OPPGAVE 2: SVARET SKAL SKRIVES SOM DESIMALTALL, ALTSÅ: 0,001
OPPGAVE 7B: ER UNØDVENDIG Å FORESLÅ KANSKJE TILFELDIGE TALL NÅR MAN HAR VIST OG KONKLUDERT MED HVILKE INTERVALLER TALLENE LIGGER I. DET ER JO DET SOM ER VIKTIG Å VISE AT MAN FORSTÅR OG KAN.
SKREV OM DISSE SVARENE OGSÅ 6/12 KL.0,13.
Kri.K.

Jeg lurer på om det kommer flere svar på eksamen i 2P? Alle oppgavene er ikke løst der. Og de oppgavesvarene som Turi har vist feil er ikke forandret. Kan alle sende inn løsninger eller er det bare lærere? Ligger det noen løsning på eksamen annet sted som vi kan se på? er det noe fasit som sensorene har eller må de lage seg egen fasit? Kri,K
turi

Håper at sensorene har en fasit som er til å stole på, ellers kan vi risikere å få mange feil karakterer!
Så nettopp at det er en feil i 6c) også: Det spørres etter hvor mange år det vil gå før det ikke er flere dyr igjen, og det er riktig at det er 17 år. men utgangspunktet er år 2010, og da blir det 2010+17= år 2027 og ikke år 2017 som det står i løsningen her. Men svaret er uansett 17, for det er antall år det spørres etter.
I oppgave 1 i del 1 er det vel best å vise prosenten på de forskjellige delene av sektoren?
Oppgave 1, del 1, er svaret 1,65*10^-7. Noen som er uenig?!
turi

Håper at sensorene har en fasit som er til å stole på, ellers kan vi risikere å få mange feil karakterer!
Så nettopp at det er en feil i 6c) også: Det spørres etter hvor mange år det vil gå før det ikke er flere dyr igjen, og det er riktig at det er 17 år. men utgangspunktet er år 2010, og da blir det 2010+17= år 2027 og ikke år 2017 som det står i løsningen her. Men svaret er uansett 17, for det er antall år det spørres etter.
I oppgave 1 i del 1 er det vel best å vise prosenten på de forskjellige delene av sektoren?
Oppgave 1, del 1, er svaret 1,65*10^-7. Noen som er uenig?!
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

1,65 * 10^-7 er korrekt.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Jeg har rettet opp. Turi - takk for tilbakemeldingene dine, men husk at dette er en wiki. Alle - inkludert deg - har mulighet til både å lage og å rette opp feil.

Mvh,
Vaktmester
mihhj

Noen som har svar på oppgave 6 på del 2?
Zludr
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 19/12-2016 21:42

Så vidt jeg kan forstå, er det noen feil i fasiten for del 2.

I oppgave 5c mangler det noen parenteser slik at den mengden virkestoff som er igjen i blodet fra de forrige tablettene, ikke reduseres med 10 prosent. Når man regner med 10 prosent reduksjon av alt virkestoffet, blir svaret ca. 0,40 mikrogram per milliliter blod.

I oppgave 7b skal det til slutt i funksjonen være + 2 og ikke + 3. Dette endrer også svaret i 7c til 80 klosser til overs i stedet for 79.
Sist redigert av Zludr den 22/12-2016 21:23, redigert 1 gang totalt.
mihhj

Her er mitt svar til oppgave 6 på del 2. Usikker på hva jeg har gjort nederst der, kom med innspill folkens :| Jeg hadde dette i pensum, men jeg brukte noen ganske nye filer for 2P, så tror læreplanen er oppdatert.

Bilde
Svar