2P eksamen høst 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

turi

Tok 2P som privatist nå på onsdag og ble veldig forbauset over oppgave 6 i del 2. Jeg ser at den samme oppgaven også ble gitt i 2PY.
Men er dette pensum i 2P? Har sett gjennom alle de 3 lærebøkene, men ikke funnet noe oppsett med lån og avdrag.
Hva er hensikten med å gi sånne oppgaver utenom pensum i lærebøkene?
Dette må vi da klage på?
Har noen løsningsforslag til oppgavene?
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Da er det mest sannsynlig 1P pensum, hvilket er lov da 2P bygger på 1P.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Niina

Fremdeles ingen som har oppgavesettet som de kan legge ut her?
Linda93
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 26/11-2016 00:24

Hei! Er det noen som har løsningene til Eksamen som var på Onsdag?
ronorway
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 02/06-2013 16:28

turi skrev:Tok 2P som privatist nå på onsdag og ble veldig forbauset over oppgave 6 i del 2. Jeg ser at den samme oppgaven også ble gitt i 2PY.
Men er dette pensum i 2P? Har sett gjennom alle de 3 lærebøkene, men ikke funnet noe oppsett med lån og avdrag.
Hva er hensikten med å gi sånne oppgaver utenom pensum i lærebøkene?
Dette må vi da klage på?
Har noen løsningsforslag til oppgavene?
Som matematikklærer i VGS støtter jeg dere 100% å klage på dette. Veldig utidig å ha et så stort (6p) rent 1P spørsmål. Egentlig over grensa også på 1P mener jeg. Hvis man mener dette er et legitimt spørsmål, så skulle dette også kunne vært stilt spørsmål om dette på 1PY, noe jeg mener er helt hinsides fornuft. Vår skole vil påklage denne oppgaven.
ronorway
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 02/06-2013 16:28

hco96 skrev:Da er det mest sannsynlig 1P pensum, hvilket er lov da 2P bygger på 1P.
Ikke enig, så lenge det er et rent 1P spørsmål. Det er ingen spørsmål som stilles som er fra 2P. Dermed er det ingen "påbygging" av 1P pensum.
ronorway
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 02/06-2013 16:28

Håper sensorer på 2P og 2PY forsvarer privatistene ifht oppgave 6 del 2. Denne oppgavene bør ikke vurderes (tas med i vurderingen). Veldig utidig å ha et så stort (6p) rent 1P spørsmål. Egentlig over grensa også på 1P mener jeg. Hvis man mener dette er et legitimt spørsmål, så skulle dette også kunne vært stilt spørsmål om dette på 1PY, noe jeg mener er helt hinsides fornuft. Viktig at sensorer også melder fra i forhåndssensur om dette.
Kri. K.

Ja, jeg er enig. Det står jo ikke noe om dette i Læreplanen/kompetansemålene heller. Er det Undervisningsdirektoratet vi kan klage til? Hvis veldig mange sender inn klage, så må de jo ta hensyn til det? Slutten av eksamenstiden ble helt ødelagt for meg.
eksamen2phøst

Hei!
kunne noen delt svarene sine de hadde på eksamen 2p høst her?
turi

Håper noen kan legge ut løsningsforslag til oppgavene. Er veldig all right å få en pekepinn på hvordan man har gjort det!
Legger ut mine svar, men kan jo ikke garantere for om det er riktig:

Del 1.
1) 1,65*10^-7
2) 0,001
3) 54 % jenter
4) Påstand 3. Varen koster nå like mye.
5) 8 kr igjen.
6)a) f(x)= -500x+8500
b) 4500 dyr igjen.
c) 17 år
7)a) Tallene (oppgitt + de som mangler):
Frekvens: 1, 5, 8, 6.
Rel. frekv: 0,05 - 0,25 - 0,4 - 0,3.
Kum. frek: 1 - 6 - 14 - 20.
b) Ett tall < 50 og to tall i intervallet [150,200>.
8)a) At prisen/bilens verdi synker med 10% hvert år. 225 000 er startverdien, det hun betalte for bilen.
b) 202 500 kr (Der var jeg for rask, gjorde en idiotisk feil og skrev 225 000...).
9)a) Gjennomsnittet: 10,5 poeng.
b) Med 10 poeng ligger Per under gj.snittet; dvs. er ikke blant beste halvdel.
Per kan ikke bruke medianen som begrunnelse, for gj.sn (10,5) ligger i nedre halvdel av intervallet [10,15>. mens
medianen ligger i intervallet [5,10>
10) Situasjon 1- graf D
" 2 - graf B
" 3 - graf A
" 4 - graf C

Nå må jeg ta en pause, men fint hvis andre har innspill - og særlig løsningsforslag!! :)
Niina

turi skrev:Håper noen kan legge ut løsningsforslag til oppgavene. Er veldig all right å få en pekepinn på hvordan man har gjort det!
Legger ut mine svar, men kan jo ikke garantere for om det er riktig:

Del 1.
1) 1,65*10^-7
2) 0,001
3) 54 % jenter
4) Påstand 3. Varen koster nå like mye.
5) 8 kr igjen.
6)a) f(x)= -500x+8500
b) 4500 dyr igjen.
c) 17 år
7)a) Tallene (oppgitt + de som mangler):
Frekvens: 1, 5, 8, 6.
Rel. frekv: 0,05 - 0,25 - 0,4 - 0,3.
Kum. frek: 1 - 6 - 14 - 20.
b) Ett tall < 50 og to tall i intervallet [150,200>.
8)a) At prisen/bilens verdi synker med 10% hvert år. 225 000 er startverdien, det hun betalte for bilen.
b) 202 500 kr (Der var jeg for rask, gjorde en idiotisk feil og skrev 225 000...).
9)a) Gjennomsnittet: 10,5 poeng.
b) Med 10 poeng ligger Per under gj.snittet; dvs. er ikke blant beste halvdel.
Per kan ikke bruke medianen som begrunnelse, for gj.sn (10,5) ligger i nedre halvdel av intervallet [10,15>. mens
medianen ligger i intervallet [5,10>
10) Situasjon 1- graf D
" 2 - graf B
" 3 - graf A
" 4 - graf C

Nå må jeg ta en pause, men fint hvis andre har innspill - og særlig løsningsforslag!! :)
På oppgave 9a, så er ikke gjennomsnittet 10,5 poeng, men det den 10,5 verdien under den kumulative frekvensen, altså i intervallet [5,10>, og med Per som har 10 poeng, og medianen som er den 15. verdien i den kumulative frekvensen, som vil si i intervallet [5,10>, så ligger per over den bedre halvdelen av elevene.

Jeg vil tro at du har tatt F*xm, summert alle verdiene sammen, fått 315 og delt på antall elever (30), 315/30=10,5, men det er ikke 10,5 poeng det er snakk om, det er den 10,5 verdien du må se på når du har funnet kumulativ frekvens. Da vil du se at den 10,5 verdien er på intervallet [5,10>, og medianen det samme, 30/2=15, den 15 verdien i den kumulative frekvensen, som også er i intervallet [5,10>. Per ligger på [10,15> og er på den bedre halvdelen av klassen.

Jeg vil ikke tro at en sånn liten slurvefeil vil ha noen stor betydning for karakteren din :)
turi

Hadde litt problemer med forstå hva du mente, Niina, men jeg ser nå hva jeg har gjort: jeg har regnet meg frem til riktig gjennomsnitt (10,5 poeng) og konkludert med at Per ikke er blant den beste halvdelen når man regner med gjennomsnittet. Så har jeg regnet ut riktig median, som ligger i intervallet [5, 10>. Men så har jeg trukket en idiotisk konklusjon, nemlig at Per ikke kan bruke medianen som begrunnelse heller, og jeg har begrunnet det med en eller annen idiotisk sammenblanding med gjennomsnittet på 10,5. :( Tror det er for mye oppgaver og mye stress på disse eksamnene..
Men takk for at du gjorde meg oppmerksom på det! :)
Ser at det er lagt ut besvarelselser på noen av oppgavene, men det er jo ikke mulig å få dem opp? :?
Hjelp2pmatte

Hei
Ser at det er lagt ut fasit på del 1 kunne noen delt del 2 det hadde vært veldig bra???
turi

Er det noen som får opp løsningene som er lagt ut på 2P? Det må da være noe feil der?!!
theborv

turi skrev:Håper noen kan legge ut løsningsforslag til oppgavene. Er veldig all right å få en pekepinn på hvordan man har gjort det!
Legger ut mine svar, men kan jo ikke garantere for om det er riktig:

Del 1.
1) 1,65*10^-7
2) 0,001
3) 54 % jenter
4) Påstand 3. Varen koster nå like mye.
5) 8 kr igjen.
6)a) f(x)= -500x+8500
b) 4500 dyr igjen.
c) 17 år
7)a) Tallene (oppgitt + de som mangler):
Frekvens: 1, 5, 8, 6.
Rel. frekv: 0,05 - 0,25 - 0,4 - 0,3.
Kum. frek: 1 - 6 - 14 - 20.
b) Ett tall < 50 og to tall i intervallet [150,200>.
8)a) At prisen/bilens verdi synker med 10% hvert år. 225 000 er startverdien, det hun betalte for bilen.
b) 202 500 kr (Der var jeg for rask, gjorde en idiotisk feil og skrev 225 000...).
9)a) Gjennomsnittet: 10,5 poeng.
b) Med 10 poeng ligger Per under gj.snittet; dvs. er ikke blant beste halvdel.
Per kan ikke bruke medianen som begrunnelse, for gj.sn (10,5) ligger i nedre halvdel av intervallet [10,15>. mens
medianen ligger i intervallet [5,10>
10) Situasjon 1- graf D
" 2 - graf B
" 3 - graf A
" 4 - graf C

Nå må jeg ta en pause, men fint hvis andre har innspill - og særlig løsningsforslag!! :)
Har de samme svarene, utenom disse:

Del 1 - Oppgave 1
Du mangler et tall: 26,3 millioner = 2,63 * 10^7

Del 1 - Oppgave 7 b)
ett tall i klasse [50,100) - du skrev "ett tall < 50" altså klasse [0,50)

Del 1 - Oppgave 8 a) startverdien er 250000 (du skrev "225 000 er startverdien")
Del 1 - Oppgave 8 b) verdien etter 1 år er 250000 * 0,9 = 225000
Svar