Gammel eksamensoppgave S1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
jøgge
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 27/11-2015 01:35

Hei.

Lurer på en oppgave fra settet høsten 2008, som det ikke finnes noe løsningsforslag til.

Oppgaven er:
På et sykkelverksted var det en dag 8 sykler inne til reparasjon. Av disse var 4 røde, og 4 var blå. Syklene ble reparert i tilfeldig rekkefølge.
b) Finn sannsynligheten for at de to første syklene som blir reparert, er røde.

Jeg tenker her at svaret blir:

[tex]\frac{4}{8}\cdot \frac{3}{7}=\frac{3}{14}[/tex]

fordi man først skal velge ut én sykkel, og så én til.

Grunnen til at jeg er litt usikker er fordi man blir bedt om å regne ut en binomialkoeffesient i oppgave a) og denne må man jo bruke i oppgave c) og d).

Noen andre innspill?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Stemmer,


[tex]\frac{\binom{4}{2}*\binom{4}{0}}{\binom{8}{2}}=\frac{3}{14}[/tex]


Da rekkefølgen er ubetydelig
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
jøgge
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 27/11-2015 01:35

Drezky skrev:Stemmer,


[tex]\frac{\binom{4}{2}*\binom{4}{0}}{\binom{8}{2}}=\frac{3}{14}[/tex]


Da rekkefølgen er ubetydelig
Takk :)
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Øver til i morgen du også jøgge? Driver litt med del 1 oppgaver selv ;)
jøgge
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 27/11-2015 01:35

olestudy skrev:Øver til i morgen du også jøgge? Driver litt med del 1 oppgaver selv ;)
Jepp. S1 i morgen og S2 på fredag. Har gjort alle eksamensoppgaver som ligger ute og repeterer bare litt nå. :)
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Good ;) Har repetert litt selv i dag og gått igjennom det jeg er usikker på. Tar kun S1, tenkte å ta s1+s2, men vet ikke om det hadde funket(går høgskole i tillegg så måtte ha jobbet mer). Har litt problemer med logaritmelikninger og eksponentiallikninger del 1, resten skal være rimelig greit, men gjør litt oppgaver innimellom og repeterer.
jøgge
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 27/11-2015 01:35

olestudy skrev:Good ;) Har repetert litt selv i dag og gått igjennom det jeg er usikker på. Tar kun S1, tenkte å ta s1+s2, men vet ikke om det hadde funket(går høgskole i tillegg så måtte ha jobbet mer). Har litt problemer med logaritmelikninger og eksponentiallikninger del 1, resten skal være rimelig greit, men gjør litt oppgaver innimellom og repeterer.
Det meste lar seg løse lett hvis du kan alle logaritmereglene skikkelig, og kan "trikse" litt med de. Går på universitet selv, og tar 40 studiepoeng i tillegg... Dette semesteret tar knekken på meg :(
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Hei dere!

Har selv eksamen imorgen, søren så nervøs jeg er! Får til det meste utenom de forvirrende CAS-oppgavene :(
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Har ikke gjort så altfor mye i S1, skal ha matematikk på høgskolen til våren. Btw: vet du eller noen andre tilfellet av dette:

oppg 1)
[tex](lgx)^3-(lgx)^2-2lgx=0[/tex]

Dette fører til [tex]lgx((lgx)^2-lgx-2)[/tex] etter det jeg har gjort. løser med andregradsformel og får x=100 eller x=1 med vanlig utregning. Fasit sier [tex]x=100\vee x=1\vee x=\frac{1}{10}[/tex]. Ved bruk av andregradsformelen får jeg [tex]lgx=0\vee lgx=-1\vee lgx=2[/tex]. Dette blir x-verdiene som ovenfor, men på en oppgave kunne ikke [tex]lgx\nless 0[/tex].

Fasiten på denne oppgaven sier at det er tilfellet:

oppg2)
[tex]2lgx-lg2=lg(4-x)[/tex]
[tex]lg\frac{x^2}{2}=lg(4-x)[/tex] som gir:
[tex]x^2-2x-8=0[/tex]

Løser med ABC formelen og får [tex]x=-4\vee x=2[/tex]. Eneste løsningen som gjelder blir x=2 (fasit) siden [tex]x\nless 0[/tex] som fasit sier.


Det er Vår 2015 oppg1 b). Hva er grunnen til at de to er forskjellige i forhold til løsningene? Det står i løsningen: "x må være større enn null fordi den opprinnelige likningen inneholder logaritmen av x".

1) er 4.83 i S1 sinus boken og får de 3 løsningene.

Noen som kan forklare?
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

lysbringer skrev:Hei dere!

Har selv eksamen imorgen, søren så nervøs jeg er! Får til det meste utenom de forvirrende CAS-oppgavene :(
Det går nok fint;) Last ned alle løsninger fra tidligere eksamener. Sliter selv med logaritmer, dvs logaritmelikninger og eksponentiallikninger!
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Forskjellen er at [tex]lgx=0[/tex] går fint fordi da blir [tex]x=1[/tex], men dersom det er [tex]x=0[/tex] går det ikke fordi logaritmer ikke er definert for 0.
Håper jeg svarte på spm ditt, usikker på om jeg skjønte det helt.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

så lgx kan være [tex]\leq 0[/tex], men [tex]x\neq 0\vee x\nless 0[/tex] i en logaritme likning? lgx=0 fører til at x=1 vel? Og lgx=-1 fører til [tex]x=\frac{1}{10}[/tex]

Takk for svar!
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

olestudy skrev:så lgx kan være [tex]\leq 0[/tex], men [tex]x\neq 0\vee x\nless 0[/tex] i en logaritme likning? lgx=0 fører til at x=1 vel? Og lgx=-1 fører til [tex]x=\frac{1}{10}[/tex]

Takk for svar!
riktig. Det er bare å opphøye det i 10, så har du svaret! Logaritmer er superlette om du bare pugger reglene! :D
Lykke til imorgen, har hørt at det fort kan bli skummelt på Valhall i Oslo med over 2000 elever rundt deg :shock:
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Ja, problemet oppstår kun når [tex]x \leq 0[/tex] fordi da får du i en [tex]lgx[/tex] likning f.eks [tex]lg0, lg-1, ...[/tex] osv. som ikke er lov på vgs. (negativ lg)
Derfor må du sette prøve på svaret for å se om det er gyldige løsninger.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Takker;) Nja, tviler på det kan bli veldig skummelt. Bare husker å ikke slurve og klarer å bruke formlene greit så vil jeg tro det går bra. Det meste går greit.

Btw: Etter 3 timer når hjelpemidler kan tas opp, er det mulig å logge inn i PAS og hente oppgaven da? Deretter føre ALLE del 2 svar under hvert spørsmål? Kommer da til å bruke det dokumentet som lastes ned i pas, sletter del 1 oppgavene, forsiden osv slik at det kun er del 2 som blir i word. Gjør alt i word(utklipp fra cas/geogebra) osv uansett.
Svar