R2 - Eksamen Høst 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Mat1001

Har ikke sett oppgaven din, men 48 poeng er 5. Hvis du klarte del 1 rom geometri og slet på del 2 vil det kanskje heller ikke ha mye å si, siden du viser du kan det i del 1. Og etter min egen prestasjon, og hva jeg vet andre klarte slet MANGE med de oppgavene i del 2, spesielt 3 d (og egentlig hele rom geometrien der). Hva fikk forresten dere som ligning for planet beta i del 1... visste ikke hvordan jeg skulle gå frem...

Selv vet jeg om flere som har ligget under poenggrensen for 5 i R2 og enda fått det på eksamen, da det ofte har vært småslurv som har ødelagt, og det virker som sensorene er opptatt av fremgangen

Enig i vanskelighetsgraden. Ikke for vanskelig, ikke for lett
R2-matte

Mat1001 skrev:Har ikke sett oppgaven din, men 48 poeng er 5. Hvis du klarte del 1 rom geometri og slet på del 2 vil det kanskje heller ikke ha mye å si, siden du viser du kan det i del 1. Og etter min egen prestasjon, og hva jeg vet andre klarte slet MANGE med de oppgavene i del 2, spesielt 3 d (og egentlig hele rom geometrien der). Hva fikk forresten dere som ligning for planet beta i del 1... visste ikke hvordan jeg skulle gå frem...

Selv vet jeg om flere som har ligget under poenggrensen for 5 i R2 og enda fått det på eksamen, da det ofte har vært småslurv som har ødelagt, og det virker som sensorene er opptatt av fremgangen

Enig i vanskelighetsgraden. Ikke for vanskelig, ikke for lett
Synes også vanskelighetsgraden var midt på treet i år. Enklere enn i vår hvertfall. Romgeometrioppgaven på del 2 var vanskelig, men jeg løste den ved å lage glider for p og justere på den for å finne verdiene for p ved 60° og minste verdi. Håper dette gir uttelling! På parameterframstillingen for linjen tok jeg bare a=b. Veldig spent på om dette er rett når noen får laget løsningsforslag til eksamenen!
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

R2-matte skrev:
Mat1001 skrev:Har ikke sett oppgaven din, men 48 poeng er 5. Hvis du klarte del 1 rom geometri og slet på del 2 vil det kanskje heller ikke ha mye å si, siden du viser du kan det i del 1. Og etter min egen prestasjon, og hva jeg vet andre klarte slet MANGE med de oppgavene i del 2, spesielt 3 d (og egentlig hele rom geometrien der). Hva fikk forresten dere som ligning for planet beta i del 1... visste ikke hvordan jeg skulle gå frem...

Selv vet jeg om flere som har ligget under poenggrensen for 5 i R2 og enda fått det på eksamen, da det ofte har vært småslurv som har ødelagt, og det virker som sensorene er opptatt av fremgangen

Enig i vanskelighetsgraden. Ikke for vanskelig, ikke for lett
Synes også vanskelighetsgraden var midt på treet i år. Enklere enn i vår hvertfall. Romgeometrioppgaven på del 2 var vanskelig, men jeg løste den ved å lage glider for p og justere på den for å finne verdiene for p ved 60° og minste verdi. Håper dette gir uttelling
! På parameterframstillingen for linjen tok jeg bare a=b. Veldig spent på om dette er rett når noen får laget løsningsforslag til eksamenen!
b) er vel bare til å sette opp en likning:

[tex]\vec{n}_\alpha *\vec{n}_\beta =\left | \vec{n}_\alpha \right |*\left | \vec{n}_\beta \right |*cos(60^{\circ})\Longleftrightarrow \left [ 1,-1,0 \right ]*\left [ 1,0,p \right ]=\left | [ 1,-1,0 \right ] \right |*\left[ 1,0,p \right ]\right | *\frac{1}{2} \Longleftrightarroow p=\pm 1[/tex]

c) Hvis jeg ikke er på bærtur nå, så tror jeg det er bare å studere radikanden (uttrykket under rotegnet) og se når dette er minst



d)

For å finne skjæringen mellom planene trenger vi en retningsvektor og et punkt på linja. Siden retningsvektoren må være parallell med begge planene, vil den stå normalt på normalvektorene



[tex]\vec{n}_\alpha \times \vec{n}_\beta =\left [ -p,-p,1 \right ][/tex]

Setter en av koordinatene lik 0 ===> [tex]y=0[/tex]. Får at [tex]x=3\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\wedge \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,z=\frac{1}{p}[/tex]

Dvs

[tex]\ell: = \begin{cases} x=3-pt, \\ y=-pt ,\\ z=\frac{1}{p}+t\end{cases}[/tex]
Sist redigert av Drezky den 26/11-2016 18:22, redigert 1 gang totalt.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Ttttuiw skrev:Følte den egentlig var ganske snill.. Litt "slemt" med 2.grads diff på del 1, men ellers en helt OK eksamen sett fra min side. Verken den vanskligste eller den letteste. Iforhold til Vår16 var denne et par hakk enklere
Tja, annengrads diff. likninger er jo forsåvidt en del av kompetansemålene, så de skal kunne regnes på en evt. eksamen. Aldri ta ting forgitt :lol:
Capeach
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 26/11-2016 22:36

Drezky skrev:
R2-matte skrev:
Mat1001 skrev:Har ikke sett oppgaven din, men 48 poeng er 5. Hvis du klarte del 1 rom geometri og slet på del 2 vil det kanskje heller ikke ha mye å si, siden du viser du kan det i del 1. Og etter min egen prestasjon, og hva jeg vet andre klarte slet MANGE med de oppgavene i del 2, spesielt 3 d (og egentlig hele rom geometrien der). Hva fikk forresten dere som ligning for planet beta i del 1... visste ikke hvordan jeg skulle gå frem...

Selv vet jeg om flere som har ligget under poenggrensen for 5 i R2 og enda fått det på eksamen, da det ofte har vært småslurv som har ødelagt, og det virker som sensorene er opptatt av fremgangen

Enig i vanskelighetsgraden. Ikke for vanskelig, ikke for lett
Synes også vanskelighetsgraden var midt på treet i år. Enklere enn i vår hvertfall. Romgeometrioppgaven på del 2 var vanskelig, men jeg løste den ved å lage glider for p og justere på den for å finne verdiene for p ved 60° og minste verdi. Håper dette gir uttelling
! På parameterframstillingen for linjen tok jeg bare a=b. Veldig spent på om dette er rett når noen får laget løsningsforslag til eksamenen!
b) er vel bare til å sette opp en likning:

[tex]\vec{n}_\alpha *\vec{n}_\beta =\left | \vec{n}_\alpha \right |*\left | \vec{n}_\beta \right |*cos(60^{\circ})\Longleftrightarrow \left [ 1,-1,0 \right ]*\left [ 1,0,p \right ]=\left | [ 1,-1,0 \right ] \right |*\left[ 1,0,p \right ]\right | *\frac{1}{2} \Longleftrightarroow p=\pm 1[/tex]

c) Hvis jeg ikke er på bærtur nå, så tror jeg det er bare å studere radikanden (uttrykket under rotegnet) og se når dette er minst



d)

For å finne skjæringen mellom planene trenger vi en retningsvektor og et punkt på linja. Siden retningsvektoren må være parallell med begge planene, vil den stå normalt på normalvektorene



[tex]\vec{n}_\alpha \times \vec{n}_\beta =\left [ -p,-p,1 \right ][/tex]

Setter en av koordinatene lik 0 ===> [tex]y=0[/tex]. Får at [tex]x=3\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\wedge \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,z=\frac{1}{p}[/tex]

Dvs

[tex]\ell: = \begin{cases} x=3-pt, \\ y=-pt ,\\ z=\frac{1}{p}+t\end{cases}[/tex]

Kan ikke punktet (4,1,0) brukes i parameterframstillingen for linjen? Siden punktet ligger i begge plan, og planene skjærer hverandre langs denne linjen, da burde jo punktet ligge på denne linja.
b1k

(4,1,0) kan brukes.
b1k

Når det gjelder oppgave 2 på del 2 så se litt på "Lemniscate of Gerono" i Wikipedia.
Kggiur

Hva fikk dere til volum på oppg. 2 Del2?
Gjest

Mat1001 skrev:Har ikke sett oppgaven din, men 48 poeng er 5. Hvis du klarte del 1 rom geometri og slet på del 2 vil det kanskje heller ikke ha mye å si, siden du viser du kan det i del 1. Og etter min egen prestasjon, og hva jeg vet andre klarte slet MANGE med de oppgavene i del 2, spesielt 3 d (og egentlig hele rom geometrien der). Hva fikk forresten dere som ligning for planet beta i del 1... visste ikke hvordan jeg skulle gå frem...

Selv vet jeg om flere som har ligget under poenggrensen for 5 i R2 og enda fått det på eksamen, da det ofte har vært småslurv som har ødelagt, og det virker som sensorene er opptatt av fremgangen

Enig i vanskelighetsgraden. Ikke for vanskelig, ikke for lett

Det er vel teknisk sett uendelige mange løsninger for plan [tex]\beta[/tex], men jeg fikk 4x-3y-4=0
Gjest

Kggiur skrev:Hva fikk dere til volum på oppg. 2 Del2?

[tex]V=(4/15)\cdot \pi[/tex]
fitte

Når kommer fasit??
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Algebra skrev:Når kommer fasit??
Etter noen har laget en.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
HJØØLP

Hva tror dere om dette? Skulle finne ekstremalpunktene til grafen tror jeg.. Blir det noe poeng? Har jo ikke skrevet "selv" hva de er, står jo bare referert til CAS hvis dere skjønner... Kjipt hvis dette skal ta meg ned fra 4'ern :((


Bilde
GGY

Hei!

Hadde eksamen nå på fredag. Skrev store deler av del 2 på Word, og spørsmålet mitt er om sensor legger stor vekt på føring og forklaring?
Gjest

Kan noen please forklare hva svaret er på del 3, oppgave 4? Jeg fikk helt merkelig a1 og k, men det burde jo stemme...
Svar