R2 - Eksamen Høst 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
PrivR2

Heisann!

Jeg skal som sikkert et par andre, ha eksamen i R2 på fredag. Her er en tråd hvor man kan gråte og spekulere i hva fredagen kan bringe.

Personlig må jeg ha en firer, og priser gudene dersom det skjer. Setter derfor stor pris på alt av tips som kan sikre meg den! :P

Spørsmål: Er det kun seperable diff. likninger man kan få på del 1?
R2eksamensnart

PrivR2 skrev:Heisann!

Jeg skal som sikkert et par andre, ha eksamen i R2 på fredag. Her er en tråd hvor man kan gråte og spekulere i hva fredagen kan bringe.

Personlig må jeg ha en firer, og priser gudene dersom det skjer. Setter derfor stor pris på alt av tips som kan sikre meg den! :P

Spørsmål: Er det kun seperable diff. likninger man kan få på del 1?
Må også ha en firer på denne eksamenen, og håper virkelig at det skjer.. For min del håper jeg den blir noenlunde lik eksamenen som var i fjor høst, og IKKE den som var i vår! Enkelte av oppgavene på del 1 var unødvendig vrien syntes jeg der..

Ang spørsmålet om differensiallikninger; i oversikten over formler som skal være kjent til del 1 står det om disse
Kunne løse diff.likninger av første orden
Kunne løse separable diff.likninger
Kunne løse homogene diff.likninger av andre orden med konstante koeffisienter

Så i verste fall kan vi altså ende opp med likninger av andre orden, men har enda ikke vært borti dette på de tidligere eksamenssettene jeg har løst :shock:
PrivR2

Enig, den i vår var skummelt forskjellig fra tidligere. Jeg tok den også som privatist, og endte med 3... :? Meldte meg opp i denne ganske spontant så øving har ikke vært så veldig systematisert og har ikke fått den mengdetreningen jeg kanskje burde hatt, men satser på at Udir fikk lit hat for våreksamenen, så nå lager de en snill eksamen :o krysser fingre og tær
R2eksamensnart

Enig, den i vår var skummelt forskjellig fra tidligere. Jeg tok den også som privatist, og endte med 3... :? Meldte meg opp i denne ganske spontant så øving har ikke vært så veldig systematisert og har ikke fått den mengdetreningen jeg kanskje burde hatt, men satser på at Udir fikk lit hat for våreksamenen, så nå lager de en snill eksamen :o krysser fingre og tær

Synes også det. Prøvde å ta den idag som om det var en reell eksamen, og det gikk rett vest. Er også privatist, og har som deg litt mangel på mengdetrening, så spent på hvordan dette blir å gå. Litt for flink til å utsette ting til i siste liten :roll: Håper de tar til vettet og lager en mer "normal" eksamen igjen! Har inntrykk av at de prøvde seg på noe nytt i vår, for både eksamenen i R1, R2 og 1P skilte seg ganske kraftig ut fra tidligere.
R2eksamensnart

Oi, den skulle ikke postes med din kommentar der. Er gjest, så kan ikke endre noe på den
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Jeg synes egentlig del 1 er lettere enn mange av oppgavene i læreboka. Det kommer sjelden noe om 2. ordens diff-likninger eller de mest tricky integralene. (som f.eks delvis integrasjon flere ganger).
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Hva gjør folk på del 2? klipp og lim inn i Word? Jeg føler at jeg kommer til å bruke halvparten av tiden på å formatere ting..
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Er vel som du gjør på del 1. Skriv oppgave 1c som underoverskrift og ha oppgaven under. Gjorde det både på 1P og S1-eksamen og ble nok ikke trukket noe på det.
SaraPriv

Noen som vet om man trenger internett til å sende inn svaret på del 2, eller må man skrive det ut å levere det til eksamensvaktene? :)
R2eksamensnart

SaraPriv skrev:Noen som vet om man trenger internett til å sende inn svaret på del 2, eller må man skrive det ut å levere det til eksamensvaktene? :)
Tror det må skrives ut og leveres til eksamensvaktene, er slik det har blitt gjort tidligere ved skolen jeg gikk på hvertfall! Del 1 må jo leveres skriftlig så, alt må vel leveres sammen. Bruker å gjøre hele del 2 i word ved hjelp av formelfunksjonen der, så skriver jeg bare kandidatnr., skole og fag i toppteksten og skriver ut. Enklest slik :)
JXJX

Har friår, og skal ta opp R2. Tok eksamen i vår, og følte del 1 var helt pyton... Flere i klassen min syntes det og. Var det bare oss, eller var V16 rett og slet vanskeligere enn ellers? Klassen vår ligger godt over snittet, så kan umulig bare være oss :roll:
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Jeg har hatt matteeksamen ved to skoler, og der var praksisen litt forskjellig. Den ene skrev ut del 2, og skannet så inn både del 1 og 2. På den andre skolen leverte man elektronisk om man hadde alt på pcen.
R2eksamensnart

Ser de har lagt ut eksamenssettet til R1 nå, og må si jeg angrer på at jeg ikke tok opp den også i høst for å prøve å få 6. Den er MYE lettere enn eksamenen som var i vår, så nå krysser jeg både fingre og tær for at de har senket vanskelighetsgraden et hakk eller to på R2 også!
r2 PRIV

Har dere sett en sammenheng tidligere på R1, S1 og R2 iforhold til vanskelighetsgrad?

Altså hvis R1 har vært grei, har R2 det også?
R2priv

Jeg husker R1 var ganske grov i vår også, så siden R1 var fin i høst, så kan det love godt for R2. Trenger all flaks jeg kan få :)
Svar