R1 Eksamen høst 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Kay skrev:Kan ta feil, men tror oppgave 5 på del 2 løses noe slik:

Vi tegner funksjonen, og lager en sirkel med radius = 5 og finner skjæringspunkt mellom funksjonen og sirkelen for å finne punkter hvor avstanden er 5.

Bilde

Finner dermed ut at x-verdiene blir

[tex]x=3\wedge x=(-4) \wedge x=\frac{\sqrt{41}-3}{2}\wedge \frac{-\sqrt{41}-3}{2}[/tex]

Det som gjør meg usikker er likevel at hvis jeg sjekker verdiene med avstand funksjonen så får jeg

Bilde

Hvorav kun 1 viser nøyaktig 5. Men går utfra at ettersom at radien i sirkelen er 5 så skal punktene uansett hva ligge 5 unna origo når de skjærer med sirkelen. Kanskje noen av dere kan gi en veiledning slik at jeg ikke bare kommer med ukvalifisert gjetning :oops:


Korrekt =) er de 4 punktene
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Hva gjorde dere på oppg 3 del 2? Oppgave a er jo ganske grei, men forstår ikke helt hva de mener i oppgave b.
Gjest

Neon skrev:Hva gjorde dere på oppg 3 del 2? Oppgave a er jo ganske grei, men forstår ikke helt hva de mener i oppgave b.
Du skal finne bunnpunktet for grafen t(x) fordi t er funksjon av x og viser hvor mye tid hun bruker. altså , hun minst tid på bunnpunktet av grafen.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Gjest skrev:
Neon skrev:Hva gjorde dere på oppg 3 del 2? Oppgave a er jo ganske grei, men forstår ikke helt hva de mener i oppgave b.
Du skal finne bunnpunktet for grafen t(x) fordi t er funksjon av x og viser hvor mye tid hun bruker. altså , hun minst tid på bunnpunktet av grafen.
[tex]t ' (x) = 0[/tex]
dvs
[tex]x=3,5\,\,(km)[/tex]
der
[tex]t(3,5) = 1,53\,\,(timer)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

får man trekk i oppgave 3 hvis man brukte ekstremalpunkt kommando?
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Gjest

Kan noen forklare hvordan man skal tenke på den siste oppgaven på del 1? Tror jeg bommet helt, skrev at i er f(x), og iii er f'(x) og f''(x) er ii. Har folk skrevet det samme er noe annet? I såfall lurer jeg på hva!
Gjest

hco96 skrev:får man trekk i oppgave 3 hvis man brukte ekstremalpunkt kommando?
Nei, tipper det er fullverdig svar.
Gjest

Janhaa skrev:
Gjest skrev:
Neon skrev:Hva gjorde dere på oppg 3 del 2? Oppgave a er jo ganske grei, men forstår ikke helt hva de mener i oppgave b.
Du skal finne bunnpunktet for grafen t(x) fordi t er funksjon av x og viser hvor mye tid hun bruker. altså , hun minst tid på bunnpunktet av grafen.
[tex]t ' (x) = 0[/tex]
dvs
[tex]x=3,5\,\,(km)[/tex]
der
[tex]t(3,5) = 1,53\,\,(timer)[/tex]
måtte man gjøre om det til minutter?
ingen

Hei, jeg oppdaget at jeg skrev inn et tall feil i en a) oppgave. får jeg null poeng i b og c hvis jeg har brukt a) svaret?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

4 (del 2)


a

Bruker kommandoen [tex]Kurve[ <Uttrykk>, <Uttrykk>, <Parametervariabel>, <Start>, <Slutt> ][/tex]

b

[tex]\vec{r}(1)=\left [ 1^3-3*1+3,1-1 \right ]=\left [ 1,0 \right ][/tex]

banefart er lik lengden av fartsvektoren etter t sekunder [tex]\vec{v}=\left | \vec{v}(1) \right |=\sqrt{\left ( 3*1^2-3 \right )^2+1^2}=\sqrt{1}=1m/s[/tex]

[tex]\vec{a}(1)=\left | \vec{a}(1) \right |=\sqrt{\left ( 6*1 \right )^2}=\sqrt{36}=6m/s^2[/tex]


c)

Dvs at [tex]\vec{v}_x=0\Longleftrightarrow 3t^2-3=0\Longleftrightarrow t=\pm \sqrt{\frac{3}{3}}=\pm 1[/tex]

Innsatt i [tex]\vec{r}(t)[/tex] gir oss punktene [tex]\vec{r}(1)=\left [ 1,0 \right ][/tex]

[tex]\vec{r}(-1)=\left [ 5,-2 \right ][/tex]


3a (del 2)

Anne skal gå fra [tex]P==>H\Longleftrightarrow P==>B==>H[/tex]

Anvender phytagoras læresetning på [tex]\triangle BCH[/tex]

[tex]BH=\pm \sqrt{\left ( 5-x \right )^2+2^2}=+\sqrt{(5-x)^2+2^2}[/tex]

Hvor vi forkaster den negative lengden, siden det ikke har noen mening å snakke om det....

Ettersom [tex]t(x)[/tex] er tiden og vi vet at [tex]s=vt\Longleftrightarrow t=\frac{s}{v}=\frac{km}{\frac{km}{h}}=km*\frac{h}{km}=h[/tex]

får vi det ønskede uttrykket [tex]t(x)=\frac{x}{5}+\frac{\sqrt{(5-x)^2+2^2}}{3}[/tex]

b) Optimalisering, finn bunnpunkt, innsett i graf....

gjort oppe her..
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

hvordan gikk det? hco96 virket som sagt at du hadde god kontroll =)
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Gjest skrev:hvordan gikk det? hco96 virket som sagt at du hadde god kontroll =)
ehh, ikke så altfor bra, virker som at jeg har fått litt slurv her og der i tillegg til at jeg totalt bommet på sannsynlighetsregning (begge) og geometrien på del 1, da dette er mine svakeste kunnskapsområder, og dette blir jeg nok straffet veldig hardt for. Men vi får se :D

Hva med deg?
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Gjest

hco96 skrev:
Gjest skrev:hvordan gikk det? hco96 virket som sagt at du hadde god kontroll =)
ehh, ikke så altfor bra, virker som at jeg har fått litt slurv her og der i tillegg til at jeg totalt bommet på sannsynlighetsregning og geometrien på del 1, da dette er mine svakeste kunnskapsområder, og dette blir jeg nok straffet veldig hardt for. Men vi får se :D

Hva med deg?

synes det gikk greit, men bommet selv på oppgave 8 del 1 og oppgave 3 del 2. synes du oppgaven var vanskelige eller?
Gjest

Drezky skrev:4 (del 2)


a

Bruker kommandoen [tex]Kurve[ <Uttrykk>, <Uttrykk>, <Parametervariabel>, <Start>, <Slutt> ][/tex]

b

[tex]\vec{r}(1)=\left [ 1^3-3*1+3,1-1 \right ]=\left [ 1,0 \right ][/tex]

banefart er lik lengden av fartsvektoren etter t sekunder [tex]\vec{v}=\left | \vec{v}(1) \right |=\sqrt{\left ( 3*1^2-3 \right )^2+1^2}=\sqrt{1}=1m/s[/tex]

[tex]\vec{a}(1)=\left | \vec{a}(1) \right |=\sqrt{\left ( 6*1 \right )^2}=\sqrt{36}=6m/s^2[/tex]


c)

Dvs at [tex]\vec{v}_x=0\Longleftrightarrow 3t^2-3=0\Longleftrightarrow t=\pm \sqrt{\frac{3}{3}}=\pm 1[/tex]

Innsatt i [tex]\vec{r}(t)[/tex] gir oss punktene [tex]\vec{r}(1)=\left [ 1,0 \right ][/tex]

[tex]\vec{r}(-1)=\left [ 5,-2 \right ][/tex]


3a (del 2)

Anne skal gå fra [tex]P==>H\Longleftrightarrow P==>B==>H[/tex]

Anvender phytagoras læresetning på [tex]\triangle BCH[/tex]

[tex]BH=\pm \sqrt{\left ( 5-x \right )^2+2^2}=+\sqrt{(5-x)^2+2^2}[/tex]

Hvor vi forkaster den negative lengden, siden det ikke har noen mening å snakke om det....

Ettersom [tex]t(x)[/tex] er tiden og vi vet at [tex]s=vt\Longleftrightarrow t=\frac{s}{v}=\frac{km}{\frac{km}{h}}=km*\frac{h}{km}=h[/tex]

får vi det ønskede uttrykket [tex]t(x)=\frac{x}{5}+\frac{\sqrt{(5-x)^2+2^2}}{3}[/tex]

b) Optimalisering, finn bunnpunkt, innsett i graf....

gjort oppe her..
Skal man ha med enhet på oppg 4 i del to på akselerasjon og banefart? Oppgaven opplyste ikke om noen enheter såvidt jeg husker og da antok jeg at man skal svare uten enhet. I tillegg ser jeg i sensorveiledningen at
"Banefarten er en skalar, men det bør ikke trekkes om den oppgis som en vektor.
Akselerasjonen er en vektor, men det bør ikke trekkes om den oppgis som en skalar."
Tenkte det var greit å opplyse om. Jeg svarte selv med akselerasjonen som skalar.
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Gjest skrev: synes det gikk greit, men bommet selv på oppgave 8 del 1 og oppgave 3 del 2. synes du oppgaven var vanskelige eller?
Jeg syntes det meste av del 1 egentlig var veldig lett, og sånn ca. halvparten av del 2 var relativt enkel. Jeg tror kanskje at jeg får 4, men med mye uflaks kan jeg ende opp med minimum 3. Hva syntes du om vanskelighetsgraden på hele, og hva tror du at du får?
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Svar