R1 Eksamen høst 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Tesla skrev:
Gjest skrev: hvor mye poengtrekk kan man forvente dersom man har en følgefeil dvs. en feil utregning (slurv), men helt rett fremgangsmåte?
Det kommer helt an på feilen (er det en feil du burde ha sett?), men i prinsippet skal man ikke trekke for følgefeil
er en +- feil i en likning :/
Gjest

Gjest skrev:
Tesla skrev:
Gjest skrev: hvor mye poengtrekk kan man forvente dersom man har en følgefeil dvs. en feil utregning (slurv), men helt rett fremgangsmåte?
Det kommer helt an på feilen (er det en feil du burde ha sett?), men i prinsippet skal man ikke trekke for følgefeil
er en +- feil i en likning :/

?

hvis oppgaven er verdt 2 poeng, er det rimelig å anta at jeg blir trukket 0.5 -1 poeng?
Gjest

Kan (iii) være f'"(x) uten å ha skjæring med x-aksen, altså ingen nullpunkt som forteller oss hvor grafen har vendepunkt?

Drezky skrev:8)


[tex](i)=f'(x)[/tex]
[tex](ii)=f(x)[/tex]
[tex](iii)=f''(x)[/tex]

For å vise dette kan man drøfte fortegnslinjer og bruke definisjon på ekstremalpunkter og konveks kurve. ,,
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:Kan (iii) være f'"(x) uten å ha skjæring med x-aksen, altså ingen nullpunkt som forteller oss hvor grafen har vendepunkt?

Drezky skrev:8)


[tex](i)=f'(x)[/tex]
[tex](ii)=f(x)[/tex]
[tex](iii)=f''(x)[/tex]

For å vise dette kan man drøfte fortegnslinjer og bruke definisjon på ekstremalpunkter og konveks kurve. ,,
Det avgjørende for at det er snakk om et vendepunkt er vel at hvis [tex]f''(x)[/tex] har et nullpunkt og samtidig skifter fortegn.

Men siden vi observerer at [tex](iii)>0 \,\, \,\, \,\, \,\, \forall \,\, \,\,x[/tex], vil [tex](ii)[/tex] ikke ha noen vendepunkt. Dette stemmer jo også fordi siden [tex](iii)[/tex]
[tex]f''(x)>0[/tex] som stemmer med at [tex](ii)[/tex] er konveks dvs (vender hul side opp for alle x-verdier)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

(i) er f'(x), og om (ii) (f''(x)) har et eller flere skjæringspunkt med x-aksen, må f'(x) ha et maksima/minima. Det har det ikke, så da kan ikke f''(x) ha et nullpunkt.
Gjest

Tror dere jeg får fullt poeng på vektoroppgaven (5b del1) dersom jeg regnet ut koordinatene helt korrekt, men klarte kunststykket å bytte om x og y-koordinatene i det endelige svaret? klarte å skrive D = (0, -9) med to streker under når jeg rett før skriver at y = 0 og regner x til å bli -9..
Gjest

Jeg fikk at
f er (i)
f' er (iii)
f'' er (ii)

Forstår ikke da dette kan være feil, da om vi antar at f er (i) så stemmer de andre grafene utifra antagelsen.
f' er (iii) fordi f aldri minker, men kun får en oppbremsing i fart.
Derfor er f'' = (ii) fordi vi får en bremsing i fart og negativ akselerasjon over en kort periode.
Gjest

Janhaa skrev:
Gjest skrev:
Neon skrev:Hva gjorde dere på oppg 3 del 2? Oppgave a er jo ganske grei, men forstår ikke helt hva de mener i oppgave b.
Du skal finne bunnpunktet for grafen t(x) fordi t er funksjon av x og viser hvor mye tid hun bruker. altså , hun minst tid på bunnpunktet av grafen.
[tex]t ' (x) = 0[/tex]
dvs
[tex]x=3,5\,\,(km)[/tex]
der
[tex]t(3,5) = 1,53\,\,(timer)[/tex]
måtte man gjøre om det til minutter?[/quote]


??
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Gjest skrev:Jeg fikk at
f er (i)
f' er (iii)
f'' er (ii)

Forstår ikke da dette kan være feil, da om vi antar at f er (i) så stemmer de andre grafene utifra antagelsen.
f' er (iii) fordi f aldri minker, men kun får en oppbremsing i fart.
Derfor er f'' = (ii) fordi vi får en bremsing i fart og negativ akselerasjon over en kort periode.
f'' = 0 i ekstremalpunktet til f'. Det er ikke oppfylt i ditt forslag.
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Har laget et løsningsforslag nå. Si gjerne ifra om dere kommer over noen feil. Fint om administrator kan laste opp løsningsforslaget på eksamensiden?
Vedlegg
R1-Høsten2016-Løsning.pdf
(459.02 kiB) Lastet ned 17293 ganger
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

DennisChristensen skrev:Har laget et løsningsforslag nå. Si gjerne ifra om dere kommer over noen feil. Fint om administrator kan laste opp løsningsforslaget på eksamensiden?

Når er jeg bare spørrende, men hvordan får du til å lage et så pent løsningsforslag?

Hvordan får du tekst og oversikt til å bli slik, hva bruker du? Har sett eksamenene til NTNU også er skrevet på slik måte, så er bare nysgjerrig på hvordan det gjøres :P
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Kay skrev:
DennisChristensen skrev:Har laget et løsningsforslag nå. Si gjerne ifra om dere kommer over noen feil. Fint om administrator kan laste opp løsningsforslaget på eksamensiden?

Når er jeg bare spørrende, men hvordan får du til å lage et så pent løsningsforslag?

Hvordan får du tekst og oversikt til å bli slik, hva bruker du? Har sett eksamenene til NTNU også er skrevet på slik måte, så er bare nysgjerrig på hvordan det gjøres :P
Skriver i LaTeX-kode:
https://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX

Bruker Texmaker for å lage dokumentet:
http://www.xm1math.net/texmaker/
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

DennisChristensen skrev:
Kay skrev:
DennisChristensen skrev:Har laget et løsningsforslag nå. Si gjerne ifra om dere kommer over noen feil. Fint om administrator kan laste opp løsningsforslaget på eksamensiden?

Når er jeg bare spørrende, men hvordan får du til å lage et så pent løsningsforslag?

Hvordan får du tekst og oversikt til å bli slik, hva bruker du? Har sett eksamenene til NTNU også er skrevet på slik måte, så er bare nysgjerrig på hvordan det gjøres :P
Skriver i LaTeX-kode:
https://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX

Bruker Texmaker for å lage dokumentet:
http://www.xm1math.net/texmaker/
Takker og bukker. Mistenkte at det var tex, men texmaker har jeg aldri hørt om. På tide å ordne seg det og lære :)
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

DennisChristensen skrev:Har laget et løsningsforslag nå. Si gjerne ifra om dere kommer over noen feil. Fint om administrator kan laste opp løsningsforslaget på eksamensiden?
Takk for det! Jeg har nå lagt ut besvarelsen på eksamensløsningssiden.
Gjest

Drezky skrev:5


a)

[tex]\vec{AB}=\left [ 3-(-3),4-(-2) \right ]=\left [ 6,6 \right ][/tex]

siden [tex]\ell \parallel \vec{AB} \Longleftrightarrow \vec{r_\ell}=\left [ 1,1 \right ][/tex]

[tex]\ell: = \begin{cases} x=-4+t, \\ y=5+t,\\\end{cases}[/tex]

b)

[tex]y=0\Longleftrightarrow 5+t=0 \Longleftrightarrow t=-5[/tex]

[tex]x=-4+t=-4-5=-9[/tex]

[tex]D(-9, 0)[/tex]

c)

[tex]\angle BAE=90 \Longleftrightarrow \vec{AB}*\vec{AE}=0[/tex]

[tex]E=\left ( -4+t,5+t \right )[/tex]
[tex]\vec{AE}=\left [ \left ( -4+t \right )-(-3),(5+t)-(-2) \right ]=\left [ -4+t+3,5+t+2 \right ]=\left [ t-1,t+7 \right ][/tex]

[tex]\left [ t-1,t+7 \right ]*\left [ 6,6 \right ]=0\Longleftrightarrow 6(t-1)+6(t+7)=0\Longleftrightarrow 6t-6+6t+42=0\Longleftrightarrow 12t+36=0\Leftrightarrow 12t=-36\Leftrightarrow t=-3[/tex]
[tex]E=\vec{OE}=\vec{OA}+\vec{AE}=\left [ -3,-2 \right ]+\left [ -3-1,-2+7 \right ]=\left [-7,2 \right ][/tex]
Hvordan kommer du fram til at l er [1,1]?
Svar