R1 Eksamen høst 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

ingen skrev:Hei, jeg oppdaget at jeg skrev inn et tall feil i en a) oppgave. får jeg null poeng i b og c hvis jeg har brukt a) svaret?
Føler den.
Presterte å bruke feil tall i oppgave 3B. Skrev "(x/5 +(2+(5-x)^2)/3" istedenfor "(x/5)+(sqrt(2^2+(5-x)^2)/3 på geogebra, men løste oppgaven helt riktig med den funksjonen jeg skrev inn. Irriterende med sånne slurvefeil, som kunne vært unngått.
Håper de gir noe uttelling selv om man har slurvefeil som det. Viser at man har kunnskap til å løse oppgaven
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:
Drezky skrev:4 (del 2)


a

Bruker kommandoen [tex]Kurve[ <Uttrykk>, <Uttrykk>, <Parametervariabel>, <Start>, <Slutt> ][/tex]

b

[tex]\vec{r}(1)=\left [ 1^3-3*1+3,1-1 \right ]=\left [ 1,0 \right ][/tex]

banefart er lik lengden av fartsvektoren etter t sekunder [tex]\vec{v}=\left | \vec{v}(1) \right |=\sqrt{\left ( 3*1^2-3 \right )^2+1^2}=\sqrt{1}=1m/s[/tex]

[tex]\vec{a}(1)=\left | \vec{a}(1) \right |=\sqrt{\left ( 6*1 \right )^2}=\sqrt{36}=6m/s^2[/tex]


c)

Dvs at [tex]\vec{v}_x=0\Longleftrightarrow 3t^2-3=0\Longleftrightarrow t=\pm \sqrt{\frac{3}{3}}=\pm 1[/tex]

Innsatt i [tex]\vec{r}(t)[/tex] gir oss punktene [tex]\vec{r}(1)=\left [ 1,0 \right ][/tex]

[tex]\vec{r}(-1)=\left [ 5,-2 \right ][/tex]


3a (del 2)

Anne skal gå fra [tex]P==>H\Longleftrightarrow P==>B==>H[/tex]

Anvender phytagoras læresetning på [tex]\triangle BCH[/tex]

[tex]BH=\pm \sqrt{\left ( 5-x \right )^2+2^2}=+\sqrt{(5-x)^2+2^2}[/tex]

Hvor vi forkaster den negative lengden, siden det ikke har noen mening å snakke om det....

Ettersom [tex]t(x)[/tex] er tiden og vi vet at [tex]s=vt\Longleftrightarrow t=\frac{s}{v}=\frac{km}{\frac{km}{h}}=km*\frac{h}{km}=h[/tex]

får vi det ønskede uttrykket [tex]t(x)=\frac{x}{5}+\frac{\sqrt{(5-x)^2+2^2}}{3}[/tex]

b) Optimalisering, finn bunnpunkt, innsett i graf....

gjort oppe her..
Skal man ha med enhet på oppg 4 i del to på akselerasjon og banefart? Oppgaven opplyste ikke om noen enheter såvidt jeg husker og da antok jeg at man skal svare uten enhet. I tillegg ser jeg i sensorveiledningen at
"Banefarten er en skalar, men det bør ikke trekkes om den oppgis som en vektor.
Akselerasjonen er en vektor, men det bør ikke trekkes om den oppgis som en skalar."
Tenkte det var greit å opplyse om. Jeg svarte selv med akselerasjonen som skalar.

Tviler, er vel to sider av samme sak..

Men er enig at banefarten= hastighet av fartsvektoren, men når det står "Bestem posisjonen, banefarten og akselerasjonen når
i et koordinatsystem for t=1", tenker jeg på lengden av vektoren. Det burde engentlig stått finn akselerasjonsvektoren, og
jeg ser for øvrig at sinus er enig med meg i benevnelsen. Men nå bør det ikke trekkes pga. det..
Sist redigert av Drezky den 24/11-2016 20:38, redigert 2 ganger totalt.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Onv

E syns at oppgåvene var greie, men at var veldig mange oppgåve på kort tid. Det kan kanskje hende at det blir litt mindre krav pga tid. Det blei de vår i alle fall.
Gjest

Gjest skrev:på oppgave 2 c del 2)

holder det å finne skalarproduktet av det ene punktet , siden det står
La A vere eit av skjeringspunkta mellom sirklane. Sirklane c1 og c2 kallar vi ortogonale
dersom AS1  AS2
. Sjå skissa nedanfor.

eller må man vise det stemmer med begge punktene?

?
Gjest

oppgave 3 b)


får man trekk for å ikke bruke at man kan ta alle leddene på venstre og forkorte fra resultatet fra oppgave a), eller kan man bare løse den som en vanlig likning og gange med fellesnenver?
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Gjest skrev:oppgave 3 b)


får man trekk for å ikke bruke at man kan ta alle leddene på venstre og forkorte fra resultatet fra oppgave a), eller kan man bare løse den som en vanlig likning og gange med fellesnenver?
Det ville vært absurd å gi trekk for det dersom du regnet riktig.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Gjest

hco96 skrev:
Gjest skrev: synes det gikk greit, men bommet selv på oppgave 8 del 1 og oppgave 3 del 2. synes du oppgaven var vanskelige eller?
Jeg syntes det meste av del 1 egentlig var veldig lett, og sånn ca. halvparten av del 2 var relativt enkel. Jeg tror kanskje at jeg får 4, men med mye uflaks kan jeg ende opp med minimum 3. Hva syntes du om vanskelighetsgraden på hele, og hva tror du at du får?
tror kanskje 5, men tviler. oppgavene var egentlig lette, ja men litt mye å gjøre. skal du ha r2 i morgen?
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Ja det ble litt mye å gjøre på slutten av begge delene.
Gjest skrev: skal du ha r2 i morgen?
Nei, men jeg skal ha det til våren :D Ser fram til å begynne med tyngre stoff. Hva med deg? Skal du ha noen flere eksamener i år/våren?
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Gjest

hco96 skrev:Ja det ble litt mye å gjøre på slutten av begge delene.
Gjest skrev: skal du ha r2 i morgen?
Nei, men jeg skal ha det til våren :D Ser fram til å begynne med tyngre stoff. Hva med deg? Skal du ha noen flere eksamener i år/våren?
blir r2 også på meg :)

masse øving framover..
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Gjest skrev:
hco96 skrev:Ja det ble litt mye å gjøre på slutten av begge delene.
Gjest skrev: skal du ha r2 i morgen?
Nei, men jeg skal ha det til våren :D Ser fram til å begynne med tyngre stoff. Hva med deg? Skal du ha noen flere eksamener i år/våren?
blir r2 også på meg :)
masse øving framover..
Det blir nok bra! Hva skal du studere videre?
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Tesla

Gjest skrev:
Gjest skrev:på oppgave 2 c del 2)

holder det å finne skalarproduktet av det ene punktet , siden det står
La A vere eit av skjeringspunkta mellom sirklane. Sirklane c1 og c2 kallar vi ortogonale
dersom AS1  AS2
. Sjå skissa nedanfor.

eller må man vise det stemmer med begge punktene?

?
Det holder å vise for et av punktene
Gjest

hco96 skrev: Det blir nok bra! Hva skal du studere videre?

sivilingeniør studiet på NTNU, hva med deg da?
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Gjest skrev:
hco96 skrev: Det blir nok bra! Hva skal du studere videre?

sivilingeniør studiet på NTNU, hva med deg da?
Matematikk på UiO :D
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Gjest

Tesla skrev:
Gjest skrev:
Gjest skrev:på oppgave 2 c del 2)

holder det å finne skalarproduktet av det ene punktet , siden det står
La A vere eit av skjeringspunkta mellom sirklane. Sirklane c1 og c2 kallar vi ortogonale
dersom AS1  AS2
. Sjå skissa nedanfor.

eller må man vise det stemmer med begge punktene?

?
Det holder å vise for et av punktene

hvor mye poengtrekk kan man forvente dersom man har en følgefeil dvs. en feil utregning (slurv), men helt rett fremgangsmåte?
Tesla

Gjest skrev: hvor mye poengtrekk kan man forvente dersom man har en følgefeil dvs. en feil utregning (slurv), men helt rett fremgangsmåte?
Det kommer helt an på feilen (er det en feil du burde ha sett?), men i prinsippet skal man ikke trekke for følgefeil
Svar