S1 Eksamen høst 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest 121212

Gjest skrev:hei, det sto at vi skulle bruke en kulepenn, men jeg brukte en vanlig penn med blekk. tror dere at dette kommer til å påvirke karakteren pga. synligheten ?
Kan jeg ikke se for meg.
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Gjest skrev:hei, det sto at vi skulle bruke en kulepenn, men jeg brukte en vanlig penn med blekk. tror dere at dette kommer til å påvirke karakteren pga. synligheten ?
Går nok bra, poenget er at det ikke skal være så lett å fjerne det du har skrevet.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Fysikkmann97 skrev:
olestudy skrev:Har ikke hatt S2, var en annen som hadde det. Men det burde blitt skissert med toppunkt og begge nullpunktene? brukes xe[0,8] for definisjonsområdet så tenkte dermed at toppunkt og nullpunkt ikke var definert og ikke skulle vært med i grafen. Geogebra ved å bruke dette, viser at toppunktet og ene nullpunktet ikke er definert. Det ene nullpunktet er definert. Skal ikke grafen være fra [tex]0\leq x\leq 8[/tex], dvs kan beregne punkter, men ikke få de inn i grafen?
Nå vet jeg ikke hva du har blitt lært, men den boken jeg hadde i S2, og det vi blir lært i mattefaget vi har nå, så kan endepunktene være maksima og minima. Om du har nevnt at toppunktet er i punktet (17, f(17)), har du mistolket noe i oppgaven, da $f(x) = x^2,\, x \in \mathbb{R} \neq f(x) = x^2,\, x \in [0,8]$. Du har et nullpunkt, maksimumspunkt og minimumspunkt i funksjonen S i oppgave 6. En skisse skal ikke være nøyaktig, men skal gi en intuisjon om hvordan funksjonen ser ut.
Har alltid funnet nullpunkter og ekstremalpunkter, deretter skissert utfra de punktene. nå var noen av punktene >8 og beregnet punkter for x=2, x=8+en til. Deretter skissert med kun y=1-6 og ikke som de aktuelle punktene, dvs bare skissert rett oppover til y=6 og stoppet før x=1. skulle skrevet y mellom 20 og 200 eller noe og brukt noen eksakte punkter mellom x=0 og x=8.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

17*8 - 0,5 * 64 = 104.

120-130 hadde vært et fornuftig stoppunkt.
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Yepp, tror jeg regnet ut x=8, men skrev y verdiene 1-6 så tok ikke med de verdiene. Skjønner ikke helt hvorfor. Ble en del slurvefeil på del 1. Tipper opp mot 8-10 slurvefeil. Tok Ns og ikke N! På 5a), 2*1=3 på b) som jeg fikk 1/10 og ikke 1/15 som det blir hvis man multipliserer 2*1 riktig. Samt tenkte ikke lg8=2lg2(de andre verdiene gjorde jeg det med) i 2c). Hater slurvefeil:(
jeanehol

Hvor mange feil kan man ha for å få en 6er? jeg har mellom 4-6p for feil... kommer litt ann på om jeg får noe uttelleing eller ikke for metodebruk osv.Litt stresset kjenner jeg.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

jeanehol skrev:Hvor mange feil kan man ha for å få en 6er? jeg har mellom 4-6p for feil... kommer litt ann på om jeg får noe uttelleing eller ikke for metodebruk osv.Litt stresset kjenner jeg.

Ca 56 p +- for å få 6.
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Vil det bli lagt ut fasit før sensuren kommer? Tenkte av eventuelle lærere eller om Udir legger ut fasit etterhvert?
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Enkelte løsninger er skrevet og lagt ut på forsiden. Kan legge til flere i løpet av kvelden og håper noen kan kvalitetssikre. Synes det er greit å ha et kvalitetssikret løsningsforslag før sensuren kommer.
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Da mangler Del 1 oppgave 5b) og hele oppgave 8 Del 1. Resten er lagt ut som løsningsforslag og klar til å bli kvalitetssikret.
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

Er det noen som har mulighet til å legge ut løsningsforslag på de siste oppgavene og deretter kvalitetssikre alle løsninger før karakteren kommer? Eller før fristen for innsending av klager?
Gjest

olestudy skrev:Er det noen som har mulighet til å legge ut løsningsforslag på de siste oppgavene og deretter kvalitetssikre alle løsninger før karakteren kommer? Eller før fristen for innsending av klager?

når er fellessensur, og når får vi ca. vite svaret?
olestudy
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 156
Registrert: 07/10-2015 19:53

04.1-05.1
Gjest

olestudy skrev:04.1-05.1
så svaret kan komme i morgen?

hørte noen si vi får vite d 10 januar privaitst
jøgge
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 27/11-2015 01:35

Fellessensur er 5. januar. Karakterene pleier å bli lagt ut på PrivatistWeb dagen etter.
Svar