Hjelp til oppgave, R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Ado

Hei, løyser oppgaver til gamle tentamener for å øve, og kom over en oppgave som jeg ikke er helt sikker på hva jeg skal gjøre. Lurte på om noen kunne hjelpe? Oppgaven går sånn her: På figuren ser du grafen til funksjonen f gitt ved f(x)=[tex]4e^{-x^2}[/tex]. Under grafen er det innskrevet en likebeint trekant OAB med høyde h, der 0 < h < 4. (Grunnlinja AB følger funksjonen). Vis at grunnlinja AB er [tex]2*\sqrt[]{ln\frac{4}{h}}[/tex]
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

[tex]f(x)=4e^{-x^2}[/tex]

[tex]f(x)=h\Longleftrightarrow x=\pm \sqrt{-ln\left ( \frac{h}{4} \right )}[/tex]

[tex]AB=\left ( \sqrt{-ln\left ( \frac{h}{4} \right )} \right )-\left ( -\sqrt{ln\left ( \frac{h}{4} \right )} \right )=2\sqrt{-ln\left ( \frac{1}{4}h \right )}[/tex]

og siden
[tex]-ln\left ( \frac{a}{b} \right )=-\left ( ln(a)-ln(b) \right )=-ln(a)+ln(b)=ln(b)-ln(a)=ln\left ( \frac{b}{a} \right )[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Ado

Hei, takk for tiden. Unnskyld at jeg spør, men hva skjedde ved dette steget? [tex]f(x)=h\Leftrightarrow X=\pm \sqrt{-ln(\frac{h}{4})}[/tex]

Skjønner at f(x) = h men ikke hvordan det fører til at x blir [tex]\pm \sqrt{-ln(\frac{h}{4})}[/tex]
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Fordi (-a)^2 = a^2. Du vil miste en mulig løsning om du ikke har med den negative verdien.
Svar