Rektangel og sirkel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
2323we

Hei :)

Sitter å øver på prøve som jeg har imorgen, også lurer jeg på hvordan skal jeg løse slike oppgaver som f.eks den under?

En rektangel har areal 6 cm^2 og omkrets 11 cm. Får den plass en sirkel med radius 5cm?
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Det er lurt å stille seg noen spørsmål som kan hjelpe deg med å løse problemet, eksempel:
Hva er det egentlig som skal til for at et rektangel, får plass i en sirkel? Hvordan må det se ut? Har det noen spesielle egenskaper når det kommer til lengde og bredde?
Og i så fall, hvordan finner jeg lengden og bredden jeg trenger?

Spør om du ikke forstår så kan jeg gå igjennom oppgaven.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
2323we

Var så usikker på hvordan jeg løser den. Spørsmålene du stiller gir jo ganske mye mening, men aner ikke hvordan jeg skal begynne.

Burde rektangelet ha en bredde som er minst mulig, og så eventuelt en lang lengde? Eller?
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

2323we skrev:Var så usikker på hvordan jeg løser den. Spørsmålene du stiller gir jo ganske mye mening, men aner ikke hvordan jeg skal begynne.

Burde rektangelet ha en bredde som er minst mulig, og så eventuelt en lang lengde? Eller?
Vi har jo et par krav på rektangelet som må oppfylles: areal skal være 6 [tex]cm^2[/tex] og omkretsen skal være 11. Vi har altså to forskjellige enheter, som er avhengig av både bredden, og lengden på rektangelet.
De to formlene (bruker x for bredde og y for lengde) er [tex]A = x \cdot y[/tex] og [tex]O= x + x + y +y \Rightarrow 2x + 2y[/tex]. Her har vi jo to forskjellige likninger, som begge inneholder samme ukjente! Kan vi da bruke disse til å finne lengdene?
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
2323we

Ja! Jeg kan sette de i et likningssett, tror jeg.

x*y=6
2x+2y=11

Da får jeg (x=3/2, y=4) V (x=4, y=3/2) til svar.

Er det riktig?
Da får den vel plass i en sirkel med radius på 5cm?
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Stemmer! ja, det bør gå fint, diamteren er ganske mye større enn sidene til rektangelet.

Jeg hadde satt stor pris på om noen kan komme med en matematisk metode for å bevise at rektangelet faktisk passer. Eventuelt et generelt rektangel i en generell sirkel. På forhånd takk.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
andyboy

eg har ein prøve men finner ikke ut omkrinsen av ein ramme på 14 cm lang og 21 cm bred
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

andyboy skrev:eg har ein prøve men finner ikke ut omkrinsen av ein ramme på 14 cm lang og 21 cm bred
Omkretsen er 2*lengda + 2*bredda
Bilde
Svar